Islamske teme

Da li je u islamu dozvoljeno donirati organe nakon smrti?

Pitanje: Htio bih vas samo upitati jedno: Razmišljam o prijavi za donora organa posle smrti. Molio nih da mi odgovorite da li je u islamu dozvoljeno nešto tako?  Hvala.

Odgovor: Nema šerijatske zapreke da se putem testamenta ili donorske kartice doniraju organi poslije smrti donora, jer se na taj način čini apsolutna korist doniranom, dok se na drugoj strani ne nanosi bilo kakva šteta donoru. Ljudski organi će se, nakon izvjesnog vremena poslije smrti, raspasti i zemlja postati. Ako su u ime Allaha doniraju, na taj način će se uraditi dobro djelo i zaslužiti sevap i nagrada.

U Šerijatu ne postoji dokaz koji to zabranjuje, jer su sve stvari u osnovi dozvoljene sve dok se ne nađe vjerodostojan dokaz koji ih zabranjuje. U ovom slučaju takav dokaz ne postoji. Bilježi se u nekim predajama da je Omer, r.a., po neki pitanjima govorio određenim ashabima sljedeće: „Zbog čega sprječavaš svog brata od nečega što mu koristi, a tebi ne šteti!?“ To se isto može reći i za ovakvu vrstu doniranja organa. Možda neko smatra da je to u koliziji sa svetošću umrlog koju Šerijat štiti. U hadisu stoji: Lomljenje kosti umrlom je kao i lomljenje živom. (Bilježe ga: Ahmed, Ebu-Davud i Ibn Madže od Aiše, r.a,) Na tu dilemu može se odgovoriti da uzimanje organa umrlog nije u koliziji sa svetošću koju Šerijat zagovora, jer je njegova nepovredivost sačuvana.

Operacija uklanjanja doniranog organa iz tijela umrlog je istovjetna operaciji  nad živim čovjekom gdje se upotpunosti uvažava njegova nepovredivost. Citirani hadis se odnosi na lomljenje kostiju, a u ovom slučaju se kost uopće ne dira. U hadisu se aludira na zabranu mrcvarenja i nakaženja tijela kako su to radili idolopoklonici u ratovima, a što neki rade i danas. To islam zabranjuje i osuđuje. Jedino čega se ovdje treba paziti jeste da se ne donira cijelo tijelo ili njegova većina, nakon čega bi došlo u koliziju s propisima u vezi s umrlim, poput gasuljenja, zamotavanja u kefine, klanjanja dženaze i ukopavanja u muslimansko mezarje. A doniranje nekih organa nije u koliziji s spomenutim.

Odgovorio: Sulejman Topoljak

(akos.ba/novihorizonti.ba)

Provjerite također
Close
Back to top button