Mediji i društvo: Potreba za medijima nikada neće prestati
Mediji i društvo
Mediji imaju važno mjesto u ljudskim životima, oni su postali naši svakodnevni suputnici. Medijska publika, odnosno medijski korisnici su u kontinuitetu s nastankom i razvojem medija postajali sve zahtjevniji i znatiželjniji. Manipulacija u području djelovanja medija se toliko razvila da više nismo niti svjesni kako se s nama manipulira jer sve što se događa uzimamo pod “normalno”. Koliki je utjecaj masovnih medija na medijsku publiku je neiscrpna tema koja već godinama intrigira mnoge analitičare, statističare, medijske stručnjake, komunikologe i zasigurno im daje obilje podataka za daljnja istraživanja, propitkivanja, analiziranja, vrednovanja i komentare, danas i u budućnosti.
Mediji kao svakodnevica
Mediji su naša svakodnevnica. Nezamisliv je život savremenog čovjeka bez masovnih medija. Mediji su tu za publiku, a publika je tu za medije. Ali, postavljaju se pitanja: kakav je odnos medija i društva? Jesu li mediji ubrzali, poboljšali ili unazadili društvene promjene? Kako društvo reaguje na medije i je li riječ o saglasju razilaženju, sukobu, indiferentnosti? Odnos medija i društva je višeslojan i veoma složen. Savremene demokratije ne mogu bez medija, zato jer su oni neophodan korektiv društvenih devijacija. Bez nezavisnih, slobodnih i kritičkih medija je nezamislivo razvijati demokratiju. Novinari istražuju i ukazuju, otvoreno i kritički, na sve nepravilnosti s ciljem da se isprave. Razvoj digitalnog doba je u potpunosti utjecao na velike promjene u tehnologiji koje su se dogodile početkom 21. stoljeća. Promjene su velikim dijelom utjecale i na ljude jer je slušanje radija, gledanje televizije ili surfanje na internetskim stranicama postalo svakodnevna potreba i želja pojedinca – dobiti „svježe“ informacije.
Utjecaji medija
Utjecaj medija je uvijek bio velik, od onih privilegiranih vremena za pojedince do danas kada su sve informacije dostupne svima. Mediji su posvuda oko nas. Oni formiraju mišljenje pojedinaca, grupe, zajednice, društva u cjelini, utječu na prosuđivanje, vrednovanje i kontinuirano stvaranje i održavanje potreba za informacijama iz različitih područja. Moderna tehnologija svakim danom sve više napreduje i otvara “vrata” novim mogućnostima o kojima se trenutno može samo nagađati, a bliska budućnost je „zadužena“ za promovisanje novih spoznaja kroz svakodnevnu praksu. Mediji danas postaju jedno od ključnih sredstava socijalizacije te utječu na ponašanje, stavove i svjetonazore. Oni su središnji pripovjedači našeg vremena jer su poput zbirke izvora informacija i zabave za sve generacije i u svim svjetskim kulturama.
Naučnici i javnost često imaju podvojen stav o medijima. S jedne strane, medije smatramo veoma pozitivnima. Velike nade i očekivanja ulažu se u ideju o medijima koji mogu obogatiti živote djece, promijeniti nezdrave vrste ponašanja, potaknuti maštu i kreativnost, proširiti obrazovanje i znanje, poticati inkluziju i toleranciju, smanjiti razliku između društvenih slojeva i doprinijeti razvoju. S druge strane, pojavljuje se sve veća zabrinutost da mediji mogu otupiti osjetila, kočiti maštu i spontanu igru, proizvesti neosjetljivost na bol drugih, poticati destruktivne vrste ponašanja, održavati stereotipe, dovesti do propadanja moralnih vrijednosti, potisnuti lokalne kulture i doprinijeti otuđenju od društva.
Neizostavno je se osvrnuti i na utjecaj medija na mlade. Snaga djelovanja medija na djecu i mlade ovisi o medijskim sadržajima koje dijete koristi, o području psihofizičkog razvoja djeteta kao i o stepenu toga razvoja, ali i o brojnim drugim čimbenicima u medijskim sadržajima je ključno pitanje inkluzije. Budući da mediji odražavaju ko ili šta je u društvima vrijedno, djeca i odrasli bi se mogli zapitati različita pitanja. Predstavljaju li me mediji često? Ako nije tako, što mi to govori? Ako se i kada se ugledam, kako me se prikazuje, pogotovo ako sam djevojčica, pripadam obespravljenoj ili manjinskoj skupini, imam teškoću u razvoju ili pak živim u izrazito nepovoljnim uslovima?
Nameće se zaključak: potreba za medijima nikada neće prestati,”oni” su napravili takvu ovisnost da publike teško odolijevaju, a da ne kupe novine, ne pročitaju knjigu, pogledaju vijesti na televiziji, a pogotovo da ne budu “umreženi” 24 sata dan. Sa sigurnošću može se zaključiti kako su mediji sa sobom donijeli fleksibilnost, realnosti i svjesnost, ali i “moderne“ probleme”. Razvoj tehnologije danas pruža mogućnosti za razvoj i u skorijoj budućnosti i shodno tome, sve veće napredovanje i poimanje svijeta oko sebe.
Za Akos.ba: Rabija Arifović