Nafaka i život: Nije nafaka sve što čovjek stekne
Priča o materijalnoj opskrbi je važna i prihvaćena kod ljudi, dok priča o opskrbi vrijednostima mnogima ne pada na pamet. Ljudi gledaju na nafaku kao da je ona samo imetak i materija. Mi često govorimo o nafaci na osnovu pretpostavke da je ona bogatstvo, a to nije ispravno. Tačno je da nafaka ima veze sa materijom, ali ona nema veze sa siromaštvom i bogatstvom. Kako?
Naići ćemo, primjera radi, na čovjeka koji posjeduje milione, ali i pored toga troši vrlo malo. On svaki dan troši samo malu svotu novca u poređenju sa bogatstvom koje posjeduje. Nosi staru i iznošenu odjeću, vozi se taksijem, a odbija da sebi kupi automobil. Sigurno ćeš se pitati zašto tako postupa kad posjeduje ogroman imetak, koji se broji na milione.
Taj imetak koji on posjeduje ne predstavlja njegovu nafaku, već je to njegova zarada, bogatstvo ili ono što on posjeduje. Već sam kazao i volim to ponavljati da bi ljudi zapamtili: Nafaka je samo ono čime se koristiš, i ti nemaš veze sa onim što je izvan toga. Nafaka tog čovjeka koji posjeduje milione iznosi malu svotu novca, koju on troši svaki dan, a ostatak svih tih miliona koje posjeduje nisu njegova nafaka. Iako je dotični čovjek taj novac stekao, on ga pomno čuva i nad njim bdije sve dok ga u potpunosti ne preda njegovim budućim vlasnicima.
Kada vidiš čovjeka koji posjeduje veliko bogatstvo, a škrtari prema sebi, nemoj se čuditi, jer ga je Uzvišeni Allah učinio čuvarom toga bogatstva koji ima svoje vlasnike. Uzvišeni je odredio da im ono u potpunosti dođe.
Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: “Sin Ademov govori: Moj imetak, moj imetak, a da li od svoga imetka, čovječe, imaš išta izuzev onoga što pojedeš i iz sebe izbaciš, obučeš i pohabaš ili, pak, daš kao sadaku, i to na taj način pohraniš?’’
To su tri vida trošenja nafake koja je odredio Allahov Poslanik s.a.v.s., u vjerodostojnom hadisu u poglavlju o nafaci čovjeka. Čovjek od svoga imetka ima samo te tri koristi, a sve ostalo nije njegova nafaka, ni njegov imetak, već je on obaveznik, a da toga nije ni svjestan, da određenu količinu imetka koju je Uzvišeni Allah odredio dostavi drugim Allahovim stvore-njima.
NIJE NAFAKA SVE ŠTO COVJEK STEKNE
Ovdje trebamo obratiti pažnju na to da je Uzvišeni Allah toga čovjeka koji posjeduje veliko bogatstvo, a u isto vrijeme na sebe troši jako malo, učinio čuvarem nafake drugih ljudi koju će na kraju njima predati. Sa istim zadatkom je Uzvišeni Allah poslao hazrcti Hidra koji je čuvao riznicu djece onoga dobrog čovjeka dok oni ne odrastu. On ju j e sačuvao dok oni ne budu u stanju da se sami brane i čuvaju ono što su im roditelji ostavili.
Ukoliko se vratimo kur’anskom kazivanju o hazreti Hidru, naći ćemo da Uzvišeni Allah u njemu kaže:
“A što se onoga zida tiče, -on je dvojice dječaka, siročadi iz grada, a pod njim je zakopano njihovo blago. Otac njihov je bio dobar čovjek i Gospodar tvoj želi, iz milosti Svoje, da oni odrastu i izvade blago svoje. Sve to ja nisam uradio po svome rasuđivanju. Eto, toje objašnjenje za tvoje nestrpljenje!” (El-Kehf, 82.)
Ta riznica nalazila se u gradu čiji su stanovnici bili škrti. Oni su odbili da nahrane Musaa i Hidra i pored toga što su oni bili gladni i stranci-putnici! U tom gradu je bio jedan zid koji samo što nije pao pa ga je Hidr privremeno podigao, sve dok dva dječaka ne odrastu i ne mognu sami čuvati i braniti svoju riznicu pohranjenu ispod zida.
Odatle znamo da nema veze između nafake i imetka koji čovjek posjeduje. Nekada čovjek posjeduje milione, ali njegova nafaka ne prelazi nekoliko funti i on nije u stanju da potroši išta od tih miliona.
Allahov Poslanik, s.a.v.s., je u vjerodostojnom hadisu govorio i o nafaci u duhovnom smislu ili nafaci u vrijednostima. Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: “…osim onoga što daš kao sadaku, pa to na taj način pohraniš za drugi svijet.” Ovaj hadis je dokaz da sadaka potpada pod nafaku, jer se čovjek njome koristi. Kako sadaka potpada pod nafaku, tako je i poštivanje Allahovog Puta u životu također nafaka, ali ne materijalna već duhovna i moralna nafaka. Ona je ta koja čuva život od zlobe, nasilja i sl. Ko želi da se dugo koristi svojom nafakom, mora se pokoriti Allahovome Putu. Kada mu se pokori, onda će mu doći korist, a zaobići će ga zlo i šteta. Uzvišeni Allah nam je darovao moralne vrijednosti koje nas vode istinskom životu i trajnoj nafaki, koja neće nestati niti proći. Mi živimo na dunjaluku, koji je svijet ispita i iskušenja, i naš život je svojevrstan ispit naše ljubavi prema Uzvišenom Allahu. On je Taj koji nas je stvorio, podario nam život i obezbjedio nam ono što će ga čuvati. Darovao nam je blagodati, koje se ne mogu izbrojati, da bi vidio šta ćemo nakon svega toga činiti. Da li ćemo mu iskazivati ljubav ili ćemo Mu biti neposlušni i negirati sve Njegove blagodati?
Božanska mudrost nalaže da čovjek ima slobodu izbora, jer želi da Mu se pokoravamo iz ljubavi, a ne pod prisilom, mada je On u stanju da ljude silom uvede u pokornost.
Pročitaj riječi Uzvišenog: “Kad bismo htjeli, Mi bismo im s neba jedan znak poslali pred kojim hi oni šije svoje sagnuli.” (Eš-Šuara, 4.)
Dakle, mi nismo svojevoljno stavljeni pred izbor već je Uzvišeni Allah htio da nas stvori takvima – da smo u stanju biti pokorni ن1نbiti grješni, da bi izbor bio pravedan, a nagrada ili kazna pravična.
Mnogo je kur’anskih ajeta koji nam na to ukazuju. “Zar mislite da ćete ući u džennet, a da Alah ne ukaže na one od vas koji se bore i na one koji su izdržljivi?” (Alu Imran, 142.) Mi ćemo vas provjeravati sve dok ne ukažemo na borce i postojane među vama, a i ajeti o vama provjeravaćemo. (Muhammed, 31.)
Mi vas stavljamo na kušnju i u zlu i u dobru i Nama ćete se vratiti. (El-Enbija’, 35.)
Uzvišeni nam je objavio Pravi Put sa neba u kome su duhovne vrijednosti. Ukoliko ih budemo slijedili, nas će se život na Zemlji pozitivno razvijati i bit će lišen svakoga zla od koga pate ljudske zajednice. Život u skladu s tim vrijednostima bit će lijep i lagahan.
Put Uzvišenog Allaha je nafaka, jer je nafaka sve ono što nam koristi, kako smo već kazali, a najveću korist imamo upravo od slijeđenja toga puta. Uzvišeni Allah nam je darovao razum i ukoliko ga koristimo na Zemlji, naš će život biti napredniji. Isto tako ćemo se razvijati i napredovati ukoliko primijenimo Pravi Put objavljen sa neba. Kada je svaki član zajednice svjestan postojanja i svemoći svoga Gospodara, onda niko neće iznevjeravati povjerene obaveze, neće narušavati nepovredivosti drugih ljudi, neće posezati za haram – imetkom, neće pretjerivati niti će lagati. Društvo čije članove krase sve te plemenite osobine dostojno je napretka i blagostanja.
Odlomak iz knjige: Nafaka
Autor: Muhammed Šarawi
Akos.ba