Vrijednosti namaza u džematu i opravdani razlozi za neodlazak u džemat
Vjerovjesnik, s.a.v.s., često je potencirao i preferirao namaz u džamiji u odnosu na namaz koji se obavi kod kuće ili na nekom drugom mjestu. Tako je jednom kazao:
صَلآةُ الْجَماعَةِ تَفْضُلُ صَلآةَ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَ عِشْريِنَ دَرًجَةً.
“Namaz u džematu vredniji je od namaza klanjanog pojedinačno za dvadeset sedam puta.” (Buhari)
Drugom prilikom je rekao:
مَنْ سَرّهُ أَنْ يَسْكُنَ بُحْبوُحَةَ الْجَنّةِ فَلْيُلْزِمِ الْجَماعَةَ.
“Koga raduje da stanuje u središtu Dženneta, neka se ne odvaja od namaza u džematu.” (Tirmizi)
Allahov Poslanik, s.a.v.s., posebno je potencirao dolaske u džamiju na sabah i jaciju, dakle na noćne namaze, koji su svakako teži za izvršavanje od dnevnih. Govoreć o noćnim odlascima u džamiju, Poslanik, a.s., obećavao je posebne nagrade rekavši:
“Obraduj potpunim svjetlom na Sudnjem danu one što po mraku idu do džamije.” (Tirmizi)
مَنْ صَلىَ الْعِشاَءَ فيِ جَماَعةٍ فَكَأنّما قاَمَ نِصْفَ لَيْلِهِ وَ مَنْ صَلىّ الصُبحَ فيِ جَماعَةٍ فَكَأنَّماَ صَلىَ الليْلَ كُلَهُ .
“Ko klanja jaciju u džematu, kao da je proveo pola noći u namazu, a ko klanja i sabah u džematu, kao da je cijelu noć proveo u namazu.” (Muslim)
“Dvoličnjacima nema težeg namaza od sabaha i jacije. Kada bi znali kakve se nagrade kriju u njima, oni bi dolazili u džemat, pa makar puzeći.” (Buhari)
Kada je opravdano izostaviti namaz u džematu
Izostajanje od zajedničkog namaza bit će opravdano u sljedećim okolnostima:
– zbog prevelike vrućine ili hladnoće
– ako pada velika kiša, snijeg ili gràd; ako je blato i previše tamna noć
– zbog bolesti ili sljepila
– ako je čovjek bez noge ili s visokim stepenom invalidnosti nogu
– ako je osoba previše stara
– ako na putu do džamije može biti ugrožen imetak ili život vjernika
– ako je čovjek musafir – putnik
– ako je zauzet izučavanjem vjerskih nauka
– i, ako boluje od neke zarazne bolesti, ili ako se boji da će se naći u društvu bolesne osobe sa koje mu može preći bolest.
Piše: Hfz. Dr. Halil Mehtić
Akos.ba