Vi ste ovdje
Home > Kultura i tradicija > Književni kutak > Kako mozak doživljava književnost?

Kako mozak doživljava književnost?

Kad slušamo priče, uranjamo u opisane situacije i suosjećamo s likovima. Tek je nedavno otkriveno kako tačno taj proces funkcionira u našem mozgu.

 Istraživači Roel Willems i Annabel Nijhof uspjeli su odgovoriti na pitanje kako mozak doživljava književnost koristeći se fMRI skenerom da bi „izmjerili“ kako ljudi doživljavaju neku priču.

Svi mi uranjamo u priče na svoj način. Ipak, zbog tehnoloških ograničenja, način na koji razumijemo književnost prethodno je istraživan samo na razini grupe, bez usmjeravanja pažnje na individualne razlike. Willems i Nijhof pokazali su u ovoj studiji da se ljudi fokusiraju na različite aspekte priče kad slušaju književna djela.

Audioknjige u fMRI skeneru

Sudionici istraživanja slušali su poglavlja različitih audioknjiga. „Otkrili smo da postoje jake individualne preferencije; neki sudionici bili su posebno fokusirani na razumijevanje namjera i osjećaja glavnih likova, dok su drugi bili više fokusirani na vizualiziranje radnji likova.“

Susjećanje s književnošću

„Većina ljudi ujedno može suosjećati te zamisliti vizualno okruženje i djela likova“, kaže Willems, „ali naši fMRI rezultati pokazuju da svaka osoba daje prednost jednom ili drugom.“ Ovo je jedno od prvih istraživanja koje dokazuje individualne razlike što se tiče empatije prema likovima iz književnosti.

Riječi, rečenice, priče

Ovo istraživanje jedinstveno je i zato što Willems proučava „pravi“ jezik, tj. jezik koji se koristi u svakodnevnom životu. „Jezik se u mozgu obično proučava tako da se kod sudionika proučavaju individualne riječi i rečenice. Ali, naravno, jezik je puno više od toga! Mi dopuštamo sudionicima istraživanja da slušaju duže priče. Takav pristup naše istraživanje čini dobrim primjerom istraživanja mozga s fokusom na jezik koji je vrlo sličan jeziku koji ljudi doista koriste.“

Prijevod: skolskiportal.hr

Izvor: sciencedaily.com 

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top