Islamske temeU Fokusu

Bajram-namaz

Način obavljanja

Izvorni arapski temin za Bajram je ‘id što, također, znači blagdan. Muslimani imaju dva bajrama, i to Ramazanski i Hadžijski ili Kurbanski (Kurban-bajram). Kod oba ova blagdana klanjaju se u džematu dva rekata bajram-namaza i održi se bajramska hutba. Klanjanje bajram-namaza je vadžib, obaveza po važnosti odmah poslije farza. S obzirom da su namazi za oba Bajrama isti u nastavku će se opisati način klanjanja ovog namaza.

Nijet za bajram-namaz može se učiniti i riječima.

Nijjet bajram-namaza
نَوَيْتُ أَنْ أُصَلِّيَ لِلَّهِ تَعَالَى صَلاَةَ عِيدِ الْفِطْرِ أَدَاءً مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ إِقْتَدَيْتُ بِهَذَا الْإِمَامِ  – اللَّهُ أَكْبَرُ

Nevejtu en usallije lillāhi te‘ālā salāte idil-fitri edāen mustakbilel-kibleti  iktedejtu bi hāzel-imāmi – Allāhu ekber!

Odlučih da klanjam ramazanski bajram-namaz, radiAllaha Uzvišenog, u propisanom vremenu, okrenutprema kibli, (u džematu – slijedeći ovog imama, kaoimam; predvodeći one koji me slijede) – Allah je najveći.
Nijjet za kurbanski bajram-namaz
نَوَيْتُ أَنْ أُصَلِّيَ لِلَّهِ تَعَالَى صَلاَةَ عِيدِ الْأَضْحَى أَدَاءً مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ إِقْتَدَيْتُ بِهَذَا الْإِمَامِ – اللَّهُ أَكْبَرُ

Nevejtu en usallije lillāhi te‘ālā salāte idil-adhā edāen mustakbilel-kibleti iktedejtu bi hāzel-imāmi  – Allāhu ekber!

Odlučih da klanjam krubanski bajram-namaz, radi Allaha Uzvišenog, u propisanom vremenu, okrenut prema kibli, (u džematu – slijedeći ovog imama, kao imam; predvodeći one koji me slijede) – Allah je najveći.
Dova poslije bajram-namaza

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيِمِ

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلىٰ خَيْرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِينَ. اَللَّهُمَّ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا هَذَا الْعِيدَ بِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَبِحُرْمَةِ الْعَرَفَةِ وَالتَّلْبِيَةِ وَالتَّشْرِيقِ وَالْاُضْحِيَةِ وَالرَّمْىِ وَالسَّعْىِ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ وَالتَّكْبِيرِ وَالتَّهْلِيلِ وَالتَّوْحِيدِ فِى كُلِّ زَمَانٍ. رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ اِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً اِنَّكَ اَنْتَ الْوَهَّابُ. رَبَّنَا اِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَ رَيْبَ فِيهِ اِنَّ اللَّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ. رَبَّنَا اِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِى لِلْاِيمَانِ اَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا، رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْاَبْرَارِ. رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلىٰ رُسُلِكَ وَلاَ تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ اِنَّكَ لاَ تُخْلِفُ الْمِيعَادَ. رَبِّ اغْفِرْ لِى وَلِوَالِدَىَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلاَ تَزِدِ الظَّالِمِينَ اِلاَّ تَبَارًا. رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِى رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ. رَبَّنَا اغْفِرْ لِى وَلِوَالِدَىَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ. سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ. وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. (الفاتحة)

E‘ūzu billāhi mine-š-šējtāni-r-radžīm. Bismillāhi-r-rahmāni-r-rahīm

Elhamdu lillāhi Rabbi-l-‘ālemīne, ve-s-salātu ve-s-selāmu ‘alā hajri halkihī Muhammedin ve ‘alā ālihī ve sahbihī edžme‘īn.

Allāhumme Rabbenā tekabbel minnā hāze-l-‘īde bi hurmeti šehri Ramadāne ve bi hurmeti-l-‘arefeti ve-t-telbijjeti ve-t-tešrīki ve-l-udhijeti ve-r-remji ve-s-sa‘ji bējne-s-safā ve-l-merveti ve-t-tekbīri ve-t-tehlīli ve-t-tevhīdi fī kulli zemān. Rabbenā lā tuzig kulūbenā ba‘de iz hedējtenā ve heb lenā min ledunke rahmeten, inneke Ente-l-Vehhāb. Rabbenā inneke džāmi‘u-n-nāsi li jevmin lā rējbe fīh. Innallāhe lā juhlifu-l-mī‘ād. Rabbenā innenā semi‘nā munādijen junadi li-l-īmāni en āminū bi Rabbikum fe āmennā. Rabbenā fagfir lenā zunūbenā ve keffir ‘annā sejjiātinā ve teveffenā me‘a-l-ebrār. Rabbenā ve ātinā mā ve‘adtenā ‘alā rusulike ve lā tuhzinā jevme-l-kijāmeti, inneke lā tuhlifu-l-mī‘ād. Rabbigfir lī ve li vālidejje ve limen dehale bējtije mu’minen ve li-l-mu’minīne ve-l-mu’minati ve lā tezidi-z-zālimīne illā tebāra.

Rabbenā ātinā fiddun-jā haseneten ve fi-l-āhireti haseneten ve kinā ‘azābe-n-nār. Rabbi dž‘alnī mukīme-s-salāti ve min zurrijjetī. Rabbenā ve tekabbel du‘ā. Rabbenagfir lī ve li vālidejje ve li-l-mu’minīne jevme jekūmu-l-hisāb. Subhāne Rabbike Rabbi-l-‘izzeti ‘amā jesifūne ve selāmun ‘ale-l-murselīne, velhamdu lillāhi Rabbi-l-‘ālemin. (El-Fātiha)

Sve što se poslije nijjeta čini i uči istovjetno je kod oba bajram-namaza, ramazanskog i kurbanskog. Nakon početnog tekbira (Allahu ekber) te proučenog Subhaneke u sebi, imam i s njim prisutne džematlije, izgovaraju tekbir  dižući ruke kao kod početnog tekbira. Na isti način izgovorit će još dva tekbira zaredom.

Iza toga se uči Euza i Bismilla – svako u sebi. Potom imam naglas uči Fatihu i jednu suru. Poželjno je da to bude sura El-E‘ala. Ide se na ruku’ (pregibanje), obavljaju se sedžde i vraća se na drugi rekat. Na drugom rekatu se uči: Bismilla – svi u sebi, a zatim imam uči naglas Fatihu i suru. Poželjno je da to bude sura El-Gašije. Poslije proučene Fatihe i sure imam izgovara tekbir dižući ruke kao i na prvom rekatu, nakon toga odmah i drugi te treći tekbir na isti način, u čemu ga slijedi džemat kao ranije na prvom rekatu..

Sa slijedećim, četvrtim, tekbirom se ide na ruku’ (pregibanje), čine se sedžde i obavlja posljednje sjedenje te predaje selam.

Šema bajram-namaza:

1. rekat TEKBIR – SUBHANEKE – TEKBIR 3X – EUZA, BISMILA, FATIHA I SURA

– ruku’ i sedžde

2. rekat BISMILA, FATIHA I SURA – TEKBIR 3X

– ruku’, sedžde, sjedenje na kraju namaza (posljednje sjedenje) i predaja selama.

Poslije selama imam odlazi na minber gdje drži hutbu, koja je kod Bajrama sunnetska obaveza. Po svojoj formi, bajramske hutbe su istovjetne džumanskoj osim završnog ajeta, kao i to što se u toku same hutbe izgovaraju tri tekbira, koja su naznačena u samoj hutbi. Kada do njih dođe, imam dâ išaret (mimikom) mujezinu, a ovaj ih izgovara naglas, u čemu ga slijede svi prisutni pratioci hutbe. Nakon završene hutbe imam se vraća u mihrab gdje sjedne okrenut džematu. Sve dok ne sjedne mujezin naglas predvodi učenje tri tekbira.

Tada džemat predvođen mujezinom prouči poznati zikr poslije namaza, s tim da će mujezin kod zikra poslije bajram-namaza ajetul-kursijju naglas proučiti. Nakon proučene dove slijedi čestitanje Bajrama.

Za dane Kurban-bajrama ili Hadžskog bajrama, postoji jedna specifičnost, a to je obaveza izgovora ili učenja tekbiri-tešrika, i to iza svakog farz-namaza, počevši od sabah-namaza devetog zul-hidžeta pa do iza ikindijskog namaza, četvrti dan Bajrama. Na kraju svakog farz-namaza i predaje selama u ovom periodu svaki klanjač je obavezan da prouči ovaj tekbir.

Tekbir u danima Kurban-bajrama

اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْد

Allāhu ekber, Allāhu ekber, lā ilāhe illellāhu vallāhu ekber. Allāhu ekber ve lillāhil-hamd!

 

U nekim predajama bilježi se da su ashabi čestitali Bajram jedni drugima čineći dovu da im Alllah primi (ibadete) riječima “Tekabbelallahu minna ve minkum” ili da im Allah oprosti učeći dovu:Gaferallahu lena ve lekum.

Međutim, način čestitanja Bajrama je odraz kulture jednog naroda pa se on razlikuje kod muslimanskih zajednica. U Bosni i Hercegovini je uslijed višestoljetnog osmanskog utjecaja ostalo da se Bajram čestita riječima Bajram šerif mubarek olsun (Neka ti je blagoslovljen čestit blagdan) ili Bajram mubarek, što se kod naroda često izgovara Bajram mubarekullah, Bajram mubarećula. Na ovu čestitku se odgovara Allah razi olsun ili Allah razullah.

Kada se klanja u džematu onda mujezin ovaj tekbir uči naglas u čemu ga slijede džematlije. Ukupno je dvadeset i tri farz-namaza iza kojih se uči ovaj tekbir u toku kurban-bajramskih dana.

Preuzeto sa Islam.ba

 

Povezani članci

Back to top button