Vježbe za orijentaciju u prostoru za djecu: Gdje je desno, a gdje lijevo?
Piše: Dr Nataša D. Čabarkapa, logoped
“Gde je lijevo? Koja mi je desna ruka? Kako da ljevom rukom dotaknem desno koljeno, šta je gdje? Zbunjena sam!”
Pogledajte vježbe koje će vašem mališanu pomoći da savlada pojmove “lijevo” i “desno”…
Dominantna lateralizovanost se javlja sazrjevanjem mozga. Predstavlja preduslov da bi dijete moglo da ovlada složenim psihomotornim aktivnostima kao što su: govor, orijentacija u prostoru i vremenu, pamćenje, učenje, čitanje, pisanje. Dijete bi trebalo do četvrte godine da koristi pretežno jednu ruku (desnu ili lijevu) u preciznim aktivnostima poput: hvatanja, nizanja, držanja kašike ili olovke. Ako dijete može to da uradi znači da se proces sazrevanja dominantne hemisfere odvija adekvatno za uzrast.
Treba obratiti pažnju na ljevoruku djecu koja se ne smiju prevježbavati ili usmjeravati na desnu ruku jer se time narušava prirodan tok sazrevanja. Od četvrte do desete godine ne treba prevježbavati djete nego ga samo usmjeravati.
Pre nego što predložimo pogodne vežbe, savetujemo vam da pružite detetu (od druge do četvrte godine) što više manipulativnog iskustva i aktivnosti u kojima dete koristi jednu ruku ili nogu (npr. ređanje kocaka, ubacivanje predmeta u odgovarajuće mesto, nizanje oblika, šutiranje lopte, bacanje i hvatanje…).
Opredeljenost za desnu ili lijevu ruku ima svoj prirodni razvojni tok. Vaša uloga je da posmatrate kako se on odvija kod djeteta. Nemojte ga menjati, već usmeravajte i podstičite pružajući djetetu različita senzorna i manipulativna iskustva. Ukoliko primjetite da postoji neko odstupanje posavetujte se sa timom stručnjaka (logoped, psiholog i reedukator psihomotorike), piše portal yumama.com.
O autorici:
Dr Nataša D. Čabarkapa je logoped sa dugogodišnjim iskustvom u radu sa djecom sa raznovrsnim govorno-jezičkim problemima. Dvadeset godina rada u Institutu za eksperimentalnu fonetiku i patologiju govora, podstaklo je da napiše više od 150 naučnih radova i tri monografije iz oblasti dečijeg leksikona i verbalnih asocijacija kod disfazične dece i kod dece sa normalnim govorno-jezičkim razvojem. Učestvovala je na brojnim nacionalnim i međunarodnim konferencijama, ali je za nju naučni rad pratilac prakse, koju stavlja na prvo mesto. Trenutno radi u Logopedsko-edukativnom centru „Čabarkapa“ koji je sama osnovala, a koji ima za cilj da, zahvaljujući multidisciplinarnom pristupu i udruživanjem različitih perspektiva stručnjaka, pomogne osobama sa problemima u govoru. I dalje se bavi naučnim istraživanjima, stručno se usavršava i vjeruje da osoba mora da kontinuirano radi na sebi da bi bila dobra u svom poslu.
Kontakt: office@logoped-drcabarkapa.com
Akos.ba