Dr. Isa Abduh Ibrahlm (1901-1980.) – Pionir islamskog bankarstva
Dr. Isa Abduh Ibrahlm je pionir islamskog bankarstva. Bio je osnivač prve islamske banke u Egiptu 1965. godine, a kasnije je radio na osnivanju islamskih banaku u Kuvajtu, Saudijskoj Arabiji, Dubajiju itd. Ova biografija je preuzeta iz djela “VELIKI IMAMI I VOĐE ISLAMSKOG POKRETA U SAVREMENOM DOBU” tom prvi autora Abdullah ‘Akil Sulejman el-‘Akil.
IDEJA OSNIVANJA ISLAMSKE BIBLIOTEKE
Bio sam član jedne poduzetne i odgovorne grupe ljudi 1960/1380. godine, koja je radila na osnivanju Islamske biblioteke u Kuvajtu, bili su to: Abdurrezzak Es-Salih, Abdul Mun’im Mešhur, Gulam Ma’sum, Muhammed Abdul Halim Eš-šejh, Abdullah el-Mutavva, Abdul Aziz Es-Sisi i Abdul Vahid Eman. Cilj otvaranja ove biblioteke bio je da se muslimanima općenito, a članovima pokreta “Muslimanska braća” posebno, omogući susret s relevantnom islamskom literaturom. Obezbjeđena su i znatna materijalna sredstva, neophodna za početak rada jedne ovakve biblioteke. Cifra je izražena u rupjama (zvanična moneta u tom trenutku), a navedene osobe su podijelile svoje obaveze i uloge. Tako je prvi navedeni član ove grupe poklonio poslovni prostor u istočnom dijelu Kuvajta. Drugi, koji je bio vlasnik željezare, poklonio je za buduću biblioteku potreban repromaterijal. Treći član, porijeklom Pakistanac, koji je bio vlasnik jedne fabrike za preradu drveta, donirao je materijal za rafove i sve ostalo što je potrebno za biblioteku od materijala kojim je raspolagala njegova fabrika. Ostali su učestvovali novčanim prilozima tako da je biblioteka vrlo brzo mogla početi s radom. Mnogo nam je pomogao naš brat Zuhejr Eš-Šaviš, vlasnik Islamske biblioteke u Damasku, koji nam je dao dovoljan broj knjiga s povoljnim rokovima otplate. Biblioteka je počela svoje djelovanje pod imenom „Mektebetu el-Menar el-Islamijjetu“ (Islamska biblioteka) ili kraće ,,El-Menar“. U biblioteci su najčešći posjetioci bili omladinci, što je bilo i za očekivati. Odlučili smo da omladini ponudimo lahka i koncizna štiva, koja objašnjavaju esencijalna pitanja nauke, kulture, ekonomije i života u cjelini. Tako smo počeli objavljivanjem serijala kao što su: „U susret islamskom pravednom zakonu”, „U susret zdravoj islamskoj ekonomiji”, ,,U susret islamskoj edukaciji, ,,U susret stabilnom islamskom društvu”, ,,U susret islamskoj svijesti”, „Refleksije na retrogradne pokrete i ideje”… itd. Obratili smo se ekspertima za koje smo vjerovali da mogu pisati na teme iz navedenih oblasti. Tako smo se npr. za tekstove iz oblasti ekonomije obratili dr. Isa Abduh Ibrahimu, koji nam se odmah odazvao i izrazio spremnost da dođe u Kuvajt, da svojim znanjem i iskustvom doprinese unapređenju islamskih ekonomskih znanosti, posebno kada je u pitanju rad na uspostavi islamskog bankarskog sistema.
FORMIRANJE KOMISIJE
U tom pravcu formirana je komisija, 1968./ 1388. godine koja je imala zadatak pripremiti ovako jedan značajan i odgovoran projekat. Komisiju su sačinjavali: Abdullah el-Mutavva, Džemaluddin Itijje, Hemam el-Hašimi, Nezzar es-Siradž, Ismail Refet, Muhibb el-Mihdžeri, Muhjuddin Atijje, Abdullah el-Akil. Komisiji su se priključili još dr. Isa Abduh Ibrahim, u svojstvu referenta za pitanja rada Islamske banke, te šejh Iršad, pakistanski iskusni bankar koji je baštinio veliko znanje u okviru beskamatnog bankarstva. Šejh Iršad je upoznao Komisiju s praktičnim problemima s kojim su se suočile ove banke u Pakistanu. Nakon nekoliko održanih sastanaka, koje su karakterisale vjerske, naučne i stručne analize, Komisija je najavila da će buduća Islamska banka biti inicirana ulaganjima kapitala u Kuvajtu i da će se zvati „Bejtu et-Temvili el-Kuvajti“ (Kuvajtska banka za investicije)“. Dr. Isa Abduh Ibrahim je radio marketinški projekat s ciljem pridobijanja javnog mnijenja za realizaciju projekta osnivanja Islamske banke. Objavio je cijelu seriju članaka i naučnih radova u stručnim časopisima i različitim glasilima u Kuvajtu, održao niz predavanja i učestvovao u brojnim debatama, učestvovao u brojnim radio i TV emisijama. U svim nastupima, dr. Isa Abduh Ibrahim ukazao je na potrebu i nužnost osnivanja Islamske banke, prednosti islamskog ekonomskog sistema, te na šerijatsku utemeljenost u savremenom trenutku.
U projektu osnivanja „Kuvajtske banke za investicije”, pored aktivnosti na koje smo ukazali, redovno je kontaktirao vjerske, ekonomske, naučne autoritete i eksperte, među kojima su: Abdul Aziz es-Sekar, Jusuf er-Rufai, Abdul Aziz el-Mutavva, Abdullah el-Mutavva, Abdullah el-Akil, Ahmed Bezi el-Jasin, Ja’kub el-Gunejm, dr. Vehld Refet, dr. Mahmud eš-Šafi, dr. Osman Halil, Abdurahman Abdul Halik Muhamed el-Eškar, Abdus-Settar ebu Gudde, Omer el-Eškar, i dr.
Pojavio se problem izražen u nedostatku stručnog kadra, jer je većina učnjaka već bila angažirana u bankama koje su poslovale na konvencionalnom principu, pa nisu vjerovali da banka može opstati i djelovati na beskamatnom principu. Veliki poticaj početku rada Islamske banke dao je u to vrijeme ministar finansija Kuvajta, Abdur-Rahman Salim el-Atiki, koji se prilikom posjete Egiptu sreo s dr. Isa Abduhom u Kairu. Nakon obavljenog razgovora, Kuvajtski ministar je u Kairo poslao svog specijalnog izaslanika koji mu je od dr. Isaa Abduha dostavio konačne materijale za rad Islamske banke. Tako je, nakon dugih priprema, „Kuvajtska banka za investicije” počela s radom 1977./1398. godine.
NJEGOVOV DOPRINOS OSNIVANJU ISLAMSKE BANKE U DUBAIJU 1974. / 1394. GODINE
Dr. Isa Abduh Ibrahim, početkom osamdesetih godina radio je kao redovni profesor na Univerzitetu „Kralj Abdul Aziz“ u Saudijskoj Arabiji. Od strane Univerziteta u tom periodu, ustupljen je kao savjetnik timu eksperata koji su radili na formiranju Islamske banke u Dubaiju. Priprema za otvaranje ove banke trajala je tokom 1974./1394. godine, a svečano je otvorena 1975./1395. godine. Najveću pomoć za otvaranje ove banke dao je i Se’id Levtah. Ovo je bila prva Islamska banka u Zaljevu.
Nema sumnje, da se dr. Isa Abduh Ibrahim može smatrati istinskim pionirom osnivanja Islamske banke. Njemu, nakon Uzvišenog Allaha pripada najveća zasluga za otvaranje lanca banaka širom arapskog i islamskog svijeta. On je svojom pisanom riječju, svojim predavanjima i tribinama, nastupima u elektronskim medijima u Kuvajtu, Saudijskoj Arabiji i zemljama Zaljeva, direktno utjecao na promjenu poimanja problema islamske ekonomije.
Kao što smo malo prije istakli, mnogi ekonomski eksperti u arapskom i islamskom svijetu smatrali su da banke ne mogu poslovati osim na principu kamate, te da se tom svjetskom ekonomskom i monetarnom sistemu ne može parirati. Ova teorija je, uz Allahovu pomoć, srušena faktički pojavom islamskih banaka. Kasnije će nastati djela i studije koja će objasniti fenomen islamske ekonomije i rad islamskih banaka. Autori tih djela su učenici dr. Isa Abduha, ali i mnogi drugi.
Nakon toga će uslijediti otvaranje centara, fakulteta i raznih ustanova koje će pružati stručna i praktična uputstva za rad Islamskih banaka koje će se pojaviti u cijelom svijetu.
NJEGOVO UČEŠĆE NA SEDMIČNOJ TRIBINI U KUVAJTU
Vrijeme koje je dr. Isa Abduh Ibrahim proveo u Kuvajtu radeći na pripremi otvaranja Islamske banke, bilo je ispunjeno aktivnostima u vidu predavanja, naučnih i stručnih susreta, kroz koje je trebalo objasniti opravdanost i nužnost uspostave sistema islamskih banaka. Za vrijeme boravka u Kuvajtu, dr. Isa Abduh Ibrahim, bio je redovan gost poznate tribine “Petkom uvečer”, koja je održavana u našoj kući. Samo su ga izuzetne okolnosti sprječavale da ne bude učesnik na ovoj Tribini.
Njegova predavanja su bila veoma interesantna i privlačila su posebnu pozornost prisutnih. Metod njegovih predavanja bi bio sljedeći: prvo bi postavio neki od ekonomskih fenomena i problema, zatim bi naveo ajete iz Kur’ana i hadise Resula, sallallahu alejhi ve sellem, koji tretiraju pitanja ekonomije i objasnio ih u svjetlu modernih znanosti. Zatim bi ukazao na manjkavosti i opasnosti sistema kamate po pojedinca i društvo, a bio je fenomenalan poznavalac te oblasti. Argumentovano je tvrdio da su Židovi začetnici kamatnog poslovanja, da su i danas kičma tog sistema te da upotpunosti kontrolišu svjetski monetarni sistem.
NJEGOVE OSOBINE, TALENAT, DOPRINOS
Dr. Isa Abduh Ibrahim, u iznošenju i obrazloženju svoje teorije, pored znanja i stručnosti, iskazao je specifičan metod izlaganja. Naime, ekonomska problematika, posebno ona koja se odnosi na monetarni sistem i poslovanje banaka, veoma je složena i komplicirana.
Dr. Isa Abduh je ovu temu pojednostavio i učinio je lahko razumljivom običnom čovjeku. Ljudi koji su prisutvovali njegovim predavanjima masovno su podržavali uspostavu islamskih banaka, uvjereni u štetne posljedice savremenog bankovnog sitema na svjetskoj razini, uključujući i arapski i islamski svijet. Prosječan islamski biznismen i trgovac, nakon izlaganja dr. Isa Abduha, osjetio bi istinsku tegobu i nelagodu, svjestan da posluje u sistemu, koji je u suprotnosti s postulatima njegove vjere Islama, sistemu kojeg su uspostavili Židovi.
Znano je da su upravo oni prvi praktikovali trgovinu novcem te su prije nego što je uspostavljen bankovni sistem baziran na kamati, poslovali davanjem kamatnih zajmova, najprije pojedincima, zatim organizacijama i državama. Upravo to je bio razlog kriza, razarajućih ratova, nestanka i pada države.
Dr. Isa Abduh Ibrahim jedan je od ključnih islamskih eksperata i mislilaca, koji je, u kontinuitetu pola stoljeća objašnjavao odlike i prednosti ekonomskog islamskog sistema. Koristio je metode pisane riječi, usmenog kazivanja, elektronskih medija, putovao zemljama Evrope, arapskog i Islamskog svijeta, apelujući na pokretanje i osnivanje islamskih banaka. U svakoj zemlji u kojoj bi dobio podršku za ostvarenje svoga projekta, duže vrijeme bi se zadržavao da lično prati proces njegovog ostvarenja. Tako je radio u Saudijskoj Arabiji, Kuvajtu, Libanu, Iraku i Dubaiju.
Predmet islamske ekonomije protežirao je na univerzitetima u arapskom svijetu, učestvovao je na konferencijama i skupovima gdje su se tretirala pitanja i problemi ekonomije. Cijeli naučni vijek posvetio je dokazivanju štetnosti i opasnosti sistema kamate te opasne refleksije tog sistema na islamski ekonomski poredak, i to od onog trenutka kada je Zapad uspostavio svoju dominaciju nad teritirijama Islamskog svijeta. Posebno je kritikovao pojam političke ekonomije koji su neki u arapskom svijetu tretirali kao vid znanosti. O tome je rekao: „Ova znanost za koju se koristi termin Politička ekonomija nije ništa drugo do zamagljivanje i udaljavanje od stvarne ekonomske realnosti.” Ukazao je na specifičnost islamskog ekonomskog sistema u odnosu na ostale sisteme jer je taj sistem direktno baziran na Kuranu i Sunnetu. Kao takav, on se u svom poslovanju razlikuje od poslovanja u ostalim bankama. Osnivač je prve islamske banke u Egiptu “Mejtu Gamer”, a bio je jedan od osnivača i konsultanata u Islamskoj banci u Dubaiju. Argumentovano je ukazao na opasnost kamate, nije se plašio nekih arapskih vladara niti veleposjednika, niti pak onih koji su zagovarali da je Islam kočnica savremene civilizacije…
Govorio je: „Kamata je razlog rascjepa i podjele Islamskog svijeta, pljačke i uzurpacije njegovih teritorija. Kamata je razlog što je Islamski svijet u ovako žalosnoj i nezavidnoj poziciji, što ne raspolaže vlastitim resursima, što je vlastiti kapital oružje protiv nas, umjesto da bude naše ubojito oružje!
Dr. Isa Abduh Ibrahim je završio višu ekonomsku školu, a zatim studij ekonomije u Mančesteru u Engleskoj. U jednom od svojih radova na Univerzitetu u Mančesteru, kritikovao je sticanje profita na bazi kamate, i to je dokumentovao vjerskim činjenicama. Njegov rad je odbijen s obrazloženjem da se od njega tražilo da objasni naučnu teoriju, a ne da iskazuje svoja lična vjerska ubjeđenja!
Dr. Isa Abduh Ibrahim bio je jedan od pokretača osnivanja Islamskog ekonomskog fakulteta pri Univerzitetu „Imam Muhammed ibn Seud“ u Rijadu. Taj fakultet je trebao biti urnek i podstrek osnivanju slični fakulteta diljem Islamskog svijeta. Allahovom voljom, u tome je i uspio.
REZULTATI ISKRENIH NAMJERA
Ovo je zgodna prilika da navedemo imena najzaslužnijih eksperata koji su dali veliki doprinos savremenoj islamskoj ekonomiji, a to su prije svih: Dr. Isa Abduh Ibrahim, dr. Mahmud ebu es-Seud, dr. Muhammed Abdulla el-Arebi, dr. Jusuf el-KaradavI, dr. Ahmed en-Nedždžar, dr. Nedžatulla es-Siddiki, dr. Muhammed Aziz, dr. Muhammed Hamiddulah i dr. Muhammed Šabra.
Zahvaljujući prije svega njima, Islamska ekonomija se izučava kao predmet na mnogim univerzitetima arapskog i Islamskog svijeta pa i šire. Napisane su brojne naučne disertacije, magistrati i doktorati, na teme iz islamske ekonomije, a znatan broj tih radova upravo je posvećen pitanju rada islamskih banaka u savremenim uslovima.
Činjenica koja raduje je da je došlo do širenja lanca islamskih banaka ne samo u arapskom svijetu, nego i u nekim zemljama Evrope. Te banke došle su do osjetnog profita i zarade poslujući na osnovama Šeriata i dokazale da se mogu održati i parirati bankama koje posluju na principi islamom zabranjene kamate. Ove islamske banke izdaju svoje časopise i glasila, iza kojih stoje ugledni Islamski eksperti iz oblasti ekonomskih znanosti. U bankama djeluju tijela i komisije, koje kontrolišu i prate rad banaka, kako bi djelovale u okvirima šeriatskih propisa. Islamske banke su dokaz da je Islam kadar riješi sve socijalne i ekonomske probleme, one su ohrabrenje za islamski svijet koji se kroz rad svojih banaka uvjerio da vlastiti životni prosperitet može izgrađivati na principima uzvišene knjige Kur’ani Kerima i Sunneta Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Islamski svijet se danas takmiči i nadmeće u osnivanju banaka, koje su opravdale svoje postojanje, unatoč opstrukcijama i podmetanjima od strane neprijatelja Islama, posebno Židova.
ISLAMSKI EKONOMSKI SISTEM
Imam Hasan el-Benna u svojoj knjizi „Naši problemi u svijetlu Islamskog sistema”, kaže:
“Islamski ekonomski sistem zagovara da je zdrav kapital osnov života, da taj kapital treba čuvati, uvećavati i vršiti njegovu pravilnu raspodjelu. Treba obezbijediti mogućnost zarade svakom sposobnom članu zajednice, onemogućiti nezakonite (haram) vidove zarade, približiti i ujednačiti životni standard različitih slojeva društva, eliminisati bespravno bogaćenje i siromaštvo.
Cilj ekonomskog islamskog sistema je da pruži ekonomsku i socijalnu sigurnost svakom građaninu, da ga motiviše kako bi svoj imetak trošio u dobrotvorne svrhe, da suosjeća s drugima, da poštuje i pomaže institucije države u očuvanju ovoga sistema. Svi ovi propisi imaju svoju podlogu u Kuranu i Sunnetu, a svoje objašnjenje i tumačenje u fikhskim djelima“.
DJELA DR. ISA ABDUH IBRAHIMA
Dr. Isa Abduh Ibrahim je autor mnogih djela, pored kraćih radova, studija i osvrta. Od tih djela ovdje ćemo navesti:
– Beskamatne banke
– Zašto je Allah zabranio kamatu?
– Kamata u ekonomskom sistemu
– Korist od glavnice – jedan od vidova kamate
– Kamata i njena uloga u eksploataciji narodnih resursa
– Projekat osnivanja islamske banke
– Šeriatski pravni ugovori u savremenom monetarnom poslovanju
– Islamska ekonomija – uvod i programi
– “Islamska” nafta i projekti okupatora
– Studije o političkoj ekonomiji
– Osiguranje između dozvole i zabrane
– Sabahski razgovor
– Refleksije islamskog ekonomskog sistema na društvo
Značajno bi bilo ukazati na njegove izuzetne radove koji tretiraju pomenuti tematiku objavljene u mjesečniku ,,El-Muslimun“ koji je izlazio u Egiptu Siriji i Švicarskoj, a čiji je izdavač bio dr. Seid Ramadan.
Njegovi radovi predstavljaju pravo bogatstvo, kako zbog same specifične tematike, tako i trenutka u kojem su nastali.
NJEGOVA VEZA S MUSLIMANSKOM BRAĆOM
Dr. Isa Abduh Ibrahim je u redovima “Muslimanska braća” od svoje mladosti, učesnik je aktivnosti i iskušenja koja su se desila unutar Pokreta. Bio je blizak prijatelj velikog islamskog daije, Mahmuda Abdul Halima, autora poznatog djela „Muslimanska braća i događaji u kojima je stvarana historija”. U drugom dijelu svoje knjige autor govori o dr. Isa Abduhu pa kaže: ,,Isa Abduh je u to vrijeme bio profesor u Srednjoj ekonomskoj školi u Kairu. Normalno, po godinama je bio stariji od nas. Muršid (šehid Hasan el-Benna) nas je obavjestio da Isa Abduh potiče iz kršćanske porodice, koja je kompletna prešla na Islam iz ubjeđenja. Muršid ga je jako cijenio i volio, stalno je o njemu pričao među prijateljima. Bio je odličan predavač i govornik. Isa Abduh je bio član pokreta “Muslimanska braća”, bio je čak i član jednoga odreda, ali nije učestvovao u izviđaju. Bio nam je blizak i svi smo ga voljeli, a i on se prema nama odnosio s poštovanjem.”
Abdullah el-Akil u jednom od mnogobrojnih susreta sa dr. lsa Abduhom.
BIOGRAFIJA
Profesor Arefat el-Aša u svojoj knjizi „Muškarci i žene koji su prih Islam“ navodi riječi dr. Isa Abduh Ibrahima, vezane za njegovo ime. Isa Abduh navodi riječi svoga oca:
„Između mene i moga Gospodara bio je jedan zavjet za koji samo On zna kada dam zavjet, ja od toga ne odstupam. Nakon što mi je moj otac dao ime Abduh (Njegov rob – op. prev.), zavjetovao sam se, da ću svome djetetu, ako mi ga Allah podari, dati ime Isa, da ću moliti Uzvišenog Allaha da mu da lijep odgoj i dug život, da njegovo ime ostane u lijepom sjećanjui nakon njegove smrti. Želio sam da ovo dijete i svojim imenom svjedoči da je rob Allahov, a ne Njegov sin – Hvaljen neka je On i vrlo visoko iznad ovoga što oni govore!“ Kada se god spomene njegovo ime, ili u prisutnosti ili u odsutnosti, ili živog ili mrtvog… To će značiti moje svjedočanstvo pred Allahom Uzvišenim da je ‘Isa Njegov rob“.
Profesor Muhjuddin Atijje, u časopisu ,,El-Muslim el-Muasir“ (Savremeni musliman), objavljenog u mjesecu Rebiul Ahiru 1404./1983. godine, kaže: ,,Isa Abdul potiče iz porodice koja je prihvatila Islam iz čvrstog ubjeđenja. Njegov otac je zbog toga doživio velika iskušenja. S njim su veze prekinuli bliža i dalja rodbina, saradnici i prijatelji…
Sebe i svoje sinove dao je na raspolaganje islamskoj davi. Njegov najstariji sin, Isa po prirodi bio je naklonjen tom opredjeljenju i programu. Upoznao se sa vođom Pokrteta, imamom Hasanom el-Bennaom, pratio ga u njegovim putovanjima i nastupima, učestvovao s njim u formiranju ogranaka Pokreta u raznim dijelovima Egipta početkom tridesetih godina…
S vođom Pokreta ostao je u dobrim odnosima sve do trenutka njegove šehidske smrti. Sve do ovog trenutka, sinovi Isa Abduha čuvaju jedan drag dokument, a to je ugovor o vjenčanju najstarije kćerke dr. Isa Abdi Lejle, na kojem stoji potpis imama Hasan el-Bennaa, koji je bio svjedok ovoga vjenčanja.”
Dr. Isa Abduh Ibrahim, uz Allahovu pomoć, dao je veliki doprinos osnivanju islamskih banaka u koje su muslimani svijeta polagali velike nade. Ove banke su plod djelovanja dr. Isa Abduha, njegovih saradnji učenika širom islamskog svijeta, a u korijenu svega je, zapravo, islamsko buđenje i preporod.
Ovaj čovjek zaslužuje da generacije cijene njegov trud i napore, kao i trud njegovih učenika i saradnika, te da taj kurs i program moderniziraju i nastave.
NJEGOVA SMRT
Umro je u Rijadu u Saudijskoj Arabiji 9. 01. 1980./1401. godine. Njegovo tijelo je preneseno u grad Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, u Medinu el-Munevveru. Ukopan je u mezarluk ,,El-Beki“, što je bila njegova želja.
Da ga Allah Uzvišeni nagradi prostranstvima Svoga Dženneta, da ga nastani u društvu vjerovjesnika, šehida, dobrih ljudi, kojima je Allah milost Svoju darovao.
A kako će oni divni drugovi biti!
„Zaista, čistač ulice, koji izgovori, da je Allah Jedan – bolji je od čovjeka koji na glavi drži krunu, a kaže: Bog je jedno od troje! “
Šejh Muhammed el-Gazali
Preuzeto iz knjige: VELIKI IMAMI I VOĐE ISLAMSKOG POKRETA U SAVREMENOM DOBU tom 3
Autor: Abdullah ‘Akil Sulejman el-‘Akil
Prijevod: mr. Salih Čolakovć
Izdavač: IKC Mostar
Na bosanski jezik su dosada prevedena tri toma knjige “Velikani islamske da’ve i islamskog pokreta u našem vremenu”. Ove knjige su probudile veliko interesovanje ne samo u islamskom svijetu, nego i svim sredinama gdje žive muslimani za biografijama nosioca preporoda u 20. stoljeću.
Svoja interesantna i dokumentovana izlaganja o poznatim ličnostima iz reda islamske Da’ve, preporoda i reformi, profesor Abdullah ‘Akil Sulejman el-‘Akil je je objavio u četiri knjige gdje je sabrao nekoliko stotina biografija.
Redakcija portala Akos.bA će u narednom periodu povremeno objavljivati pojedine biografije iz ove edicije.
Akos.bA