U kabur na konopcima: Da li je preči šerijat ili pravila pokopnog društva?
U nekim gradovima kao što su Mostar, Tuzla i Sarajevo a vjerovatno toga ima i u drugim gradovima, postalo je gotovo pravilo se umrli u kabur spušta na konopcima i ako fikhska pravila nalažu da se tijelo umrlog u kabur spušta na rukama njegovih najbližih srodnika po utvrđenim fikhskim propisima.
To je posljednja i posebna počast koja se čini umrlom licu i bolje i više počasti za umrlog, od tog čina nema. Za mene je uvredljivo da se tijelo umrlog muslimana spušta u kabur na konopcima. Druga neislamska pojava koju sada gledamo jeste da Ukopna društva nameću neka svoja pravila oko ukopa. Tako sada vidimo pripremljene betonirane kabure, sa ostavljenom uskom rupom tako da se umrli u kabur može spustiti samo i jedino na konopcima.
Oni to mogu pravdati ovim ili onim razlozima, ali o tome kako se umrli spušta u kabur treba da odlučuju fikhski propisi o dženazi i niko drugi.
Ovdje je najproblematičnije to što odgovorni iz Islamske zajednice to prihvataju bez bilo kakvog reagovanja. Nije mi poznato da je neko od tih odgovornih tražio od Ukopnih društava da se oni prilagode fikhskim propisima a ne da bude obrnuto. Oni su samo tehnička služba i ništa više. I u komunističkoj državi, zakonom je bilo garantovano da se mora poštovati pravo vjerskih zajednica da primjenjuju pravila svoje vjere prilikom ispraćaja umrlih na budući svijet. Mi, kojim radimo u Islamskoj zajednici, na bilo kojem nivou, imamo obavezu da čuvamo i očuvamo islamsku tradiciju. Tu izbora nemamo jer nam to nije naša babovina sa kojom možemo raditi šta hoćmo. Mi svi sada to gledamo i ništa ne preduzimamo, kao da se to nas ne tiče.
Piše: Mustafa Sušić
preporod.com