Islamske teme

Bonton kod muslimana: Propisi o oblačenju i obuvanju

O sinovi Ademovi, dali smo vam odjeću koja će pokrivati stidna mjesta vaša, a i raskošna odijela, ali, odjeća čestitosti, to je ono najbolje. – To su neki Allahovi dokazi da bi se oni opametili. (El A’raf, 26)

Ovaj ajet upućuje na važnost pokrivanja ljudskog tijela i odjeće koja je čovjeku neophodna, jer je golotinja prirođena životinji. Razgolićavanje nije izraz ljepote, već je gest gubljenja ljudskog ponosa i stida, koji su u biti urođeni u svakog savjesnog čovjeka.

Kao što je odjeća vid fizičke čistote, tako je stid i čestitost vid duhovne i moralne čistote.

I muškarci i žene vode brigu o oblačenju i pokrivanju. Za muškarce propisano je pokrivanje tijela od pojasa do koljena (najmanja granica), a prilikom obavljanja namaza, izlaska u društvo i slično potrebno je svoje odijevanje i oblačenje prilagoditi ambijentu i situaciji.

Žena u krugu svoje porodice može hodati u trenerci, haljini, majici kratkih rukava i slično, dočim pri izlasku u čaršiju, komšiluk ili džem’at, pokriva sve osim lica i šaka.

Ovaj propis ima za cilj da uzdigne ženu na jednu veću razinu savjesne osobe koja će zbog svoje moralnosti i dostojanstva biti cjenjenija i poštovanija u društvu. Ovim načinom odijevanja žena se ne izlaže raznim neprijatnostima kojima su svakodnevno izložene razgolićene i nepropisno obučene žene u svijetu. Manje je dobacivanja, flertovanja, uznemiravanja, te se više obaraju i muški i ženski pogledi, i ljudi su u svojim svakodnevnim aktivnostima koncentrisaniji, smireniji i dostojanstveniji.

Dozvoljeno je oblačiti odjeću različitih boja i dezena, shodno okolnostima i ambijentu u kome se čovjek ili žena nalaze, osim korištenja zlata i svile za muškarce.

Ta zabrana ima svoj medicinski i duhovni značaj.

Muslimani u svom odijevanju preferiraju desnu stranu prilikom odijevanja i obuvanja, a lijevu prilikom skidanja odjeće i izuvanja. To čine na osnovu preporuke i prakse njima najdražeg Učitelja i uzora, Muhammeda s.a.v.s.

Preporučljivo je oblačenje lijepe i čiste odjeće, posebno za praznike i prije obavljanja molitve (namaza) i odlaska u džamiju. U nekim predajama preferira se oblačenje bijele boje, mada je poslanik Muhammed a.s. oblačio i crnu, i crvenu i zelenu boju, te mnoge druge.

Kada oblače odjeću muslimani uče: Allahumme lekel hamdu Ente kesevtenihi, es’eluke hajrehu ve hajre ma suni’a lehu, ve e’uzu bike min šerrihi ve šerri ma suni’a lehu!

/Allahu moj, neka je Tebi hvala! Ti si mi dao ovu odjeću, pa Te molim za njeno dobro i dobro za koje je proizvedena, a utječem Ti se od njenog zla i zla za koji je proizvedena!/ (Ebu Davud)

Kada se skida ili odlaže odjeća uči se: Bismillahillezi la ilahe illa hu! /U ime Allaha, osim koga nema drugog Boga!/ (Ibnus-Sunni)

Onome koji obuče novu odjeću lijepo je reći: Tubli ve juhlifullahu te’ala! /Iznosio je i Allah te počastio novom!/ (Ebu Davud)

Nije preporučljivo poistovjećivati mušku sa ženskom odjećom niti da muškarac oponaša ženu u oblačenju i ponašanju i obratno.

Nije lijepo hodati obuven samo sa jednom nogom niti je preporučljivo iz oholosti puštati odjeću da nam se vuče po zemlji i pada ispod članaka!

Iz knjige: ”Bonton kod muslimana”, A.I. , 2014.

Za Akos.ba izabrao: Admir Iković

Povezani članci