Brak i porodicaU FokusuZa djecu i omladinu

Dr Ranko Rajović o tome zašto su djeca “NAVUČENA NA MOBILNE TELEFONE”: “Nisu oni problem. Problem su roditelji”

Kod djece koja provode dosta vremena pred ekranom primećen je povećan stepen agresivnosti i manjak empatije i da smo mi ti koji moramo da pomognemo djeci. Ipak, kako objašnjava, djeca nisu ta koja su problem.

Holandska vlada početkom jula objavila je da će mobilni telefoni, tableti i pametni satovi od 1. januara 2024. godine biti zabranjeni u učionicama. U objašnjenu se navodi da će korištenje tih uređaja biti odzvoljeno samo ako su potrebni tokom časova u digitalnim veštinama. Sada se postavlja pitanje da li je to jedna od mjera koja može da riješi ovisnost djece od ekrana? Dr Ranko Rajović govorio je o ovoj temi za televiziju N1 i ispričao neobičnu anegdotu jedne porodice koja se nedavno preselila baš u Holandiju.

“Jedna naša mama, preselila se s porodicom u Holandiju i odmah, po polasku njenog djeteta u školu, rekli su joj da mora da ima tablet. Majka je pokušala da sa školom dogovori da njeno djete koristi knjige umesto tableta, međutim to je zakon – mora da koristi, osim ako ima medicinski problem. Odlučila je da odvede ćerku ljekaru gdje je rekla da djete svaki put kad gleda u ekran tableta ili telefona ima glavobolje i on joj je dao potvrdu koja joj je potrebna. I djete je bilo jedino bez tableta u školi. A sad su i oni shvatili da ta upotreba ekrana nije dobra”, ispričao je dr Ranko Rajović i dodao da države polako shvataju i počinju da donose regulative i zakone kako bi se riješio problem upotrebe ekrana kod djece.

On je dodao da je kod djece koja provode dosta vremena pred ekranom primećen povećan stepen agresivnosti i manjak empatije i da smo mi ti koji moramo da pomognemo djeci. Ipak, kako objašnjava, djeca nisu ta koja su problem.

“Problem su roditelji. Mi najpre moramo njima da objasnimo da je to štetno, zašto je štetno, koje su posljedice, pa će onda biti lakše da objasnimo djetetu”, kaže Ranko Rajović, stručnjak za dječji razvoj i autor NTC programa učenja.

Problem je, dodaje, već u vrtićima problem, jer već tu djeca od pet, šest godina traže vaspitačici da ona bude vještica koja trči po vrtiću da ih ubije.

“Ima neka igra, zove se Greni. Pogledao sam malo i vidio da je to neka zastrašujuća starica koja ubija dedu i onda trči po kući da ubije djecu. Pa ko je to djeci dozvolio da gledaju? Roditelji”, upozorava stručnjak.

Na pitanje da li je kasno boriti se protiv upotrebe mobilnih telefona tek u školi, dr Rajović kaže da nikada nije kasno.

“Telefoni i svi dopaminski receptori izazivaju bolest ovisnosti kod djeteta koja se javlja vrlo brzo. Evo navešću jedan primjer. Mačka je dobila tablet i leži sa šapicama, drži tablet i gleda, a na ekranu su neke druge mačke. Potom joj uzimaju tablet, a ona hvata sa sve četiri noge, ne da da joj uzmu. Zamislite mačka je dobila bolest ovisnosti, pa šta će naše djete, naše djete nema šanse da se odupre tome”, upozorio je dr Rajović.

Šta djetetu znači pohvala?

Drugi problem se, objašnjava Ranko Rajović, tiče vršnjačkog nasilja.

“Dete voli da dobije pohvalu i to je normalno, urođeno. Mozak napreduje svaki put kad nešto novo naučimo. Recimo kad djete prohoda, odjednom osjeća veliki nalet sreće, to roditelji mogu i da vide. Zašto? Pa zato što je mozak organ za preživljavanje i on daje nagradu djetetu za to što je postiglo. Poruka mozga je “bravo, lakše ćemo preživeti”. I stižu hormoni sreće jer je djete kad nauči nešto novo sretno, kao i kad pobjedi u nečemu, bilo to trčanje, skok u dalj ili nešto treće. A onda se pojavljuju neki lajkovi. Ja ih zovem nesretni lajkovi. Djete uradi nešto, okači to na društvene mreže i dobije 5, 6 ili 50 lajkova. A kad ih dobijaju najviše? Pa kad snimaju nasilje. I to bi se riješilo oduzimanjem telefona u školi”, tvrdi Rajović.

Ovo, kako kaže, ne bi potpuno riješilo problem vršnjačkog nasilja, niti za to nasilje možemo kriviti samo internet. Ali agresivne igrice jesu jedna od ključnih stvari.

akos.ba

 

Povezani članci