Bosnaplod Brčko primjer uspješne investicije kroz Sarajevo Business Forum
Razgovarao: Voloder Sanadin
Najteže je prošla poljoprivredna industrija prvenstveno zbog jake konurencije, poslovanja opterećenog mnogim rizicima (elementarne nepogode, kretanje cijena na svjetskom tržištu, prekomjerni uvoz, nelojalna konkurencije itd) te nedostatka sredstava za investicije.
Jedan od najuspješnijih primjera privatizacije i strane investicije u poljoprivrednu proizvodnju jeste brčanski Bosnaplod koji je oživljen 2015. godine investicijom grupacije Zeraa Agriculture Investment iz Ujedinjenih Arapskih Emirata. Priprema i realizacija ove investicije je išla preko Sarajevo Business Foruma, odnosno BBI banke.
Uložili 20 miliona KM i napravili prepoznatljiv bh. brend
U Bosnaplod je za dvije godine uloženo 20 miliona KM. Na tržište su plasirane linije sokova i džemova brenda “Kulin” čiju recepturu potpisuju mlade inžinjerke Fatima Halilčević i Slađana Arsenić, vrlo brzo postali su prepoznatljiv brend na domaćem tržištu.
U brčanskom Bosnaplodu danas je u stalnom radnom odnosu 81 radnik te blizu 60 sezonskih radnika, s tim da u vrijeme sezone berbe i prerade voća ovo preduzeće zapošljava i blizu 400 ljudi.
O trenutnom stanju, novim koracima, investicijama razgovarali smo sa direktorom Bosnaploda Benjaminom Vukotićem.
Akos.ba: Koliko je trajao put od ideje do realizacije ove investicije i šta je na tom putu bio najveći izazov?
Ovo je možda bolje pitanje za tim BBI banke jer su oni vodili ovaj put, ali trajao je od momenta odlaska prijašnjeg Bosnaploda u stečaj do preuzimanja Bosnaploda iz stečaja. Najveća prepreka je bila „ubijediti“ izuzetno respektabilne investitore, da ulože u poljoprivredu i prehrambenu proizvodnju u Bosni i Hercegovini što su ljudi iz BBI banke na čelu sa direktorom Amerom Bukvićem jako kvalitetno uradili.
Akos.ba: Kakve su povratne reakcije na vaš brend Kulin koji je odlična kombinacija tradicije, dizajna i savremene tehnologije?
Imamo jako dobre reakcije. Kulin u Bosni i Hercegovini brzo povećava tržišno učešće i postaje jedan zaista respektabilan brand. Dobro ste primjetili ono što je nama i bio cilj, a to je da ukomponujemo našu bosansku tradiciju (od samog imena branda, pa do tradicije proizvodnje sokova i džemova od našeg voća) i moderne tehnologije i zaista evropski nivo dizajna. Pored domaćeg tržišta Kulin će vrlo brzo biti prisutan i na tržištu Crne Gore, Slovenije, te UAE.
Akos.ba: Bosnapold je do sad uložio 20 mil KM. Najavljena je gradnja hladnjače u Donjem Vakufu, proširenje proizvodnog asortimana. Koje su slijedeći koraci Bosnaploda?
Sljedeći korak je preuzimanje proizvodnog kapaciteta za jagodičasto voće u regiji Srednje Bosne, čime ćemo naše kapacitete od 5000 tona povećati na 7500 tona voća, te čime ćemo se uključiti u razvoj malinarstva u Bosni i Hercegovini. Kulin će također povećavati svoj asortiman sa novim okusima i načinima spravljanja proizvoda. Također jako bitan segment nam je razvoj vlastitih plantaža gdje planiramo značajna ulaganja u narednim godinama.
Akos.ba: Koja su vaša najvažnija izvozna tržišta?
Najvažnija izvozna tržišta su tržišta zemalja Evropske Unije (Njemačka, Austrija, Poljska…) gdje izvozimo zamrznuto, osušeno i prerađeno voće. Preko 80 % naše proizvodnje Bosnaplod izvozi. Sa brandom Kulin sam već najavio izvoze u zemlje regije, i UAE.
Akos.ba: Da li imate problem sa radnom snagom s obzirom na intezivno iseljavanje mladih?
To nam je nažalost svima problem, pogotovo tokom sezone kada Bosnaplod u pojedinim fazama zapošljava i do 400 uposlenika. Što se tiče specijalizovanog kadra, Bosnaplod je, od ulaska Zeraa Agriculture Investment u vlasništvo do sada zaposlio veliki broj mladih, obrazovanih ljudi, kojima je data šansa i koji već sada vode određene ozbiljne procese u kompaniji. Sa ponosom možemo reći da su recepture za Kulin džemove i sokove razvili mladi tehnolozi iz Bosnaploda. Mi te mlade ljude koji su stasavali i rasli uz Bosnaplod sada smatramo svojom najvećom vrijednošću. Sljedeći korak koji namjeravamo pokrenuti je tješnje povezivanje sa srednjim školama i fakultetima u Brčko Distriktu i šire, koje obrazuju profile kadrova kakvi su potrebni Bosnaplodu. Kroz program stipendiranja, volontiranja i prakse planiramo da kreiramo bazu kadrova kojima će ubuduće biti zagarantovan posao i profesionalni razvoj u Bosnaplodu, za kojeg sa sigurnošću možemo reći da je jedna od najperspektivnijih kompanija i najozbiljnijih investicija u prehrambenu proizvodnju u Bosni i Hercegovini.
Akos.ba