Vi ste ovdje
Home > Obrazovanje i odgoj > O obrazovanju i odgoju > Pametan početak školske godine: pozitivno, aktivno, jasno i energično

Pametan početak školske godine: pozitivno, aktivno, jasno i energično

Predstavljanje Pace (Positive, Active, Clear, Energetic – pozitivno, aktivno, jasno, energično) – programa (I dio)

 
Edukacijska kineziologija primjenjuje dostignuća nauke o pokretima u odgoju i obrazovanju. Paul i Gail Dennison 1970. formulišu Brain Gym program kojeg je Carla Hannaford uspješno predstavila u knjizi „Pametni pokreti, Zašto ne učimo samo glavom, Gimnastika za mozak“. Predstavljena metoda počiva na rezultatima proučavanja mozga i utjecajima pokreta na rad mozga i procese učenja, gdje pokreti aktiviraju neuronske veze, a tijelo postaje instrument učenja.
 

Piše: Melisa Zukić

Početak školske godine za mnoge učenike i studente je početak još jedne godine stresa. Ne mora uvijek biti tako. Predstavljamo neke od pametnih pokreta prema Hannaford 2007. sublimirane u PACE- programu.

Tijelo kao instrument učenja

Pedagogija pretendira biti dominantnom znanošću o obrazovanju i odgoju usmjeravajući se na proces, dok edukologija nastoji obuhvatiti, sistematizirati i dovesti u međusobni odnos sve vrste znanja o obrazovanju i odgoju, ne dajući prednost ni jednom od njih, usmjeravajući se pri tome na rezultat. (Pastuović, 1999.)

Edukacijska kineziologija primjenjuje dostignuća nauke o pokretima u odgoju i obrazovanju. Paul i Gail Dennison 1970. formulišu Brain Gym program kojeg je Carla Hannaford uspješno predstavila u knjizi „Pametni pokreti, Zašto ne učimo samo glavom, Gimnastika za mozak". Predstavljena metoda počiva na rezultatima proučavanja mozga i utjecajima pokreta na rad mozga i procese učenja, gdje pokreti aktiviraju neuronske veze, a tijelo postaje instrument učenja. Dannison Laterality Repattering ili DLR je niz unakrsno lateralnih pokreta, koji su namijenjeni aktiviranju električnih putova u mozgu za pospješivanje učenja. Podrazumjeva pokrete nogama i rukama kojima se prelazi središnja os tijela, kako bi se integrisale obje strane mozga, uz aktiviranje pogleda na ogovarajući način. Ponavljanjem DLR-a mozak pamti te putove i počinje ih koristiti u aktivnostima čitanja, pisanja i dr.

Da bi uspješno učili, školska djeca se moraju osjećati sigurno, voljeno, uključeno i prihvaćeno, pa je najbolje što učitelj može ostvariti – povezati se sa djecom, jer djeca prvo obrađuju informacije kroz emocije. Nesigurnost i strah mogu potpuno zaustaviti učenje.

Stres uzrokuje blokade koje koče proces učenja. Brain Gym i drugi pametni pokreti stvaraju u sistemu mala podešavanja nužna da se on osposobi za učinkovito učenje – mikro-intervencije koje dodaju neophodna povezivanja i preokreću očekivanje neuspjeha.

PACE – program (Positive, Active, Clear, Energetic – pozitivno, aktivno, jasno, energično)  

PACE – program je niz postupaka koji postižu spremnost za učenje. Izvode se na početku radnog dana, nakon odmora i nakon ručka kako bi se djeca pripremila za učenje. PACE uključuje: uzimanje vode radi energičnog učenja, moždane tipke, unakrsno hodanje i kvačenja.

 Osnovne potrebe mozga: voda i kisik

Čovjekove dnevne potrebe vode su 0, 2 dl vode po kilogramu a u razdobljima stresa se preporučuje 2-3 puta više. Naglašavanje važnosti unošenja odgovarajuće količine vode se temelji na činjenici da su naši tjelesni sistemi električni te da nas električni prijenosi u nervnom sistemu čine organizmima sposobnim da osjećamo, učimo mislimo i djelujemo. Voda rastvara npr. kuhinjsku so NaCl na dva atoma nejednakih naboja Na+ i Cl-, koji imaju sposobnost prenošenja elektriciteta. Kahva, čaj, gazirana pića i čokolada su diuretici koji dehidriraju organizam smanjujući sposobnost učenja, jer se pri gubljenju vode pojavljuje neravnoteža soli i vode, izazivajući glavobolju. Povećano unošenje vode 100 000 puta povećava sposobnost hemoglobina da prenosi kisik, a mozak troši 1/5 udahnutog kisika. Stoga da bi se mozak opskrbljivao velikim količinama kisika koje su mu potrebne treba fizički sposobno tijelo. Čist zrak je važan, naglašavajući zaštitu od pasivnog pušenja, jer djeca izložena dimu nikada ne posignu svoj puni intelektualni potencijal.

Moždane tipke (Brain Buttons)

Vježba se izvodi tako što raširimo palac i kažiprst desne ruke odmah ispod ključne kosti stimuliramo to područje stiskanjem i popuštanjem pritiska jagodica. Druga ruka pritom počiva na pupku, obraćajući pažnju na gravitacijski centar, jer se tu nalaze mišići koji daju važan doprinos tjelesnoj ravnoteži, potičući vestibularni sistem koji stimulira RAS (retikularni aktivirajući sistem) radi buđenja mozga za dolazeći osjetilni unos. Palcem i kažiprstom trljanjem udubina ispod ključne kosti stimuliramo protok krvi kroz karotidne arterije koje izlaze iz srca i nose krv osježenu kisikom i hranljivim materijama u mozak. Nervne ćelije baroreceptora u karotidnim arterijama ragiraju na promjene u krvnom pritisku i održavaju normalan krvni pritisak u mozgu.

 Unakrsno hodanje (Cross Crawl)

Unakrsno hodanje (Cross Crawl) je unakrsno lateralno marširanje u mjestu, naizmjenično dodirujući desnim laktom lijevo koljeno i obrnuto. Pošto svakim udom upravlja suprotna hemisfera aktiviraju se velika područja u obje moždane hemisfere i potiče se uravnoteženo aktiviranje nerava preko žuljevitog tijela mozga, potiče stvaranje i mijeliziranje nervnih ćelija i mreža u žuljevitom tijelu ubrzavajući i integrišući komunikaciju između dvije hemisfere što olakšava mentalne procese višeg stupnja. Doman i Delcatosu su prema Hannaford 2007. formulisali izraz „pattering" tj. stvaranje obrazaca – ponavljanje obrazaca poput unaksnog hodanja s namjerom da ga utisnemo u fiziologiju, čak i godinama nakon što je prošlo razvojno prikladno vrijeme. Unakrsno hodanje je najefikasnije raditi polagano, jer zahtijeva uključivinje fine motorike i ravnoteže čime se svjesno aktiviraju vestibularni sistem i čeoni režnjevi. Hiperaktivnoj djeci je teško izvoditi ovu vježbu polahko, što zahtijeva manje ravnoteže, te se preporučuje dopuštanje brzog izvođenja vježbe u početku, a zatim postepeno usporavanje.

Kvačenja (Hook – Ups)  

Vježba se izvodi tako što se prekriži jedan gležanj preko drugog, ispruže se ruke ispred sebe tako da se nadlanice dodiruju, a palčevi pokazuju prema dolje, nakon toga dići jednu ruku preko druge, spojiti dlanove i ispreplesti prste, zaokrenuti stisnute šake prema dolje i nazad prema tijelu tako da konačno budu položene na grudi sa laktovima sa strane dolje. Ova vježba na uravnotežen način svjesno aktivira senzoričke i motoričke kore svake moždane hemisfere, posebno veliko područje posvećeno rukama. Dok smo u tom pložaju, položiti jezik na tvrdo nepce iza gornjih prednjih zub, stimulirajući tako ligamente jezika koji su povezani sa vestibularnim sistemom istovremeno aktivirajući RAS u svrhu poboljšanja koncentracije i ravnoteže. Zatvorite oči duboko dišite i mirujte nekoliko minuta. Vježbu možemo izvoditi u stojećem ili ležećem položaju. Vježba stimulira obje hemisfere mozga, cijeli sustav motoričke koordinacije i vestibularni sustav, zaustavljajući tako stresnu reakciju borbe ili bijega dovodeći sistem u sklad i pomažući usredotočenosti, učenju i pamćenju. Pogodna je za korištenje kako bi se učenici primirili i usmjerili na rad.

saff.ba

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top