EkonomijaVijesti iz zemlje

Kako i za šta možete koristiti ‘nevažeću’ radnu knjižicu?

Prije pet mjeseci zaposleni, poslodavci, ali i nezaposleni, obaviješteni su da radne knjižice prestaju važiti.

Naime, prestanak odredbi Zakona o radu koje se odnose na radnu knjižicu, predviđen je u sklopu reforme radnog zakonodavstva u Federaciji Bosne i Hercegovine.

Federalno ministarstvo za rad i socijalnu politiku je 28. juna ove godine izdalo upute o postupanju s radnom knjižicom, te obavijestilo javnost, odnosno poslodavce i radnike o načinu postupanja s radnom knjižicom nakon 30. juna 2016. godine.

No, i do danas, građanke i građani su “pod oblakom pitanja” – gdje, kako, šta, kome… a sve je to bilo sačuvano u dobro znanom dokumentu – radnoj knjižici.

Vođeni nedoumicama sugrađana, iz Federalnog ministarstva za rad i socijalnu politiku tražili smo pojašnjenje – gdje dobiti potvrdu o stažu, šta s prekriženom radnom knjižicom, gdje upisati npr. novo akademsko zvanje, šta predati poslodavcu prilikom novog zapošljavanja…

“Podatke relevantne za ostvarivanje prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja, kao i nekih drugih prava, od 1. jula 2016. godine, radnici će moći pribaviti od Federalnog zavoda za penzijsko i invalidsko osiguranje, kao i od Porezne uprave Federacije Bosne i Hercegovine. Federalni zavod za penzijsko i invalidsko osiguranje dužan je u roku od pet dana od dana podnošenja zahtjeva osiguraniku izdati uvjerenje o podacima registriranim u matičnu evidenciju Federalnog zavoda, koje ima karakter javne isprave. Porezna uprava FBiH će izdavati uvjerenje iz Jedinstvenog sistema s traženim podacima svakom subjektu upisa na njegov lični zahtjev, s tim da će Porezna uprava FBiH izdavati uvjerenja o podacima o kojima vodi evidenciju u Jedinstvenom sistemu od 1. januara 2011. godine”, kaže za Radiosarajevo.ba Vesko Drljača, Federalni ministar za rad i socijalnu politiku.

No, bitno je naglasiti da radne knjižice koje su prestale važiti zaključno sa 30. junom 2016. godine, i dalje zadržavaju svojstvo javne isprave, te se, prema uputama ovog ministarstva, radnik može koristiti vraćenom radnom knjižicom i nakon 1. jula 2016. godine, u svrhu dokazivanja u postupcima utvrđivanja prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja, zdravstvenog osiguranja, kao i osiguranja u slučaju nezaposlenosti.

“Što se tiče podataka u vezi sa stečenom stručnom spremom, koji su se ranije upisivali u radnu knjižicu, mišljenja smo da je vjerodostojna odgovarajuća diploma sama po sebi dovoljna za dokazivanje činjenice stjecanja određene stručne spreme ili kvalifikacije”, ističe ministar Drljača.

A kada je u pitanju dokumentacija koja se predaje poslodavcu prilikom zasnivanja radnog odnosa, iz Federalnog ministarstva za rad i socijalnu politiku ističu: “Radnik je dužan poslodavcu predati dokumentaciju kojom dokazuje ispunjavanje uvjeta potrebnih za zasnivanje radnog odnosa na određenom radnom mjestu (npr. odgovarajuća stručna sprema, potrebno radno iskustvo, zdravstvena sposobnost, i dr), dok poslodavac radnika prijavljuje na obavezna osiguranja u skladu sa Zakonom o jedinstvenom sistemu registracije, kontrole i naplate doprinosa. Shodno navedenom, mišljenja smo da prestanak važenja radnih knjižica nije imao utjecaja na postupak zasnivanja radnog odnosa. Ovo posebno zato što, kako je navedeno, radna knjižica i dalje zadržava svojstvo javne isprave, te se radnik može istom koristiti kao dokaznim sredstvom.”

I pored ovih čestih pitanja, ministar Drljača nam otkriva da se najveći broj upita, koje je Federalno ministarstvo za rad i socijalnu politiku zaprimilo u prethodnom periodu, odnosio na postupanje poslodavaca u FBiH s radnim knjižicama radnika koji imaju prebivalište na teritoriji Republike Srpske, odnosno čije su radne knjižice izdate od institucija tog entiteta.

“S obzirom na to da se na radne odnose radnika zaposlenih kod poslodavaca čije je sjedište na teritoriji FBiH primjenjuje pomenuti Zakon o radu, navedene odredbe ovog zakona, koje se odnose na prestanak važenja radnih knjižica, primjenjuju se na sve radnike koji imaju zasnovan radni odnos s poslodavcem na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine, te su poslodavci sa sjedištem u ovom entitetu bili u obavezi da svim radnicima vrate radne knjižice. Međutim, s obzirom na to da radno zakonodavstvo Republike Srpske, koje se primjenjuje na sve radnike koji rade na teritoriji tog entiteta, ne predviđa prestanak važenja radnih knjižica, mišljenja smo da će se obaveza posjedovanja radnih knjižica radnika koji budu zasnivali radni odnos na teritoriji Republike Srpske, regulirati shodno radnom zakonodavstvu tog entiteta, odnosno u skladu s propisima koje se odnose na radne knjižice”, ističe za Radiosarajevo.ba Vesko Drljača, federalni ministar za rad i socijalnu politiku.

Akos.ba

Povezani članci