Medresa i odgoj kao oblici društvene odgovornosti
Sjećam se medrese, tih divnih, ali i napornih dana u životu jednog tinejdžera. Pored silne edukacije iz svih sfera duhovnog i društvenog života, postojao je i onaj praktični dio.
Svako jutro sa oglašavanjem alarma, a kasnije i sabaskog ezana morali bi početi sa jutarnjom rutinom koja je dovodila sve do perfekcije. Napravi krevet po „vojnički, toalet, operi zube, obuci se pa sabah. Pa nakon toga obavezno i mini doručak u cik zore,pospremanje sobe, uniforma, nastava i ostalo…
I tako četiri godine.
Poslanik s.a.w.s. nas pouči u jednom hadisu: „Allah je lijep i voli ljepotu“.(Muslim).
Tek nakon nekog perioda i izlaska iz tinejdžerskih dana insan zapravo shvati da smo mi, u tim školama koje se zovu medrese, zapravo trenirali i učili ljepotu.
Ljepota je nešto što svaki insan dobije na poklon od uzvišenog Gospodara fizička, duhovna, karakterna, odgojna. Allah dž.š. ju je podario svojim robovima jer je i On lijep i voli ljepotu kako Poslanik Muhammed s.a.w.s i poduči nas u citiranom hadisu.
Stoga bi kao neophodno i glavno pravilo svih mladih koji žele da zasnuju porodicu trebalo biti to da odmah počnu razmišljati o tome kako da podrede svoj život hadisu Poslanika s.a.w.s, te da svoje potomstvo edebuju i edukuju u svjetlu Islama koji je društvenu odgovornost pojedinca doveo od perfekcije.
Mekteb, osnovna škola i ahlak je nešto što dijete treba u startu naučiti da ih prigrli jer će posredstvom ova tri elementa postati društveno odgovoran član svoje zajednice i domovine.
Medresa jeste samo nadogradnja na već postojeći sistem odgoja koju bi svako dijete trebalo do završetka osnovne i mektebske škole trebalo da stekne i da je adekvatno upražnjava.
Apsurdno je vidjeti da mališan sa svojih nekoliko godina koje se mogu nabrojati na prste jedne ili obje ruke počne iskazivati anomalije u svom ponašanju koje se karakterišu kao psovka, zapuštennost u ophođenju, razbacivanje smeća po ulici, nepoštovanje discipline, starijih itd.
Odmah se može zaključiti kako u samoj porodici odakle potiče takvo dijete ne vlada hijerarhija i harmoničnost kakvu odgojna komponenta islama zahtijeva.
Iskusni psihijatri samo na osnovu parametara ponašanja djeteta i njegovog govora i intonacije mogu uspostaviti pravilnu dijagnozu odnosa u samoj porodici koja je kao takva osnovna jedinka zdravog društva.
Spartanci su u svoje vrijeme su imali jednu čudnu metodu odgoja koja islamom nije dozvoljena ali je u tom društvu bila efikasna.
Naime, mladim naraštajima u odgoju i obuci prikazivali su helote, državne robote, koje su napijali vinom do iznemoglosti i onda ih tako iskrivljene i trome prikazivali mladim učenicima u naobrazbi da ih odvrate od alkoholizma i „neprofesionalnog ponašanja“ u tada spartanskoj drzavi. Jer samo zdravo odgojene jedinke mogle su efikasno da brane i odbrane državu.
U dijelu trinaestog ajeta sure er–Ra’d Uzvišeni veli:
“… Allah neće izmijeniti jedan narod dok on sam sebe ne izmijeni…“.
Počnimo mijenjati sebe posredstvom Kur’ana,sunneta i sire Poslanika, tako ćemo na efikasan način promijeniti stanje u porodici pa zatim i na ulici,školstvu,zdravstvu, ekološkoj osviještenosti itd.
Samo „zdravi“ mladi naraštaji odgojeni kroz mekteb,medresu,džemat i druge odgojno-obrazovne institucije moći će na adekvatan način ponijeti teret odgovornosti za bh.društvo i izmijeniti ga na bolje stanje.
Uhvatiti se u koštac sa problemima i izazovima današnjeg vremena je jedino rješenje, a da bi bilo efikasno, ono mora biti nužno protkano odgojem i obrazovanjem kao komponentama zdrave bošnjacke jedinke i to ne samo na deklarativnom nivou već i suštinski.
Sve dok budemo nipodaštavali sebe i svoje, a glorifikovali tuđe i živjeli život rijalitija uz svakodvenu kuknjavu i tromost, rezultata i dobrih vijesti zasigurno neće biti.
I dalje ćemo čitati o crnoj hronici, ubistvima, zagađenim rijekama, raširenoj pošasti kladionica i alkoholizma, izbjegavanju kupovine domaćih bh. proizvoda…
A Allah dž.š. najbolje zna…
We billahi tevfik!
Za Akos.ba piše: Rusmir Šerifović