Dva detalja iz života Ahmeda Smajlovića: Kongres u Medini i Sarajevski proces
Piše: Mahmut Karalić
DVA VAŽNA DETALJA IZ ŽIVOTA I RADA PROF. DR. AHMEDA SMAJLOVIĆA
Sretan sam što sam pozvan da prisustvujem ovom značajnom skupu kako bih dao svoj skromni doprinos u rasvjetljavanju lika i djela prof. dr Ahmeda Smajlovića. Posebno me raduje činjenica da će o njegovu liku i djelu govoriti njegovi savremenici, koji su sa njim skupa živjeli i radili. Nadam se da će svaki sudionik ovoga skupa o njemu govoriti krajnje objektivno jer samo ono što je objektivno ima svoju težinu i svoju vrijednost.
Iako je prof. dr. Ahmed Smajlović živio veoma kratko, on je toliko napisao i uradio da nije moguće sve interpretirati na jednom ovakom skupu, ali će to, nadam se, koliko-toliko pružiti objektivnu sliku o ovom istaknutom pregaocu i velikanu islamske misli.
Govoriti o liku, djelu i karakternim osobinama prof. dr. Ahmeda Smajlaovića zahtijeva dosta vremena i prostora. Međutim, imajući u vidu da je organizator predvidio veliki broj učesnika od kojih će svaki na sebi svojstven način kazati o njemu ono šo ga je najviše dojmilo iz njegovog plodonosnog života i rada, nadam se da će biti dovoljno da se bar donekle rasvijetli njegov lik i djelo i predstavi njegove karakterne osobine.
Ja ću se u ovom ovom svom petominutnom obraćanju osvrnuti samo na dva mala detalja iz njegove bogate biografije kojima sam lično prisustvovao i čiji sam još jedini živi svjedok. Osvrnut ću se na njegovo učešće na Prvom kongresu o islamskoj da’vi i edukaciji daija, održanom u Medini 1976. godine i jednom njegovom gestu prema porodicama naših intelektualaca koje je komunistička vlast u montiranom sudskom procesu osudila 1983. godine. Mislim da ova dva detalja snažno oslikavaju kako njegovu znanstvenu dimenziju, tako i njegov istinski karakter.
NJEGOVO UČEŠĆE NA PRVOM KONGRESU O ISLAMSKOJ DA’VI I EDUKACIJI DAIJA
Bio sam redovni student Islamskog univerziteta u El-Medini El-Muneveri u Saudijskoj Arabiji kada je na njemu, čini mi se 1976. godine, organiziran Prvi kongres o islamskoj da’vi i edukaciji daija. Pokrovitelj tog kongresa bio je Islamski univerzitet u Medini.
Bio je to impozantan naučni skup. Na njemu su uzeli učešća svi u to vrijeme najveći islamski alimi i mislioci svijeta, poput šejha Abdul-Aziza b. Baza, šejha Nasirudina el-Albanija, Muhammeda Kutba, Muhammeda el-Gazalija, Ebul-A’laa el-Mevdudija, šejha Hasana en-Nedevija i dr. Kongresom je rukovodio šejh Abdul-Aziz b. Baz rektor Islamskog univerziteta u Medini, koji će kasnije postati vrhovni muftija Saudijske Arabije.
Šejh Abdul-Aziz b. Baz je bio izuzetna ličnost i jedan od najvećih islamskih moralnih autoriteta svijeta toga vremena. On je bio takva ličnost da nije nikada nikome prešutila na nečemu što je netačno i pogrešno izgovoreno, pa makar se radilo samo o gramatičkoj grešci. O kakvoj se ličnosti radi govori i podatak da je on javno pred svijetom reagirao na gramatičku grešku koju je saudijski kralj Fejsal činio tokom svoga obraćanja. Pred njim su mogli govoriti samo istinski autoriteti i alimi koji su bili sigurni u sebe.
Pored aktivnog učešća prof. dr. Ahmeda Smajlovića u radu kongresnih komisija, jednog dana najaviše da će on i na plenumu uzeti učešća u diskusiji. Kad je došao taj dan, prof. dr. Ahmed Smajlović je, u prepunom amfiteatru Islamskog univerziteta u Medini, u kome su pored učesnika kongresa i uleme bili prisutni i studenti, bez ikakva koncepta, govorio punih 20 minuta. Sve vrijeme dok je on govorio čistim književnim arapskim jezikom šejh Abdul- Aziz b. Baz, koji je sjedio pored njega tiho je uzvikivao: Barekellahu fike ja dr. Ahmed Smajlović, barekellahu fike ja dr. Ahmed Smajlović (Allah te blagoslovio, dr. Ahmede Smajloviću).
Svi prisutni su bili oduševljeni. Posebno su njegovim nastupom bili oduševljeni studenti Univerziteta koji su u pismenoj formi tražili od rektora Univerziteta da im prof. dr. Ahmed Smajlović održi nekoliko predavanja. Ono što je mene posebno oduševilo je činjenica da je on svojim govorom zasjenio sve prisutne alime i mislioce; poput Ebu A’la el-Mevdudija, Hasana en-Nedevija, Muhammeda Kutba, Muhammeda Gazalija i dr. Studenti su, između njih svih, od rektora Univerziteta tražili isključivo njega da im održi nekoliko predavanja.
Ovo ističem zbog toga ne bi li se Uzvišeni Allah smilovao da shvate i oni koji neće da shvate o kakvom se kapacitetu, alimu i misliocu radilo.
O NJEGOVU ODNOSU PREMA MUSLIMANSKIM INTELEKTUALCIMA OSUĐENIM U MONTIRANOM SUDSKOM PROCESU 1983. GODINE
Kada su uhapšeni a potom i u montiranom sudskom procesu osuđeni muslimanski intelektualci 1983. godine, ja sam bio na dužnosti vjersko-prosvjetnog referenta u Odboru Islamske zajednice Sarajevo. Prof. Ibrahim Džananović je bio njegov presjednik. Jednog dana nas dvojicu pozva prof. dr. Ahmed Smajlović u svoj kabinet i reče nam: „Mustafa Spahić je vaš radnik, a Džemaludin Latić je radnik ovog Starješinsiva. Dok su njih dvojica u zatvoru, vi dajite punu platu Mustafinoj supruzi, a ja ću Džemaludinovoj. Ukoliko vam neko to prigovori, vi se pozovite na mene, ja stojim iza toga.“
I sve vrijeme dok su njih dvojica bili u zatvoru, njihove supruge su redovno primale plate kao kad su njih dvojica radili; Mustafina od Odbora Islamske zajednice Sarajevo, a Džemaludinova od Starješinstva Islamske zajednice za BiH, Hrvatsku i Sloveniju.
Pored toga, prof. dr. Ahmed Smajlović je redovno, ilegalno, preko ljudi, slao pomoć i porodicama ostalih osuđenika, uključujući i porodice Omera Behmena, Edhema Bičakčića i Alije Izetbegovića.
Ako se ovome doda i činjenica da on ni po kakvu cijenu, čak ni po cijenu gubljenja položaja nije želio da osudi muslimanske intelektualce, a što je od njega izričito zahtijevao sekretar Republičkog SUP-a Duško Zgonjanin, onda nam postaje jasno o kakvom se karakteru radilo.
Molim Uzvišenoga Allaha da prof. Ahmedu Smajloviću podari milost, oprost i Džennet, a da inicijatore ovoga skupa obilato nagradi, amin.
Zenica: 22. 12. 2008.
Preuzeto iz: ZBORNIK RADOVA FAKULTETA ISLAMSKIH NAUKA U SARAJEVU 13/2009.
Povodom dvadesete godišnjice smrt dr. Ahmeda Smajlovića (1938.-1988.), jednog od najistaknutijih mislilaca i djelatnika Islamske zajednice u drugoj polovini prošloga stoljeća, Fakultet islamskih nauka Univerziteta u Sarajevu u suradnji sa Rijasetom Islamske zajednice u BiH organizirao je 23.12.2008. godine jednodnevni skup na kome su svoja izlaganja podnijeli njegovi bliski prijatelji, suradnici, stadenti, istaknuti domaći intelektualci različtih pogleda i znanstvenih usmjerenja.
Izlaganja podnesena na tome skupu objavljujemo u trinaestom broju Zbornika radovakoga u cijelosti posvećujemo profesoru Smajloviću u znak našeg dubokog poštovanja i iskrene zahvalnosti za njegov nemjerljiv doprinos u osnivanju i razvoju Fakulteta islamskih nauka u Sarajevu.
Ovdje objavljujemo ukupno trideset izlaganja. Najprije donosimo ona izlaganja koja tretiraju Smajlovićev život i njegovu ličnost, slijede potom izlaganja koja problematiziraju i unekoliko vrednuju razlčite aspekte njegova mišljenja i intelektualnoga rada, a Zbornik završavamo izlaganjima koja obuhvataju njegovu veoma razuđenu djelatnost te svestrani angažman u organima i institucijama Islamske zajednice i međunarodnim islamskim tijelima.
Akos.ba