Dr. Sulejman Topoljak za Akos.ba: Iskoristimo mjesec ramazan da popravimo naš odnos prema Bogu
Razgovarao: Fahrudin Vojić
Povodom nastupajućeg mubarek mjeseca ramazana, sa prof. dr. Sulejmanom Topoljakom, redovnim profesorom na Univerzitetu Bihać, i vanrednim profesorom na Fakultetu islamskih nauka u Novom Pazaru, razgovarali smo o propisima koje svaki musliman treba znati kada je u pitanju ovaj mubarek mjesec, o međusobnom odosnu muslimana Bošnjaka koji nije na zavidnom nivou niti se taj odnos mijenja u mjesecu ramazanu.
Akos.ba: Možete li dati neke osnovne smjernice i ukratko pojasniti osnovne propise mjeseca ramazana?
Na prvom mjestu selamimo sve vaše cijenjene čitaoce. Pitanje koje ste postavili je veoma široko i ono traži mnogo šire opservacije od jednog kratkog intervjua. S toga ću istaći osnovne ruknove posta. Islam jednog čovjeka je pored ostalih temelja uslovljen i postom mjeseca ramazan. Da bi neko bio obavezan postiti po islamu treba da je musliman, punoljetan, zdrav, slobodan i da nije putnik. Ko ispunjava ove uvjete je po šerijatu obavezan postiti, ukoliko ne bi postio a priznao da je post Božija naredba smatrao bi se velikim grješnikom i ne bi prestao biti musliman, ali ukoliko to bude negirao prestaje biti musliman.
Što se tiče samog posta i njegovih propisa – najvažniji su da se nanijeti post u ime Boga svaki dan prije zore ili je dovoljno i da se to učini prvi dan ramazana ali prije zore i da se od zore pa do zalaska sunca svaki dana ramazana apstinira konzumiranje svake vrste hrane, pića, lijekova, seksualnog uživanja i nemoralnih postupaka verbalne i materijalne prirode. Treba istaći da post ramazana nema za cilj mučenje i gladovanje niti puko apstiniranje od svih strasti i užitaka. Post ima svoj uzvišeni cilj radi kojeg je propisan, to je bogobojaznost, tj. duhovno i moralno uzdizanje čovjeka, razvijanje ljudske svijesti o sebi, Bogu, drugome, kosmosu, prirodnom okruženju itd. Ukoliko post sve navedene i njima slične vrijednosti ne poboljša i ne usavrši kod čovjeka, onda je bez sumnje svrha i ispravnost njegova posta upitna sukladno hadisu: „Koliko li će ljudi od svoga posta imati samo gladovanje i žeđ.“
Akos.ba: Postiti i klanjati farzove, sunnete i nafile u ramazanu a istovremeno lagati, potvarati ljude, učestvovati u korupciji i nepotizmu stvari su koje su prisutne kod dosta Bošnjaka danas. Šta to govori o nama?
Nažalost, ali ste u pravu. Najveća nepravda, najveće nepoštivanje osnovnih ljudskih prava i sloboda, nepotizam, korupcija, nepravda, neprofesionalnost, itd., sve to je najviše zastupljeno u muslimanskom svijetu kod muslimana. Čak je muslimanski svijet postao simbol tih opakih društvenih bolesti i karcinoma. To je postalo simptomatično i opasno i pored mnogobrojnih upozorenja u vjerskim tekstovima, koji jasno ukazuje na opasnosti takvih bolesti, te prijete svim onima koji to čine. Jasno se čini nepravda, jasno se krše tuđa prava, jasno se pravila i zakoni mijenjaju, jasno se haram opravdava pred očima svih nas i to od strane onih koji nose najviše titule iz vjerskih nauka pa čak i doktorate iz Poslanikove, a.s., prakse i životopisa – sire, ali i pored svega toga oni radi svojih ličnih interesa, ovodunjalučkih benefita jasno i glasno čine nepravdu, lažu, potvaraju, opravdavaju nasilje i nepravdu, iživljavaju se nad nemoćnim i slabim, svete se, itd. Ono što je još gore od toga, popnu se svake sedmice na minber i vaze ljudima o poštenju, pravdi i moralu, manipulišu njima i obmanjuju ih. A još gore od svega toga je da oni koji to vide i znaju da je to neispravno i po islamu nije dozvoljeno, a klanjaju, poste i kažu da vjeruju u Boga, prešućuju i ne reaguju. Sve to ukazuje da je vjera kod nekih ljudi puka formalnost, običaj, tradicija a ne stil i sistem života, da je ulema nekompetentna, korumpirana, glumačka, da se povodi za ovosvjetskim interesima na račun vjere i onoga svijeta i onda je logično da se ta nedosljednost i pokvarenost reflektuju i na narod.
U jednom hadisu se opisuje postepeno udaljavanja muslimana od vjere i njihov odnos prema društvenim bolestima i kaže se na kraju da je najgore stanje kojeg će muslimani doživjeti to kada će podržavati zlo a boriti se protiv dobra. I vjerujte da smo mi to danas doživjeli, jer nema se kome više haman obratiti da se ukaže na nepravdu i nespretnost koja se radi općenito u društvu da joj se stane u kraj i promjene i zaustavi nasilnik i nesposobnjaković, pa čak ni u Islamskoj zajednici. Ukoliko u ime Boga se to pokuša uraditi niko to neće podržati, nego će se takav optužiti da je buntovnik, protiv islama, Bošnjaka, Zajednice itd… čast izuzecima, ali ih je vrlo malo. Zar to nije indirektno ili čak i direktno podržavanja zla i borba protiv dobra. Nema napretka ni jednoj zajednici niti društvu ukoliko se u njemu ne odgoji pozitivno javno mnijenje koje će biti kao senzori odmah reagovati na svako kršenje prava i pravila. Nema dobra u narodu ukoliko ne ukazuje na propuste nadređenih niti ima dobra u nadređenima ukoliko ne budu slušali i postupali po tom upozorenjima davno je rekao hazreti Omer, r.a. Prema tome, u ovome što sam rekao do sada treba tražiti odgovor na vaše postavljeno pitanje, a to je nedosljednost u smislu ambivalencije između njihova života, prakse i onoga što pričaju i bukvalno shvatanje vjere od strane muslimana. Dakle, problem današnjih muslimana nije neznanje, nego strah da se ukaže na nepravdu i stane na stranu istine. I kada se to primijeni vjerujte da će se stanje kod nas a i u cijelom islamskom svijetu ubrzo promijeniti.
Akos.ba: Vjernicima koji rade teške fizičke poslove ni ove godine neće biti nimalo lako postiti i raditi. Kakav je status takvih osoba u islamskom pravu i šerijatskim intencijama?
Takvi radnici nemaju status putnika a niti teških bolesnika. Oni po stavu većine islamskih pravnika svaki dan trebaju zapostiti i postiti sve do onoga momenta kada osjete da više nisu u stanju da nastave post, tek tada im je dozvoljeno da mrse. I normalno svaki dan koji su na taj način mrsili trebaju napostiti, kada im se ukaže prilika za to.
Akos.ba: Vaša poruka našim čitaocima za ovogodišnji ramazan?
Svakom muslimanu u cijelom svijetu želim da doživi ovaj mubarek mjeseca i da mu Allah da snage da ga isposti u Njegovu zadovoljstvu i zasluži Njegov oprost i milost.
A poručio bih prije svih sebi i ostaloj svojoj braći u našoj lijepoj Bosni i Hercegovini da iskoristimo mjesec ramazan da popravimo naš odnos prema Bogu jer svi ostali odnosi su uslovljeni sa tim odnosom. Ukoliko je on dobar onda će i ostali biti i obratno. I na kraju pokušajmo odgojiti se da se istinski bojimo samo Njega i da nastojimo živjeti i boriti se samo za Njegov hatar i interes. Ako u tome uspijemo, vjerujte da će se ovo nezavidno stanje koje živimo ovdje kod nas a i u cijelom muslimanskom svijetu izmjeniti iz korijena i to za vrlo kratko vijeme.
Akos.ba