Poslanikov savjet Ibn-Abasu: Čuvaj Allaha — čuvat će te!
Neka je hvala Allahu Gospodaru svih svjetova, zahvalom blagoslovljenom, lijepom i nebrojenom, kakvu On voli i sa kakvom je On zadovoljan, kakva dolikuje Njegovom Plemenitom Licu i Njegovoj Veličanstvenosti. l neka je stalni Allahov salavat i selam na Muhammeda vjerovjesnika, njegovu porodicu i ashabe.
Imam Ahmed bilježi od Haneša es-San’anija da je lbn- Abbas, r.a., rekao: “Jahao sam iza Vjerovjesnika, s.a.v.s., pa je rekao: ‘Mladiću, zar da te ne podučim nekim riječima sa kojima će te Allah okoristiti?’ Rekoh: ‘Svakako’. Pa (Vjerovjesnik,s.a.v.s.) reče:
‘Čuvaj Allaha – čuvat će te. Čuvaj Allaha — naći ćeš Ga pred sobom. Znaj za Allaha u izobilju — znat će za tebe u oskudici. Kada moliš — moli Allaha. A kada pomoć tražiš traži je od Allaha. Pero je presahlo za ono što će biti, pa kada bi sva stvorenja htjela da ti neku korist, koju ti Allah nije odredio, pribave — ne bi bili to u stanju. I kada bi htjeli da ti neku štetu, koju ti Allah nije odredio, nanesu – ne bi bili u stanju. Znaj da je u strpljivosti na onome što ti je mrsko – veliko dobro. l da je pobjeda sa strpljenjem. A da je razgala sa teškoćom. l da je sa mukom olakšanje.
Ovako ga navodi preko Haneša sa još dva prekinuta isnada, a u kontekstu da jedan ne pamti hadis drugoga. Također ga bilježi i od samog Haneša u skraćenoj verziji, koja glasi: “Mladiću, reći ću ti nešto: Čuvaj Allaha – čuvat će te. Čuvaj Allaha — naći ćeš Ga na svojoj strani. Kada moliš — moli Allaha. A kada pomoć tražiš — traži je od Allaha. Podignuta su pera a knjige su osušene. Kada bi svi ljudi ustali da ti nešto korisno pribave, a što ti Allah nije propisao, ne bi bili u stanju to učiniti. A kada bi željeli da ti kakvu štetu nanesu, a koju ti Allah nije propisao, ne bi bili to u stanju.”
Ovaj hadis bilježi i Tirmizi u sličnoj, ali u skraćenoj formi:
“Naučit ću te riječima: Čuvaj Allaha—čuvatćete. Čuvaj Allaha naći ćeš Ga na svojoj strani. Kada moliš — moli Allaha. A kada pomoć tražiš — traži je od Allaha. I znaj kada bi došao ummet da ti neku korist pribavi, ne bi ti pomogli ništa više osim onoliko koliko ti je Allah propisao. A kada bi se sakupili da ti kakvo zlo nanesu, ne bi te od zla snašlo osim onoliko koliko ti je Allah propisao. Pera su podignuta a listovi osušeni.”Tirmizi za ovaj h adis kaže da je hasen-sahih.
Hariz Ehu-Abdullah ibn Minde kaže: “Postoji više predanja ovoga hadisa od Ibn-Abbasa, a ovo je najispravnije. Ovaj lanac prenosilaca je poznat (mešhur) a njegovi prenosioci su pouzdani.”
Ja velim: Ovaj hadis od Ibn-Abbasa prenosi grupa prenosilaca. Kao što su njegov sin Ali, zatim Ata, lkrime, Omer štićenik Gafera, Abdulmelik ibn Umejr i Ibn Ebi- Melike. Postoji mišljenje da posljednja dvojica nisu izravno čula hadis od Ibn-Abbasa. Za sve lance prenosilaca postoji određena kritika. U nekim verzijama postoji višak a u nekima manjak riječi.
Također se prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., ovaj savjet dao Ibn-Abbasu preko hadisa koje prenose Ali ibn Ebi-Talib, Ebu-Seid El-Hudri, Sehl bin Sa’d i drugi ashabi. Za sve te isnade postoji i (hadiska) kritika. El-Akili spominje da su svi ti lanci prenosilaca unekoliko slabe vrijednosti, ali su neki bolji od drugih.
Moje mišljenje je da je: najbolji lanac prenosilaca je predaja Haneša od Ibn-Abbasa koju smo spomenuli, a to je dobar lanac prenosilaca, koji nema slabosti. Sve predaje i ono što je za njih vezano spomenuo sam u knjizi “Serhut-Tirmizi”.
Ovdje mi je cilj da iznesem značenje ovog hadisa i dam pojašnjenje izraza, jer ovo je hadis koji sadrži veličajne savjete i opća (glavna) pravila koja su vezana za najbitnije i najuzvišenije elemente ove vjere, pa je i Imam Ebul-Feredž u svojoj knjizi “Sajdul-Hatir” rekao: “Promišljao sam ovaj hadis pa me zapanjio i umalo da nisam usljed njegovog promišljanja i sa pameti skrenuo. U žalosti, zbog nepoznavanja ovog hadisa i nerazumijevanja njegovog značenja!”
Vjerovjesnik, s.a.v.s.,je kazao: Čuvaj Allaha — čuvat će te!
Znači: čuvaj Allahove granice, Njegova prava, Njegova naređenja i Njegove zabrane. A čuvanje spomenutog ogleda se u izvršavanju naredbi, klonjenju zabrana i ne prelaženju granica, tako da se sa dozvoljenog ne ode u zabranjeno. Spomenuto čuvanje podrazumijeva izvršavanjc svih naređenja i ostavljanje svih zabrana, kao što stoji u merfu’ hadisu Ebu- Sa’lehe: “Uzvišeni Allah je propisaofarzove (stroge obaveze) pa ih ne izostavljajte. i zabranio harame pa ih ne činite, i odredio granice pa ih ne prelazite.”’
A opet sve to ulazi pod čuvanje Allahovih granica kao što je Allah spomenuo u Svojim riječima: “I Alahove granice čuvaju.” (Et-Tevbe, 112.) I kaže Uzvišeni: “Ovo je ono što vam je obećano, svakome onome koji se kajao i (koji je) čuvao.” (Kaf, 32.) Ovoga “koji je čuvao” komentatori Kur’ana opisuju kao onoga koji čuva Allahove granice, ili kao onoga koji se čuva grijeha pa ih ne čini. A oba ova komcntara ulaze u značenje ajeta.
A i čuvanje ‘‘Allahove oporuke” Svojim robovima i njeno primjenjivanje također ulazi pod pojam značenja čuvanja Allaha, i sve se to u suštini vraća na isto značenje. Naime, prenosi se hadis vezan za Dan uvećanja (evmul-mezid) u Džennetu:
“Uzvišeni Allah će reći stanovnicima Dženneta kada ih bude pozvao da Ga posjete i kada im bude zastor skinuo: ‘Dobro došli Moji robovi koji su se driali oporuke Moje, ispunili Moj ugovor, bojali Me se, a da Me nisu vidjeli, i koji su prema Meni u svakom stanju bili strahopoštovanjem ispunjeni.”
Poslanikovo, s.a.v.s., naređenje Ibn-Abbasu da čuva Allaha obuhvata sve spomenuto.
* Čuvanje namaza
U najvažnije obaveze koje se moraju čuvati spada pet dnevnih namaza. Uzvišeni kaže:
“Redovno namaze obavljajte (čuvajte), naročito onaj krajem dana (srednji namaz).” (El-Bekare, 238.)
I Uzvišeni kaže: “I oni koji namaze svoje budu revnosno obavljali (čuvali).” (EI-Mearidž, 34.)
Vjerovjesnik, s.a.v.s., je rekao: “Allah je propisao pet namaza, pa ko ih bude čuvao on ima kod Allaha ugovor da ga uvede u Džennet.
U drugom hadisu: “Ko ih (namaze) bude čuvao, bit će mu svjetlo, dokaz i spas na Kijametskom danu.”
ČUVANJE ČISTOĆE
A također i čistoća koja je ključ namaza. Vjerovijesnik, s.a.v.s., je rekao: “Ne čuva abdest osim (potpuni) vjernik.” Jer kada rob ostane bez čistoće, to ne zna niko osim Allaha, pa je čuvanje abdesta za namaz dokaz čvrstog imana u srcu.
ČUVANJE ZAKLETVI
Od onoga što je Allah naredio da se čuva jeste i čuvanje zaklctvi, kada je spomenuo otkup za zakletve i rekao: ” … tako se za zakletve vaše otkupljujete kada se zakunete; a o zakletvama svojim brinite se (čuvajte ih)!” (E-Maide, 89.)
Ljudi se mnogo i iz različitih razloga zaklinju.
Pa to nekada iziskuje otkup, nekada krvarinu, a nekada rastavu braka i tome slično. Pa je čuvanje zakletvi dokaz imana u srcu. Ispravni prethodnici su strogo vodili računa o svojim zakletvama. Neki se nisu uopće ni zakinjali Allahom, a drugi su iz predostrožnosti davali otkup za ono za što su sumnjali pri ispunjenju onoga na što bi se zaklinjali. Imami Ahmed je oporučio pri svojoj smrti da se za njega da otkup zakletve. Rekao je: “Možda sam nekada prekršio zakletvu.”
Prcnosi se da bi Ejjub, a.s., kada bi prošao pored dvojice koja bi se zaklinjala Allahom odlazio i davao otkup za njih da ne bi imali grijeha, a da toga nisu ni svjesni. Pa mu je Allah, kada se Ejjub, a.s., zaklete da će svoju ženu udariti bičem stotinu puta, ukazao na olakšicu, pošto je mnogo brinuo za svoje i tuđe zakletve.
Ulema nema jedinstven stav po pitanju ove olakšice, da li ona vrijedi i za ostale ljude ili ne.
Jezid bin Ebi-Habib kaže: “Do mene je doprlo da iz očiju jednog meleka od nosača Arša teku rijeke suza, pa kad podigne glavu kaže: ‘Neka si Ti Slavljen, stvorenja Te se boje kako Tebi dolikuje!’ Tada Uzvišeni Allah odgovori: ‘Ali oni koji se lažno zaklinju Mojim imenom to ne znaju!’”
Za lažnu zakletvu spominje se žestoka kazna. A Allahom se mnogo zaklinje samo onaj koji Allaha ne poznaje, koji prema Njemu u svojim prsima strahopoštovanje ne osjeća.
ČUVANJE GLAVE l STOMAKA
Vjernik također mora čuvati svoju glavu i stomak, kao što sc navodi u merfu-hadisu koji prenosi Ibn-Mesud: “Istinski stid od Allahaje čuvanje glave i onoga što se nalazi u njoj, i čuvanje stomaka i onoga što on nosi. ”Hadis bilježe Ahmed i Tirmizi.
U čuvanje glave i onoga što se nalazi u njoj i čuvanje sluha, vida i jezika od onoga što je haram. A u čuvanje stomaka i onoga što on nosi ulazi i čuvanje srca od ustrajavanja na haramu. Sve to objedinio je Allah u Svojim riječima: “I sluh, i vid, i razum, za sve to će se, zaista, odgovarati.” (El-Isra, 36.)
U čuvanje stomaka i onoga što on nosi spada i njegovo čuvanje od haram hrane i haram pića.
U čuvanje stomaka i onoga što on nosi spada i njegovo čuvanje od haram hrane i haram pića.
ČUVANJE JEZIKA l STIDNOG MJESTA
U obaveze čuvanja od nedozvoljenih stvari ulazi i čuvanje jezika i stidnog mjesta.
Ebu-Hurejre, r.a., prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: “Ko sačuva ono što je među njegovim vilicama i ono što je među njegovim nogama, ući će u Džennet.”
Sehl bin Sa’d, r.a., prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: “Ko migarantuje (da će očuvati) ono što je među njegovim vilicama i njegovim nogama, ja mu garantujem (ulazak u) Džennet.”
l Ebu-Musa, r.a., prenosi od Vjerovjesnika, s.a. v.s., da je rekao: “Ko očuva ono što mu je među vilicama i među nogama, ući će u Džennet.”
Uzvišeni Allah i zasebno naređuje čuvanje stidnih mjesta, i hvali takve čuvare, pa kaže: “Reci vjernicima neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestimasvojim.” (En-Nur, :30.)
“…i muškarcima koji o svojim stidnim mjestima vode brigu i ženama koje o svojim stidnim mjestimavode brigu.” (El-Ahzab, 35.)
“I koji stidna mjesta svoja čuvaju, – osim od žena svojih ili onih koje su u posjedu njihovu, oni, doista, prijekor ne zaslužuju.” (El-Mu’minun, 5-6.)
Prenosi se od Ebu-Idrisa El-Havelanija da je rekao: “Prvo što je Allah oporučio Ademu, kada ga je na Zemlju spustio, je da čuva svoje stidno mjesto, i da ga ne stavlja osim u halal.”
Odlomak iz knjige: “Poslanikov savjet Ibn-Abasu: komentar hadisa Čuvaj Allaha – čuvat će te”
Autor: Ibn Redzeb El-Hanbeli
Prijevod : hfz. Nedžad Ćeman
Akos.ba