Kakva je razlika između zaokupljenosti i zauzetosti?
TUMAČENJE SURE ET-TEKASUR
Uzvišeni je objavio: “Zaokuplja vas nastojanje da što imućniji budete! … ” (Et-Tekasur, 1.)
Ova se sura striktno odnosi na obećanje, prijetnju i upozorenje! Onom ko je shvati sasvim je dovoljna kao opomena.
Riječi Uzvišenog: “…zaokuplja vas …”, tj. čini vas obuzetim i uposlenim u tolikoj mjeri da za to neće biti prihvaćen nikakav izgovor. Zaokupljenost nečim, u arapskom Uha, znači zapostavljanje svega drugog. Ako zaokupljenost proistekne iz ljudskog htijenja, tada za sobom povlači šerijatsku odgovornost, a u slučaju da zaokupljenost bude nenamjerna, kao što se desilo Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., u vezi zavjese s izvezenim šarama, kako se navodi u predanju Aiše, r.a., u kojem stoji da je Poslanik, s.a.v.s., o tome rekao: “Ona me je malo prije zaokupilau namazu!”, tada zaokupljeni ima šerijatsku ispriku jer je to jedna vrsta zaborava. U jednom hadisu Allahovog Poslanika, s.a.v.s., stoji: “ …pa je Poslanik, s.a.v.s., zapostavio dječaka!”
Arapi kažu: “Leha bi šeejin” (“zaokupiti se nečim”), a “leha an šejj’in” znači: zapostaviti nešto.
Izraz: lebv (zabavljanje) odnosi se na apstraktne radnje srca i razuma, a izraz: le’ib (zabavljanje, igra), odnosi se na fizičke radnje tijela. Zbog toga se u govoru ova dva izraza i spominju zajedno.
RAZLIKA IZMEĐU ZAOKUPLIENOSTI I ZAUZETOSTI
Uzvišeni je u ajetu kazao: “Zaokuplja vas (elhakum) nastojanje da što imućniji budete!”, a što je značenjem mnogo dojmljivije u pogrdi i osuđivanju nego da je rekao: “Zauzeti ste (fegalekum) nastojanjem”, jer čovjek fizički može i obavljati neko djelo, ali da njegovo srce ne bude vezano za njega, dok izraz lehv znači zapostavljanje i okretanje od svega zbog nekog određenog cilja.
POKUOENOST ZAOKUPLJENOSTI IMETKOM
Pokuđena je svaka zaokupljenost; bilo da se radi o zaokupljenosti gomilanjem imetka, o zaokupljenosti vlašću, ugledom, ženama, ili čak i sakupljanjem hadisa ili neke nauke, a pogotovo ako za tom naukom ne postoji potreba. Zatim tu je i zaokupljenost sabiranjem knjiga i zbirki, ili zaokupljenost teoretisanjem i raznim pitanjima, te njihovim raščlanjivanjem i izmišljanjem nerealnih i nestvarnih naučnih dilema i problema.
Zaokupljenost povećanjem, u suri: Et-Tekasur, znači nastojanje čovjeka da ima više od drugih. Takav je postupak pokuđen, osim ako se radi o pokornosti Allahu Uzvišenom, kada se zaokupljenost iskazuje u nadmetanju u činjenju dobra.
ŠTA TO U STVARNOSTI ČOVJEK POSJEDUJE
U Muslimovom Sahihu navodi se predanje od Abdullaha ibn eš- Sihhira, r.a., u kojem stoji da je bio do Vjerovjesnika, s.a.v.s., kada je on učio suru Et-Tekasur, pa je, nakon što je proučio ajet: “Zaokuplja vas nastojanje da što imućniji budete!”, rekao: “Sin Ademov govori: ‘Ovo je imetak moj, ovo je blago moje!’ A da li od imetka svoga imaš išta drugo do ono što si udijelio kao sadaku, pa ti to traje, ili što si pojeo pa izbacio, ili obukao pa iznosao?!”
Odlomak iz knjige Riznica mudrosti
Autor: ibn Qajjim
Obrada: Akos.ba