O obrazovanju i odgoju

Može li roditeljska ljubav biti štetna za dijete?

Može li roditeljska ljubav biti štetna za dijete? I obrnuto, je li u nekim prilikama dugoročno bolje za dijete da mu ne pomažemo?

Savjeti koji slijede predstavljaju ohrabrenje dobronamjernim, posvećenim i inteligentnim roditeljima punim ljubavi koji ne mogu prestati udovoljavati svojoj djeci, pretjerano ih štititi i zatrpavati aktivnostima.

Roditeljima koji osjećaju nervozu ukoliko njihovo potomstvo nije savršeno u svakom području.

Roditeljima koji su dozvolili da samostalnost, odgovornost i otpornost ne budu visoko na popisu osobina koje nastoje razviti kod svoje djece:

  1. Nemojte misliti da to kakvo je dijete bilo danas, predstavlja obrazac čitavog njegovog života. Djeca prolaze kroz faze, a te faze mogu biti i sjajne i očajne.
  2. Ne pokušavajte popraviti ono što nije pokvareno i prihvatite prirodu djeteta čak i ako je ono stidljivo, ćudljivo ili ne baš sjajno u matematici.
  3. Kad nešto gledate izbliza, onda mu vidite i mahane. Sasvim je normalno da vam se djeca vaših prijatelja čine boljima od vaše djece.
  4. Skupite hrabrost i jednostavno recite “ne”. Ne pokušavajte svaki put pronaći rješenje koje će se više svidjeti djetetu.
  5. Ohrabrite dijete da provodi više vremena vani i koristi svih pet osjetila u trodimenzionalnom svijetu. Pošaljite ga u kamp u prirodi na najduži period koji sebi možete priuštiti. Uživajte u prirodi porodično.
  6. Nemojte pobrkati ono što dijete želi s onim što mu je potrebno. Ne padajte na slatkorječivost i pravite razliku između privilegija i prava.
  7. Zapamtite da djeca nisu sezonske biljke niti cvjetovi iz staklenika. Pustite ih na kratko da ozebu, pokisnu ili ogladne i cijeniti će to što se mogu ugrijati, biti suhi i siti.
  8. Suzdržite se od uloge konobara, savjetnika, tajne policije, osobnog kuhara ili sobarice. Djeca su po prirodi stvorena da postanu sposobna i pustite ih da stvari rade sami.
  9. Prije nego što počnete gunđati, podsjećati, kritizirati, savjetovati, komentirati ili pretjerano objašnjavati, zapitajte se “Zašto ovo govorim?”. Slušajte četiri puta više nego što pričate.
  10. Sjetite se da su razočarenja obavezan dio pripreme za život. Kada dijete ne dobije pozivnicu za druženje, ulogu u predstavi ili ne uđe u tim, ostanite mirni. Bez ovakvih iskustava ne bi se snašlo u stvarnom svijetu.
  11. Budite u pripravnosti ali ne i u stanju uzbune. Zastanite i razmislite: je li ova situacija opasna ili samo neugodna za moje dijete? Da li je to hitan slučaj ili samo novi izazov?
  12. Naučite voljeti riječi “pokušaj” i “pogreška”. Pustite dijete da pravi pogreške prije nego ode na fakultet. Omogućite mu onoliko slobode koliko odgovornosti i sposobnosti pokazuje, bez obzira na to što i koliko druga djeca smiju.
  13. Nemojte biti iznenađeni ili obeshrabreni ukoliko vaše veliko dijete dobije djetinjasti napad bijesa ili izljev emocija. Razumnost nije isto što i zrelost i koraci unatrag su prirodna stvar. I nama se ponekad iste stvari događaju.
  14. Dopustite djetetu da radi stvari koje vas plaše. Morate ga pustiti da neke korake poduzima samostalno, a da ga ne držite za ruku, ukoliko želite da postane samostalno i samouvjereno.
  15. Kada se vaš tinejdžer ružno ophodi prema vama, ne shvaćajte to osobno. Sudite o njegovom karakteru – ne na temelju ljubaznosti prema ukućanima, jasnoći izražavanja ili količini kontakta očima, već na temelju onoga što kažu nastavnici, roditelji tuđe djece, susjedi, kao i na temelju toga kako se ponaša prema prodavačima i osoblju u restoranima.
  16. Nemojte dozvoliti svom djetetu da tek tako odustane od neke aktivnosti ili izbjegne nešto što ne voli. Njegovo je pravo da ne osjeća simpatiju prema određenoj osobi, aktivnosti ili instituciji i teško ćete mu moći promijeniti mišljenje. Bez obzira na to, njegova je obveza nastaviti ono što je započelo ili ispuniti svoju obvezu. Ipak, kada pravite planove imajte u vidu i stav vašeg djeteta.
  17. Nemojte se truditi biti super prema djeci samo zato što vaši roditelji nisu pokušavali uskladiti se s vašim emocionalnim potrebama. Nakon razdoblja povlađivanja, to se obično završi roditeljskim izljevima bijesa.
  18. Izbjegavajte se hvaliti svojim djetetom osim ako vam se čini da mu je prijeko potrebno malo reklame. Sjetite se kako ocjene i popularnost vašeg djeteta nisu mjera vaše vrijednosti kao roditelja. I da ostali vjerojatno pretjeruju.
  19. Pričekajte barem 24 sata prije slanja ljutitog pisma nastavniku, treneru ili roditelju problematičnog djeteta iz razreda. Prespavajte problem.
  20. Razmislite o dugoročnim posljedicama zaobilaženja pravila koje ste sami postavili. Ako pokažete da pravila postoje da bi bila kršena i da se uvijek mogu naći prečaci, dali ste svom djetetu dozvolu za varanje na testovima.
  21. Ne pridajte značaj razvikanosti određenih škola i fakulteta. Roditelji često zaborave kako uspjeh više ovisi o kvaliteti učenika, a ne od statusa obrazovne ustanove.
  22. Odnosite se prema učiteljima kao prema stručnim ljudima koji su na vašoj strani. Pružite vašem djetetu šansu da se nauči poštovanju, to je jednako važna lekcija kao i ona iz matematike. Sjetite se koliko dobar odnos s nastavnikom može biti značajan u životu.
  23. Hvalite proces, a ne rezultat. Umjesto da pozdravljate svakodnevna postignuća, hvalite djetetovu upornost i vrijednost jer time potičete vještine i navike koje vode ka uspjehu.
  24. Ako želite pripremiti vaše dijete za razinu opterećenja i količinu obveza koje će imati na fakultetu, dobro razmislite prije nego što mu unajmite privatnog profesora.
  25. Prakticirajte razuman nadzor nad internetskim aktivnostima vašeg djeteta, procjenjujući njegovu opću razinu zrelosti. Budite u toku s novim tehnologijama i popularnim aplikacijama kako u nepoznate vode ne bi uplovilo bez kormilara.
  26. Smatrajte obične kućne poslove i obveze koje dijete obavlja za džeparac kao bolje prilike za učenje od izvanškolskih aktivnosti. To će vaše dijete učiniti “zapošljivom” (i zaposlenom) odraslom osobom.

Autor: Vendi Mogel

Izvor: wendymogel/detinjarije

Povezani članci