4 veličanstvena primjera suživota i tolerancije iz života Muhammeda, a.s.
Slijedeći najljepši uzor Poslanikovi vjerni drugovi bili su izrazito tolerantni. Islam je više od hiljadu i četiri stotine godina pretekao modernu civilaziju pozivom na toleranciju i međusobnu saradnju u dobru među svim ljudima, što se u novije vrijeme uobičajeno naziva “miroljubivom koegzistencijom”. U nastavku pročitajte četiri veličanstvena primjera suživota i tolerancije iz života Poslanika Muhammeda, a.s.
1.Sloboda vjeroispovijesti
En-Nesai i Tirmizi u svojim sunenima bilježe predaju u vezi jervereja kojima je Poslanik, s.a.v.s., rekao:
Samo vama jervrejima nije dozvoljeno raditi subotom.[i]
Na osnovu ove predaje islamski pravnici su strogo zabranili da se kršćanima i jervrejima naređuje da rade subotom i nedjeljom.
2.Dozvola nemuslimanima da obave molitvu u džamiji
U sklopu posjete nedžranskih kršćana koja se prema nekim izvorima dogodila prije bitke na Bedru, a prema drugima u vremenu između bitke na Bedru i Bitke na Uhudu, Poslanik, s.a.v.s., im je dozvolio da obave svoju molitvu u džamiji. Naime, delegacija 14 vjerskih vođa iz Nedžrana posjetila je Poslanika, s.a.v.s, kako bi ga ispitali o novoj vjeri, njenom vjerovanju i statusu Isaa, a.s., u islamu. Nakon što im je proučio ajete iz sure Alu-Imran, i oni odbili njegov poziv, prije samog odlaska zatražili su da obave molitvu u džamiji. Ashabi su im to htjeli zabraniti, međutim, Poslanik, s.a.v.s., im je rekao:
Pustite ih da se mole![ii]
3.Zabrana činjena nepravde nemuslimanu i preopterećivanje obavezama
Ebu Davud u svome Sunenu bilježi predaju od Safvana b. Sulejma koji to predanje prenosi od nekoliko sinova ashaba Božijeg Poslanika, a.s., da je Allahov Poslanik, a.s., rekao:
Ko učini nepravdu onome koji ima ugovor sa muslimanima i zakine ga u njegovom pravu, ili ga zaduži više nego što može podnijeti, ili od njega uzme nešto bez njegovog pristanka, ja ću mu biti tužitelj na Sudnjem danu.
4.Podrška univerzalnim vrijednostima bez obzira od koga dolazile
Kada se Poslanik, s.a.v.s., vratio iz Taifa u kom je bio brutalno napadnut i kamenova, imao je šta da vidi. Dočekalo ga je novo iskušenje. Mekkanski plemići i vođe odlučili su da mu ne daju da uđe u grad. Rješenje u ovakvim slučajevima mogao je ponuditi samo neko ko može da mu dadne propusnicu ili po starom arapskom običaju da garantuje za njega. Naravno, to više nije mogao biti niko ko je prihvatio Muhammedovu vjeru, već je morao biti neko od mušrika. Tada se javio El-Mut’im ibn Adijj i na svoj rizik uzeo Muhammeda, a.s., pod svoju zaštitu.[iii]
Nekoliko godina kasnije, nakon neočekivane i velike pobjede muslimana na Bedru, u kojoj je bilo zarobljeno sedamdeset mekkanskih mušrika, Poslanik, s.a.v.s., je razmišljao šta s njima da uradi. I dok mu je Omer, r.a., predlagao da ih ubije, Poslanik, s.a.v.s., u jednom trenutnku je izrekao velike riječi koje ilustriraju toleranciju i suživot:
Da je El-Mut’im ibn Adijj živ i da se za njih založio, sve bih mu ih poklonio.[iv]
Za Akos.ba priredio Fahrudin Vojić
Reference
[i] Navodi ga Karadavi u: Gajru ‘l-muslimin, 11. Vidi: Ahmet Alibašić, Mjesto za druge u islamu, u: Savremene muslimanske dileme, Centar za dijalog Vesatije & CNS, Sarajevo, 2015 str. 39.
[ii] Predaju navodi Ibn Hišam u: Es-siretun-nebevije, 2:114. Vidi: Tarik Ramadan, Stopama Božijeg poslanika, Udruženje Ilmijje Islamske zajednice u BiH, 2010., str. 124.
[iii] Muhammed Hamidullah, Muhammed, a.s.,: život i djelo, Starješinstvo IZ u BiH, Hrvatskoj i Sloveniji, Sarajevo, 1983., str. 45.
[iv] Predaju navodi Ahmet Alibašić u: Mjesto za druge u islamu, u: Savremene muslimanske dileme, Centar za dijalog Vesatije & CNS, Sarajevo, 2015 str. 46. Alibašić se poziva na Akram Diya’al ‘Umari, Madinan Society at the Time of Proohet, Hendon: International Institute of Islamic Thought, 1995., tom 2, str. 43.