Vi ste ovdje
Home > Kultura i tradicija > Historija i tradicija > Islamska zajednica u Kraljevini Jugoslaviji je bila jedina organizovana zajednica muslimana

Islamska zajednica u Kraljevini Jugoslaviji je bila jedina organizovana zajednica muslimana

Islamska zajednica je bila jedina institucija koja je brinula o muslimanima u Kraljevini Jugoslaviji ocjenjeno je na promociji knjige “Pljevaljsko muftijstvo 1930-1936“, javlja Anadolu Agency (AA).

Na promociji knjige dr. Nadira Dacića, koja je održana večeras u Podgorici, istaknuto je da formiranje kraljevine izazvalo političke lomove za muslimane. Profesor književnosti Suljo Mustafić kazao je da su odlaskom Osmanlija muslimani postali dio manjinske zajednice.

“U kraljeviini Jugoslaviji se u gotovo svim aspektima centralizuje vlast i, kroz ojačanu monarhističku hegemoniju, Beograd pokušava učiniti centrom ne samo političke moći već se iz njega pokušava upravljati svim aspektima duhovnosti”, kazao je Mustafić.

On je istakao da su muslimani u kraljevini morali da se privikavaju na novo državno ustrojstvo koje je izazivalo stagnaciju institucija i slabljenje vjerskog života.

Mustafić smatra da je Dacićeva knjiga temeljan prikaz života muslimana tokom tridesetih godina prošlog vijeka.

Edin Smajlović iz Kulturnog centra u Bijelom Polju istakao je da je kraljevina Jugoslavija bila država u permanentnoj krizi i sa tinjajućim pobunama. On tvrdi da je novoformirana kraljevina bila, kako je kazao, nesretna zemlja sa velikim društvenom nejednakostima u kojoj niko nije bio zadovoljan svojom situacijom.

„U svakoj banovini te kraljevine muslimani su bili manjina i njihov politički uticaj bio je anuliran. Islamska zajednica bila je jedna institucija u koju su muslimani mogli imati povjerenje u kraljevini“, tvrdi Smajlović.

On je upozorio i da u to vrijeme nisu bili rijetki slučajevi nasilja nad muslimanima kao i nasrtaji na njihovu imovinu. Smajlović je podsjetio da je u kraljevini bilo aktuelno iseljavanje muslimanskog stanovništva za Tursku.

“Podaci u knjizi govore kako su u to vrijeme polovina umrlih bila maloljetna djeca. To znači da su uslovi života bili na jako lošem nivou“, kazao je Smajlović.

Direktor medrese „Mehmed Fatih“ u Milješu, Fuad Čekić, pojasnio je da je nakon povlačenja Osmanskog carstva sa ovih prostora Islamska zajednica bila zadužena za tumačenje vjere. On je ukazao na tadašnji značaj muftijstava, podsjećajući da su muftije bile zadužene za pravna mišljenja koja za vjernike nisu bila obavezujuća.

„Fetve koje su muftije izdavale bile su obavezujuće za sve vjerske službenike. Fetva je davala živost vjeri jer se trebalo uzeti u obzir okolnosti prilkom njenog izdavanja“, kazao je Čekić i istakao da je Dacićevo djelo važno za Islamsku zajednicu Crne Gore.

Dacić, koji je i direktor „Bakije hanume“ medrese u Prijepolju, kazao je da je materijal za knjigu prikupio u preko 15.000 arhivskih dokumenata. On je podsjetio da je nakon formiranja kraljevine Jugoslavije 52 postojeća muftijstva svedena na samo devet. Pojasnio je i da je muftijstvo u Pljevljima bilo nadležno za Crnu Goru osim za Plav i Gusinje. Dacić je kazao i da je u kraljevini donešen zakon o ujedinjenju Islamske zajednice nakon čega je u Beogradu za prvog reisa postavljen hafiz Ibrahim ef. Maglajlić.

“Na čelo pljevaljskog muftijstva imenovan je Ajdin ef. Barjaktarević. Nažalost, danas se ne zna gdje mu je kabur“, kazao je on.

Knjigu “Pljevaljsko muftijstvo 1930-1936” izdala je Montenegro asocijacija alumnija Turske (MASAT).

Akos.ba

Akos.ba pratite putem aplikacije za Android i društvenih mreža Facebook | Instagram | Twitter.

Top