Islamske teme

Kako se približiti Uzvišenom Allahu?

Vjernik se ne može na ispravan način približiti milosti Uzvišenog Gospodara osim sa ispravnim vjerovanjem i obredoslovljem (ibadetom) koji je sukladan vjerovanju (imanu) i ibadetu ashaba, tabi’ina i tabi tabi’ina. 

Akida muslimana je jedna i bespotreban je pokušaj da se muslimani razdjele u više njih. Naša akida (ehli-sunnetsko vjerovanje i ubjeđenje) ima svoju kur’ansko-hadisku osnovu i nije moguće da se ona mijenja ili modernizira sukladno vremenu. Isti slučaj je i sa obredima ibadeta (obredoslovlja). Ibadet je samo ono što nas je podučio Allahov Poslanik, a.s., i na šta nas je kroz svoje vjerodostojne iskaze (hadise) podstakao.
Međutim, običaje i navike koji potpadaju u područje uređenja međuljudskih odnosa i nekih sličnih postulata i propisa, moguće je urediti i sukladno interesu zajednice muslimana reducirati i promijeniti. To je pravo i obaveza naše uleme da nas poduče tim detaljima.

Zato ne dozvolimo sebi bilo kakve akaidske podjele, niti se upuštajmo u prakticiranje obreda i ibadeta koje nisu činile prve generacije muslimana. Ne tražimo hljeba nad pogačom. Mi ne možemo biti veći vjernici niti veći poznavaoci Allahove vjere nego su to bile prve generacije.

Međutim, u razumijevanju stvari koje nisu osnov vjere i oko kojih nema konsenzusa islamskih učenjaka moramo biti puno širih pogleda i vidika. Ne trebamo se učahuriti samo u stavove neke svoje grupacije, mezheba, stranke ili tarikata. Dajmo mogućnosti da možda i drugi budu u pravu.

Zašto uvijek moramo mi biti ”na istini” i zašto baš uvijek drugi se moraju prilagođavati nama. Gdje je ta širina i raznolikost na koju se svi pozivamo riječima, ali u praksi uvijek zakažemo. Zašto nam smetaju drugi i drugačiji? Sve dok su ti drugi i drugačiji vjernici, dok su pošteni i čestiti građani svoje društvene zajednice, i sve dok streme istini i trude se da se istinski približe Uzvišenom Allahu, mi prema njima moramo biti otvorenih srca. Moramo im iskazivati svoju vjerničku ljubav i poštovanje.

Ukoliko u obredima ibadeta čine neke novitete (bid’ate) trebamo ih na lijep i fin način postepeno podučiti propisima usuli fikha i same nakane Zakonodavca, pa ćemo vidjeti kako se ljudi postepeno mijenjaju i kako svoje obrede prilagođavaju propisima fikha i onoga što je sukladno kur’ansko-hadiskim istinama i stavovima naših čestitih imama mezheba.

Ne podvajajmo se i ne udaljavajmo jedni od drugih. Aktivizam u džem’atu treba da bude naša redovna i svakodnevna preokupacija.

Kada podučavamo ljude Allahovoj vjeri činimo to sa ljubavlju, poštovanjem i na način da to ljudi mogu razumijeti.

Tako je činio i Allahov poslanik Muhammed, a.s., postepeno, blago i nenametljivo. Cilj nam je ljude uputiti na Staze džennetske i osposobiti ih da sami kroz svoj život njima gaze dostojanstveno i nepokolebljivo. Stoga, molimo Gospodara da učvrsti naša i njihova srca u imanu i da naše razumijevanje vjere bude temeljito i ispravno. Molimo Allaha da nas i naše prijatelje, rodbinu i komšije udalji od ispraznog govora i nekorisnog djelovanja.

Trudimo se da u svakom danu uradimo nešto korisno za sebe, svoju porodicu, svoj džem’at i svoju zajednicu.
Allaha Uzvišenog obožavajmo samo onako kako su to činile prve generacije muslimana, bez filozofije i nadmudrivanja.

Širimo međusobnu ljubav, pravdu i povjerenje. Samo ako budemo djelovali na tim principima imaćemo hajra u svojim svakodnevnim aktivnostima. Bez ljubavi, pravde i povjerenja u ljude oko sebe nema ni pravog ni potpunog uspjeha u životu.

Za Akos.ba piše: Admir Iković

Povezani članci