Islamske teme

Kultura ponašanja prilikom održavanja lične higijene

Islamski bonton  

 

  Islam je prepoznatljiv po tome što podjednako cuva i štiti i duhovnu i fizicku dimenziju svakog pojedinca. Brojni ajeti i hadisi ukazuju na vanrednu brigu islama o covjeku, što se ogleda i u brizi o cuvanju i njegovanju cistoce i održavanju higijene. Ovaj tekst aktualizira samo neke elemente koji se na to odnose.

Islam je vjera koja je protkana kroz sve segmente ljudskog života. On nije regulirao samo odnose covjeka sa svojim Gospodarom, a ovaj život, prepun svekolikih iskušenja i razlicitih misterija, ostavio covjeku, vec je utkao svoju savršenost u svakodnevno ljudsko ponašanje i egzistiranje. Na našu srecu, islam nije potencirao samo duhovnu cistotu covjekovog života, izraženog u iskrenom i odanom odnosu prema Gospodaru svjetova, vec izuzetnu pažnju pokazuje i prema svakodnevnom covjekovom življenju, rješavanju njegovih dunjaluckih nedoumica, a posebno njegovoj fizickoj cistoci i higijeni, koje su i pretpostavka kvalitetnog obrednog života svakog pojedinca. Ako pažljivo analiziramo kur’anske ajete i Poslanikove, s.a.v.s, preporuke, doci cemo do fascinantnih zakljucaka koji, eksplicite, ukazuju na vanrednu pažnju islama, spram covjeka, njegove cistoce i higijene i izvanredno jakog podsticaja da se higijena zadrži, njeguje i cuva. Ovdje cemo navesti samo neke primjere koji bacaju sasvim dovoljno svjetla na pažnju islama spram covjeka i ocuvanja njegove higijene.

Abdest

Brojni hadisi Allahovog Poslanika, s.a.v.s, potenciraju ovu vrstu cišcenja muslimana. Poslanik islama, s.a.v.s, nije ga preporucio samo radi obavljanja namaza ili nekih drugih islamskih obreda, bez cega ti obredi ne bi bili validni, nego je zanimljivo da ga je preproucio i u drugim prigodama, kao što je odlazak na spavanje ili prilazak supružniku želeci intimni odnos i sl. Tako je Poslanikova, s.a.v.s, preporuka, u predaji El-Beraa b. ‘Aziba, r.a: «Kada podeš na spavanje, uzmi abdest kao što uzimaš za namaz!» , jasno naglašava tu duhovnu dimenziju, jer ako, eventualno, tu noc osoba umre, kako istice Ibn Hadžer, da ode svome Gospodaru cista, te kako bi se smanjilo šejtansko došaptavanje i djelovanje u toku noci, ali i radi fizicke cistoce koja ce uveliko podici nivo higijene i odstraniti sve nepoželjne bakterije i bacile s onoga ko uzme abdest. Ne iznenaduje onda što su usporedbe starijih osoba koje uzimaju abdest i onih koje ne uzimaju pokazale upravo izraženiju vitalnost onih koji uzimaju abdest, što na najilustrativniji nacin pokazuje važnost ovog propisa u islamu.

Kupanje

Kupanje je islam preporucio u raznim prilikama. To je dokaz islamske dosljednosti u pogledu cistoce i higijene. Abdullah b.Omer, r.a, prenosi da je Vjerovjesnik islama, s.a.v.s, rekao: «Kada neko od vas bude htio ici na džuma-namaz, neka se okupa!». U predaji Ebu Se’ida el-Hudrija, r.a, Poslanikova, s.a.v.s, preporuka dovedena je gotovo u ravan imeperativa: «Kupanje petkom dužnost je svakoj punoljetnoj osobi, kao i pranje zuba i upotreba mirisa, ukoliko ga ima!». Nafi’ prenosi da se ‘Abdullah b. Omer, r.a, slijedeci Poslanikovu, s.a.v.s, praksu, kupao prije nego bi otišao na bajram-namaz. Kupanje nakon intimnog odnosa ucinjeno je obligatnim. Treba ga ciniti na nacin kako je to cinio naš Poslanik, s.a.v.s. Imam Buhari navodi autenticnu predaju Aiše i Mejmune, r.a, da je Vjerovjesnik, s.a.v.s, prilikom gusula prvo oprao ruke, a u jednoj predaji i spolni organ, zatim bi izaprao usta i grlo i uzeo abdest kao što se uzima abdest za namaz. Nakon toga je oprao glavu a iza nje kompletno tijelo, tako da nigdje ne bi suho ostalo.

Zna se da nakon intimnog odnosa šupljine na našoj koži budu poprilicno zacepljene, pa ce kupanje nakon toga uveliko doprinijeti cišcenju tih šupljina, prljavštine i znoja. Brojne su mudrosti gusula za higijenu covjeka, a posebno kupanje nakon intimnog odnosa, što ce tek, vremenom, nauka otkrivati i dokazivati. Otuda, islam podstice kupanje u raznim prilikama, kao vid preventive protiv prljavštine i zadovoljenja visokih higijenskih standarda. Kad je ovaj podsticaj bio tako izražen u vrijeme kada je bila oskudica vode, može se tek zamisliti kakva preporuka islama bi bila u našim uvjetima, kada vode imamo u izobilju, te kada imamo razne mogucnosti za njeno zagrijavanje, moderne i komforne banje i kupatila?!

Pranje ruku prije i poslije jela

Pranje ruku prije jela je sunnet jer je to prakticirao Allahov Poslanik, s.a.v.s, kako se navodi u Aišinoj, r.a., predaji kao i nakon jela, jer je Poslanik, s.a.v.s, to posebno potcrtao, naglasivši da bi se, ne primijenivši taj cin, moglo sebi itekako naštetiti. U predaji koju prenosi Ebu Hurejre, r.a, upozorava se: «Ko zaspi sa rukama masnim od hrane, ne opravši ih, pa mu se nešto desi, neka nikoga ne kori osim samog sebe!». Danas, kada je nauka toliko uznapredovala i jasno naglašava da je pranje ruku prije i poslije jela nužnost koja se mora uvažavati, zakljucujemo kakvu je brižnost islam donio covjecanstvu, želeci ga educirati, ne samo u važnim akaidskim, nego i najobicnijim pitanjima koja život i zdravlje znace. Koliko su ovu Poslanikovu, s.a.v.s, preporuku muslimani shvatali ozbiljno, najbolje potvrduje primjer velikog imama Ahmeda b. Hanbela. Ebu Bekr el-Meruzi kaže: «Vidio sam da imam Ahmed b. Hanbel, pere ruke i prije i poslije jela, iako je prije toga uzimao abdest!».

Jesti desnom rukom

Preferiranje desne strane jedna je od osobenosti islama, a pogotovo kada je u pitanju konzumiranje hrane i pica. ‘Abdullah b. Omer, r.a, prenosi jasnu Vjerovjesnikovu, s.a.v.s, napomenu: «Kada neko od vas jede, neka jede desnom rukom, a kada pije, neka pije desnom rukom, jer, uistinu, šejtan i jede i pije lijevom rukom!». Analizirajuci Vjerovjesnikove, s.a.v.s, izjave o šejtanu i njegovom djelovanju, ustanovit cemo da ga on spominje za sve što bi moglo imati negativne posljedice za covjeka, ne samo kada je u pitanju njegova duhovna, nego i fizicka dimenzija. Logicno je, ako se lijeva ruka koristi za uklanjanje necistoce prilikom izvršavanja fiziološke potrebe, da bi to moglo ugroziti higijenu jedne osobe, pa tu štetnu mogucnost naš Poslanik, s.a.v.s, dovodi u vezu sa šejtanom koji je saucesnik u svakoj i duhovnoj i fizickoj bolesti.

Izapiranje usta nakon jela

Usta, ako se ne mogu oprati misvakom ili cetkicom, bar treba izaprati. Tako je radio Allahov Poslanik, s.a.v.s, kada bi se nalazio u nekom od pohoda. Suvejd b. En-Nu’man, r.a, prenosi da je Poslanik, s.a.v.s, kada su bili u pohodu na Tebuk, nakon što su jeli i namjeravali klanjati, izaprao usta, pa su, onda, i svi ostali to ucinili!

Pranje zuba

Pranje zuba ili upotreba misvaka bila je praksa ne samo našeg Vjerovjesnika, s.a.v.s, vec je to bila i praksa drugih poslanika prije njega. Ebu Ejjub, r.a, prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s, rekao: «cetvero je sunnet i ranijih poslanika: stid, miris, upotreba misvaka i brak!». Koliko je Allahov Poslanik, s.a.v.s, potcrtavao ovu vrstu higijene najbolje ce ilustrirati hadis koji prenosi Ebu Hurejre, r.a: «Kada ne bih otežao svome ummetu – ili narodu -, naredio bih im upotrebu misvaka (pranje zuba) prije svakog namaza». Koliko je Vjerovjesnik islama, s.a.v.s, vodio racuna o higijeni svojih usta i zuba, najbolje potvrduju predaje Aiše i Huzejfe, r.a. U ‘Aišinoj, r.a, predaji kaže se da bi Vjerovjesnik, s.a.v.s, kada bi ušao u kucu, najprije cistio zube misvakom! , a u Huzejfinoj, r.a, predaji stoji: «Kada bi se Allahov Poslanik, s.a.v.s, probudio iz sna, trljao bi usta misvakom!». Ova Poslanikova, s.a.v.s, praksa i podsticanje da cuvamo zube i sprijecimo neugodan zadah iz usta, najbolja su potvrda da je higijena zuba izuzetno znacajna za zdravlje svakog pojedinca. Kada danas citamo o tome da pokvareni zubi uzrokuju nastanak raznih bolesti, onda nije nikakvo cudo što je Poslanik islama, s.a.v.s, toliko podsticao cuvanje i njegu zuba!

Sunnecenje

Sunnecenje ili obrezivanje izvanredan je metod ocuvanja covjekova zdravlja. Otklanjanje kožice na muškom spolnom organu važno je kako za higijenu muža, tako i njegove supruge, jer bi ta kožica, u suprotnom, bila sakupljac prljavštine i štetnih bakterija koje bi mogle biti pogubne za njihovo zdravlje. Otuda je taj cin obavljen još na Ibrahimu, a.s, kako navodi imam Buhari, kada je imao cak 80 godina. Navodi se da je Isma’il, a.s, bio osunnecen kada je imao trinaest godina, a Ishak, a.s. kada je imao svega sedam dana. Poslanik islama, s.a.v.s, navodi u Ebu Hurejreovoj, r.a, predaji da sunnecenje spada u pet prirodnih osobenosti/el-fitre. El-fitre neki tumace, kako navodi Ebu Sulejman el-Hattabi, kao sunnet, drugi kao sunnet ranijih Allahovih poslanika, a treci kao vjeru.

Zabrana puhanja u hranu

Puhanje u hranu je nehigijenski cin koji je Poslanik islama, s.a.v.s, osudio prije medicinskih istraživanja i naucnih otkrica. Tako Ebu Se’id el- Hudri, r.a, prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, zabranio da se puše u hranu ili pice, kako bi se ohladili, pa ga je neki covjek upitao: «A šta sa trunkom koju ugledam u posudi?» Vjerovjesnik, s.a.v.s, odgovorio je: «Prospi je!». Taj covjek je konstatirao: «Ja ne mogu da se napijem u jednom dahu!». Vjerovjesnik, s.a.v.s, ga je savjetovao: «Onda udalji posudu od usta (za vrijeme predaha)!».

Zabrana konzumiranja pica iz zatvorene posude

Poslanik, s.a.v.s, zabranio je, iz preventivnih razloga, da se pije iz zatvorene posude, kao što su ibrik, mješina za vodu i sl. Ebu Se’id el-Hudri, r.a, kaže: «Allahov Poslanik, s.a.v.s, je zabranio piti na otvoru mješine!», tj. na grlicu zatvorene posude. Ocito je, da je Vjerovjesnik islama, s.a.v.s, zabranio piti iz takvih posuda, prije svega, zbog higijenskih razloga, jer postoji mogucnost da se unesu razne bakterije, bacili, prljavština, prašina ili slicno i da naškode covjekovom zdravlju, ili da iz takvog otvora izade zmija, kao što se dogodilo jednom ashabu, koji je navece pio iz mješine za vodu, nakon što je Poslanik, s.a.v.s, zabranio taj cin.

Stavljanje ruke ispred usta prilikom kihanja

Još prije cetrnaest stoljeca Allahov Poslanik, s.a.v.s, bi stavljao ruku ili odjecu na usta prilikom kihanja, pokazavši tako kako musliman treba da se ponaša tom prilikom. Ebu Hurejre, r.a, prenosi: «Allahov Poslanik, s.a.v.s, bi stavljao svoju ruku ili odjecu na usta prilikom kihanja i tako stišavao svoj glas!». Ibn Hadžer, tumaceci ovaj hadis, smatra da je to Poslanik islama, s.a.v.s, cinio kako ne bi uznemirio nikoga od svojih sugovornika i kako, eventualno, nešto što bi prilikom kihanja izašlo iz usta ne bi došlo do njih. Danas, kada znamo koliko se zaraze može prenijeti kihanjem, dolazimo do zakljucka s koliko mudrosti je postupao naš Poslanik, s.a.v.s.

Postupak prilikom zijevanja

Zijevanje je cin koji ne možemo lahko sprijeciti. Obicno je to posljedica nedovoljnog sna, prekomjernog sna ili prekomjernog uzimanja hrane. Allah Uzvišeni ne voli zijevanje, jer ono podstice lijenost, a voli kihanje, jer nakon njega osoba zahvaljuje Allahu Plemenitom i, na taj nacin, Ga zikr cini. Otuda, Allahov Poslanik, s.a.v.s, u Ebu Hurejreovoj, r.a, predaji istice: «Allah, uistinu, voli kihanje a prezire zijevanje, pa kada neko od vas kihne i zahvali Allahu, dužnost je svakom muslimanu koji to cuje da mu kaže: Jerhamukellah! A kada neko od vas zijeva, to dolazi od šejtana, pa neka to odagna od sebe koliko može, jer kada kaže: Hah!, to se šejtan smije iz njega!» Na osnovu ovog hadisa jasno se nazire Poslanikova, s.a.v.s, briga da se sacuva dostojanstvo i ljepota covjekova izgleda, jer je veoma ružno i neukusno vidjeti osobu koja zijeva i, tom, prilikom, cini razne nedolicne grimase, a s druge strane sprecava ga da drži otvorena usta bez zaštite, kako ne bi prašina, bakterije ili nešto nepoželjno i štetno ušlo u ljudski organizam i zarazilo ga.

Skracivanje brkova

Skracivanje, podrezivanje ili uklanjanje brkova Poslanik islama, s.a.v.s, ubrojio je u pet prirodnih osobenosti/el-fitre, što je spomenuto kada je govoreno o sunnecenju. To je i razumljivo, jer ukoliko brkovi predu usne, onda se hrana i masnoce natalože na njih i, logicno, skupljaju prljavštinu i bakterije, što može imati nesagledive posljedice kada je u pitanju higijena te osobe. Smatrajuci brkove koji prelaze preko usana izuzetno štetnim za higijenu covjeka, Poslanik, s.a.v.s, je cak i zaprijetio u predaji Zejda b. Erkama, r.a: “Nije naš onaj koji ne podrezuje brkove!”

Uklanjanje dlaka ispod pazuha

To je higijenska mjera koju je Poslanik, s.a.v.s, preporucio muslimanima, ocito kako se znoj i prljavština ne bi skupljali na dlake koje se tu nalaze. Tim cinom se znatno umanjuje takva mogucnost i bolje održava higijena. Uklanjanje dlaka ispod pazuha Vjerovjesnik, s.a.v.s, okarakterizirao je u spomenutih pet prirodnih osobenosti/el-fitre.

Uklanjanje dlaka sa stidnih mjesta

Uklanjanje dlaka sa stidnih mjesta Poslanik, s.a.v.s, takode ubraja u pet prirodnih osobenosti, ono što vjera preporucuje i obavezuje. Ako analiziramo koliko necistoce skupljaju dlake na stidnim mjestima, onda ce nam se izuzetnim doimati ova Vjerovjesnikova, s.a.v.s, preporuka!

Podrezivanje nokata

Uz prethodne cetiri nabrojane prirodne osobenosti koje je Poslanik, s.a.v.s, definirao kao el-fitre, peta koju je spomenuo je skracivanje ili podrezivanja nokata. Nije potrebno posebno isticati koliko se ispod njih necistoce može nataložiti. cak i ako se koriste i razni mehanizmi cišcenja, kao što cine brojne moderne žene, nece se izbjeci neželjene posljedice koje uzrokuju veliki nokti, ukoliko se ne primijeni ova Poslanikova, s.a.v.s, preporuka. Veliki broj islamskih ucenjaka drži da je najbolje nokte podrezivati petkom, i to prije džuma-namaza. Poslanik, s.a.v.s, odredio je krajnju granicu, koju ne bi trebalo prelaziti kada je u pitanju podrezivanje nokata, ali i potkresavanje brkova, uklanjanje dlaka ispod pazuha i uklanjanje dlaka sa stidnih mjesta. U predaji Enesa b. Malika, r.a, krajnja granica da se to ucini je cetrdeset dana.

Pranje vodom nakon fiziološke potrebe

Najbolji nacin cišcenja i održavanja higijene, nakon izvršene fiziološke potrebe, je pranje vodom. To ce biti aktuelizirano – inša-Allah – kada bude rijeci o kulturi ponašanja prilikom obavljanja fiziološke potrebe.

Zabrana držanja pasa u kuci

Poslanik islama, s.a.v.s. je zabranom držanja slika i pasa u kucama predložio izvanredan mehanizam za ocuvanje duhovne i fizicke higijene. Naime, uklanjanjem slika na kojima su ljudi ili životinje cisti se imansko bice covjekovo, a uklanjanjem pasa iz kuca i stanova, štiti se ljudski organizam i sprecava unošenje raznih štetnih materija koje pas unosi ulaskom u kucu. To je Poslanik, s.a.v.s, u potpunosti pojasnio, ostavljajuci nama da koristimo i svoje intelektualne sposobnosti i kvalitete, kada u predaji Ebu Talhe, r.a, istice: «Meleki ne ulaze u kucu u kojoj ima slika ili pas!».

Zabrana bluda

Jedan od najefikasnijih nacina da se ocuva higijena je respektiranje bracnog života i izbjegavanje bluda. Allah Uzvišeni u Svojoj casnoj Knjizi upozorava: «I što dalje od bluda, jer je to razvrat, kako je to ružan put!». Poslanik, s.a.v.s, jasno je naglasio u predaji Usame b. Zejda i Se’ida b. Zejda b. ‘Amra b. Nufejla, r.a: «Nisam ljudima ostavio vece iskušenje od žena!». Koliko li je samo mudrosti u ovim kur’ansko-sunnetskim uputama?! Upravo zbog nepoštivanja ove moralne dimenzije, koja u sebi sadrži i visoku dozu higijene, ovaj svijet su zahvatili pošast zvana AIDS i brojna druga oboljenja koja se nece moci iskorijeniti bez povratka na ciste islamske vrijednosti, na vjeru fizicke cistoce i idejne cistote.

Na kraju

Islam je bio i ostao vjera i duhovne i moralne, ali i fizicke cistoce. Historija je pokazala da su mnogi narodi upravo od muslimana preuzeli nacin cišcenja i metode održavanja higijene. Ne treba se onda cuditi što je prvi vodovod u Evropi izgraden baš u Sarajevu, dolaskom Osmanlija, jer dolaskom islama i odlaskom mraka dolaze sjaj i fizicka cistoca. Završicemo rijecima jednog od najvecih tabi’ina – Se’ida b. Musejjeba, predstavnika druge generacije muslimana, onako kako prenosi imam Tirmizi: «Allah je lijep i voli ljepotu, cist je i voli cistocu, plemenit je i voli plemenitost, darežljiv je i voli darežljivost, pa cistite vaša dvorišta i avlije i nemojte se poistovjecivati sa Židovima!».

Piše: dr. Šefik Kurdić

Akos. ba

Povezani članci

Back to top button