Da li je u redu da učim salavate na munari dok ostali prate dženazu?
PITANJE:
Mujezin sam već dugo vremena. Moje džematlije traže od mene da prilikom dženaze učim salavate na munari čim dženaza krene od kuće i sve dok ne stigne na kabur. S obzirom da sam mujezin a smatrajući da se zahtjev ne protivi propisima uzvišene vjere, to sam učinio prilikom jedne nedavne dženaze. Imam drugog džemata me je prekorio, rekavši da to ne trebam činiti, jer to sliči inovjerskom običaju, s obzirom da kod njih udara zvono na crkvi dok oni svoga umrlog prate na grob. Molim da mi odgovorite da li je ovaj prigovor umjesan i čiji prijedlog da prihvatim?
ODGOVOR:
Učenje salavata na munari prilikom polaska dženaze od kuće, pa sve dok ne stigne do kabura, spada, bez sumnje, u nepreporučene dodatke. Mekruh je ma šta naglas učiti dok se dženaza nosi.
U jednoj fetvi Šejh Muhammed Abduhu navodi da je učenje na glas prilikom sprovoda nepreporučljivo i da to spada u novotarije koje nisu postojale u doba Muhammeda, a.s. U isti kategoriju dodatka ide i običaj koji postoji u nekim našim krajevima, a koji se sastoji u tome da se prisutni prilikom iznošenja umrlog okupe oko njega i prouče mu tevhid. U nekim krajevima postoji običaj da se umrli u toku nošenja spušta na više mjesta da bi mu se proučila Fatiha. To je isto tako novotarija koju treba izbjegavati.
Na pitanje odgovorio: Husein ef. Đozo (Izabrana djela, Fetve I, El-Kalem, Sarajevo, 2006.)