Lajkomanija – Da li ste opsjednuti društvenim mrežama?
Kad si zadnji put provjeravao/la svoje aplikacije da vidiš broj lajkova i šerovanja tvoga posta? Prije minutu, ili prije sat vremena? Kako popularnost društvenih medija raste, tako lajkomanija zaražava mnoge pojedince. To je ono kada pišemo ili dijelimo postove, pravimo stranice i provodimo vrijeme u cilju postizanja virtualne slave na društvenim mrežama.
Ljudi su danas postali ovisni o uplodovanju slika na kojima pokazuju svoju odjeću, hranu i mjesta na koja odlaze… Prema izvještaju “Informate Mobile Intelligence” u prosjeku se provede oko 4.7 sati dnevno koristeći pametne telefone. Trebamo se zapitati: Ako smo budni 16 sati dnevno, koliko je pametno trošiti toliko vremena na pametne telfone? U ovom tekstu ćemo govoriti o rasipanju vremena na pametne telefone i koliko to šteti našoj produktivnosti.
Kako društvene mreže utiču na muslimane?
Danas je postalo jednostavno i lako odgovoriti i reagovati na bilo šta putem društvenih mreža. Reaguje se na sve i svašta, pa čak i sitnice u cilju privlačenja i skretanja pažnje na sebe. Islam nas uči da ne bi trebali da se petljamo u nešto što nije dobro za nas ili nas može uvući u raspravu – pa čak iako se radi o lažnim vijestima. Allahov Poslanik, a.s., kaže: “Od ljepote čovjekovog islama je da ostavi ono što ga se ne tiče.” (Nevevi)
Skretanje pažnje na sebe preko društvenih mreža
Glavni cilj šerovanja na društvenim mrežama je skretanje pažnje od strane ljudi koji žele steći slavu putem govora o halalu i haramu preko postova. Evo nekoliko stvari putem kojih ljudi na sebe skreću pažnju preko društvenih mreža:
- Brak
Možda se radi o osobi koja živi s nama skupa u istoj kući, ali je postalo trend čestitanje rođendana, godišnjica ili izlijeva ljubavi na društvenim mrežama. Iskazi ljubavi bi trebale biti privatne stvari, posebno između muža i žene, a ne da to cijeli svijet gleda. To vam je nalik na kuću od stakla, čija privatnost se vidi i vani.
- Hrana i luksuz
Postalo je sasvim normalno da neko objavi post poput: “Upravo sam se označio u hotelu” i “Ovo je moj novi telefon/laptop/auto.” Na taj način mi ustvari cijelom svijetu pokazujemo materijalna bogatstva kojima nas je Allah blagoslovio.
- Ljepota
“Izgledaš zgodno brate!” “Hej, izgledaš prelijepo!” Ovakvi komentari su nekim ljudima poput droge i oni ne mogu živjeti bez njih. Prešlo im je u naviku da se oblače i postaju slike sa citatima, a zatim ganjaju lajkove. U vremenu foto editovanja, muškarci i žene očajno žude za nestvarnim fizičkim izgledom, za stalnim selfiranjem kako bi sebe učinili važnim osobama.
- Agonija
Ne dijele se samo sretni trenuci. Ljudi dijele i svoje agonije i bolne trenutke života sa cijelim svijetom, propalu ljubavnu vezu, razvod braka ili bilo šta drugo što ih muči i zbog čega pate.
- Vjerske obaveze
Tužna realnost je to da ponašanje ljudi u tom njihovom traganju za popularnošću, često prelazi granice vjerskih obaveza. Mnogi vjernici su radije zauzeti slikanjem mekkanskom Haremu umjesto da čine ibadet.
Štete koje uzrokuje lajkomanija
- Gubljenje vremena
Ljudi ne shvataju koliko samo vremena troše na aktivnosti koje poduzimaju u želju da zadobiju popularnost i pažnju. To su ogromne količine vremena koje možemo provesti u unapređivanju naših talenata, a mi ustvari tu produktivnost trošim na brovsanje pametnih telefona poput lutke na kauču.
- Povećava opsesiju i nesigurnost
Kada nastojimo zadobiti pažnju ljudi, mi povećavamo naše aktivnosti koje nam donose lajkove i šerovanja. U javi ili u snu, tokom molitve ili za stolom mi počinjemo brinuti o tome. Ustvari, dunjalučka korist ili gubitak nam postanu važniji od unutrašnjeg mira i duhovnosti. Počnemo razmišljati šta drugi misle o nama i šta drugi ljudi rade. To onda kod nas izaziva zavist i ljubomoru, te nas uvlači u začarani krug natjecanja.
Allah, dž.š., kaže: “Zaokuplja vas nastojanje da što imućniji budete sve dok grobove ne naselite.” (Kur’an, 102:1-2)
Ovdje trebamo uzeti u obzir to da nije svako ko lajka vašu fotografiju nužno i sretan zbog vašeg uspjeha i sreće, jer možda se šokiramo nakon što izađemo u javnosti i shvatimo kako nismo cijenjeni u skladu sa lajkovima na našim slikama.
- Ometa i uznemirava druge
Kada dijelimo sretne trenutke, uređaje, putovanja i ručkove na društvenim mrežama, trebamo se čuvati uroka. Urok može biti uzrokom prekida naših prijateljskih veza, bolesti ili gubitka imetka.
Konačno, trebamo biti svijesni da mnogi nemaju to što mi imamo i da se nalaze u stanju velike potrebe. Što više postavljamo stvari materijalne prirode, to je veća mogućnost da ćemo rastužiti mnoge ljude i odbiti ih od sebe. To može biti uzrokom da se oni osjećaju loše, postiđeno i nezahvalno zbog toga što nemaju to. Također bi trebali uzeti u obzir da luksuz kojeg imamo, Allah, dž.š., nam lako može uzeti bilo kad.
- Potiče licemjerstvo i neiskrenost
Da bi bilo koje djelo bilo prihvaćeno kod Boga, mora ispunjavati dva uslova: da ima utemeljenje u sunnetu Poslanika, a.s., i da bude učinjeno sa iskrenim nijetom čiji cilje je jedino Allahovo zadovoljstvo. Prikazivanje i pokazivanje u vjeri se naziva činom licemjerstva. To je izvršavanje djela umjesto s nijetom Allahovog zadovoljstva, traženje zadovoljstva ljudi.
Poslanik Muhammed, a.s., kaže: “Najviše čega se bojim za vas jeste mali širk.” –Rekoše: Allahov Poslaniče, šta je to mali širk? Odgovorio je: ”Rija! Uistinu, Allah će kazati na Dan kada se robovi (ljudi) budu obračunavali za svoja djela: ‘Idite onima pred kojima ste se pretvarali svojim djelima na dunjaluku pa pogledajte da li ćete naći ikakvu nagradu.’ ” (Sunen Ibn Madže)
Pretvaranje nije ograničeno samo na ibadet poput namaza ili posta, već se odnosi na činjenje bilo kojeg dobrog djela kao što je sadaka, pomaganje drugih koje se čini kako bi se prikazali drugim ljudima umjesto radi zadovoljstva Uzvišenog Gospodara, a to onda umanjuje nagradu.
Poslanik, a.s., kaže: “Zaista se djela cijene samo prema namjerama i zaista će svaki čovjek dobiti samo ono što je naumio svojim djelom, pa ko bude hidžru učinio u ime Allaha i Njegova Poslanika, njegova hidžra je Allahu i Njegovu Poslaniku, a ko bude hidžru učinio radi materijalne dobiti, ili zbog žene da bi je oženio, njegova hidžra je za ono za šta ju je naumio.” (Muttefekun ‘alejhi)
- Rađa ponos kod čovjeka
Osoba koja bezobzirno pokazuje blagodati koje joj je Allah dao, očekujući od ljudi lajkove, vjeruje da je cjenjena kod ljudi i može čak da misli da je nadmoćna. Kada apdejtujemo i publiciramo naš luksuz, izgled i pobožnost, trebali bi se prisjetiti upozorenja Poslanika, a.s: “Neće ući u Džennet onaj u čijem srcu bude i trun oholosti.’’ Neki čovjek ga upita: ‘’Zaista čovjek voli da mu odjeća i obuća budu lijepi.’’ Na to mu Božiji Poslanik reče: “Zaista je Allah lijep i voli ljepotu. Oholost je odbijanje istine i ponižavanje ljudi.” (Muslim)
A upravo ovo vodi ka najgorem obliku oholosti, što rezultira povećanjem takozvane pobožnosti. Osoba koju ljudi hvale zbog pobožnosti i učenosti, može pomisliti da je nema mahana i da je bezgriješna. Kada takva osoba upane u šejtansku zamku oholosti i ponosa, ne libi se da kritikuje i ponižava druge za njihove mahane i pogreške. Ako se tako ponašamo, kako možemo biti sigurni da su nam dobra djela primljena?
Kako da prestanemo tragati za slavom i popularnošću?
- Poboljšaj svijest o sebi
Glavni razlog zbog čega je naš život obojan tuđim bojama, jeste nedostatak vlastitih boja. Moramo sebe upoznati i prihvatiti onakvim kakvi zaista jesmo. Trebamo sami sebe lajkat i produktivno trošiti naše vrijeme. To će nam uliti sigurnost u to da mi ustvari ne trebamo potvrdu drugih o nama. Napravi listu svojih dobrih i loših osobina, a zatim analiziraj šta je dobro a šta loše. Zatim provaj da unaprijediš dobre, a otkloniš loše strane svoje ličnosti.
- Nauči se kontrolirati
Ljudi koji tragaju za slavom i popularnošću, uključeni su u kompulzivno (neodoljiva potreba za obavljanjem nepotrebnih radnji što ih osoba doživljava kao prisilne) objavljivanje i šerovanje postova. U trenutku kada nam dođu te kompulzivne misli, trebamo se zapitati da li su ta djela vrijedna trošenja našeg vremena ili ona kojima tražimo božije zadovoljstvo. Trošenje vremena na internetu uzrokovaće pad naše produktivnosti i pokvariće našu ličnost. Kada su je u pitanju tehonologija i društveni mediji, treba imati disciplinu što će nam donijeti mnoge koristi. To podrazumijeva da imate snažnu volju i doneste odluku da vam se drugi ne upliću u život. Dati nogu društvenim mrežama nije lagan posao.
- Imaj definisane i čiste namjere
Dok činimo razne oblike i vidove ibadeta, moramo imati cilj isključivo da zadobijemo božije zadovoljstvo i da se ne pretvaramo. Moramo biti oprezni da nam djela ne budu odbijena zbog pogrešnih namjera. Ispitajte vaše namjere razmišljajući o vama samim. Utvrdite koje namjere su čiste, svaki put to uradite prilikom činjenja nekog djela, postavite vašu centralnu namjeru da bude sve što činite da činite u ime Boga.
- Upravljanje vremenom
Kako bi smanjili utrošak vremena na internetu i društvenim mrežama, trebate to vrijeme rasporediti i da te stranice više ne otvorate za taj dan, nakon tog vremena. Slobodno vrijeme trebate trošiti na korisne stvari poput učenja islama, traženja korisnog znanja, produktivnih navika i koristenja vaših kompetencija za dobrobit zajednice u kojoj živite. Jednom kad postavimo ovakav cilj, izvući ćemo se iz svijeta društvenih mreža i uključiti se u stvarni život. Možda čak i zaboravimo da smo imali profil na društvenim mrežama.
Da zaključim. Onog momenta kada se neke pogrešne stvari u jednom društvu rade dugo vremena, one postanu norma i obrazac ponašanja. Traženje pažnje na društvenim mrežama je također postalo norma u društvu bezobzira na štetne efekte te pojave. Svi se moramo truditi da prekinemo taj začarani krug. Ako već želimo da privučemo pažnju, onda nastojmo da privučemo pažnju stanovnika nebesa. A ima li bolje publike od njih?
”Kada Allah zavoli nekog Svoga roba, pozove meleka Džibrila, a.s., i kaže mu: ‘Ja volim tog i tog Svoga roba, pa ga i ti zavoli!’, i Džibril ga zavoli. Potom Džibril pozove stanovnike nebesa (meleke) i kaže im: ‘Allah voli tog i tog Svoga roba, pa ga i vi volite!’, i oni ga zavole. Zatim se ta ljubav spusti i na Zemlju i takav čovjek bude prihvaćen kod ljudi.” (Buharija)
Izvor: productivemuslim.com
Autor: Dr Farhat Zafar
Za Akos.ba preveo Fahrudin Vojić
Biografija autora: Dr. Farhatom Zafar je doktorica po struci i strastveni je pisac. Napisala je preko 100 članaka koji se bave problemima mladih u svjetlu islamskih učenja. Njeni članci su inspirisali mnoge muslimanske djevojke, približili ih islamu i riješili njihove životne probleme. Ona je glavna karika “Deen for Teens” programa za mlade koji ide na stranici teensinislam