U FokusuVijesti iz zemlje

Međunarodni dan djeteta

Generalna skupština UN-a je 1959. godine usvojila „Deklaraciju o pravima djeteta“, a 1989. godine „Konvenciju o pravima djeteta“. Njome se pokušalo odrediti specifične potrebe djece i mladih, njihovi specifični problemi vezani uz razvoj, odrastanje, podređenost odraslima, iskorištavanje, zlostavljanje. „Konvencija o pravima djeteta“ je najviše puta ratificirani dokument o ljudskim pravima u cijelom svijetu, ali je provedba još uvijek nedovoljna.

Povodom toga dana se odvijaju aktivnosti koje promoviraju dobrobit djece i njihova prava kao „malih ljudi“. UN je preporučio ovaj dan obilježiti kao dan prijateljstva i razumijevanja među djecom. Na odraslima je da provode i promoviraju prava djece, ali da uključe i samu djecu u raspravi i odlučivanje o njihovim pravima i potrebama.

Na ovaj dan na poseban način treba gledati na prava djece i adolescenata na najsiromašnijim područjima na svijetu.

Osnovna dječja prava su:

Prava preživljavanja – hrana, smještaj, stanovanje, zdravlje, životni standard;

Razvojna prava – razvoj, odgoj i obrazovanje, obitelj, kultura, identitet;

Prava sudjelovanja – donošenje odluka, druženje, izražavanje, pristup informacijama;

Prava zaštite od – zlostavljanja, zanemarivanja, izrabljivanja, mučenja, otmice, prostitucije.

Ova, najosjetljivija i neupitno najvažnija kategorija društva u svojoj bespomoćnosti i nevinosti od nas, velikih, očekuje i treba zaštitu, podršku, njegu, ljubav, pažnju, brigu, posvećenost, razumijevanje, prilagođavanje i ustrajnost da njima, našim najmlađima, izgradimo ljepši i bolji svijet.

Socijalni pedagozi i duhovni skrbnici, jedna od najmlađih pomagačkih profesija, još nedovoljno poznata i priznata u našem društvu, kao misiju struke imaju rad sa marginaliziranim grupama – djecom bez roditeljskog staranja, maloljetnicima sklonim delinkvenciji i socijalno neprihvatljivim oblicima ponašanja i slično. Ipak, ono što je najbitnija odrednica svakog od njih jeste upravo to što su svi oni – djeca.
Djeca koja od nas očekuju da im pokažemo ispravniji put i budemo im model od kojeg će učiti kako da budu najbolji što mogu biti. Djeca upijaju od odraslih kakvi ljudi treba da postanu i kakav je svijet s kojim se tek upoznaju. Budimo im primjer kakvog trebaju, budimo im model ponašanja koji će da slijede. Podsjećajmo ih, svojim riječima i svojim djelima, šta su vrijednosti našeg društva i ko su nam uzori.
 
„Imetak i djeca su ukras ovog svijeta.“ (El-Kehf, 46)  
akos.ba i mr Dijana Sulejmanović, šef Odsjeka za Socijalnu pedagogiju i duhovnu skrb IPF u Bihaću

Povezani članci