Agencija za certificiranje halal kvalitete sa sjedištem u Tuzli koja djeluje u okviru Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini je jedna od izuzetno važnih institucija koja poboljšava konkurentnost naše ekonomije na zadovoljstvo potrošača.
Ova Agencije vrlo uspješno radi na evropskom tržištu te akreditaciju za svoju nadležnost godinama opravdava u međunarodnim nadležnim tijelima.
Velika svjetska finansijaka kriza iz prvog desetljeća ovog stoljeća je ubrzala razvoj islamskog bankarstva, a krize koje je prouzrokovala pandemija i ruska agresija na Ukrajinu će, nadamo se, pokazati otpornost halal ekonomije u cjelini.
Kriza je šansa
„Negativan utjecaj pandemije COVID-19 odrazio se kako na konvencionalna tržišta tako i na globalno halal tržište. Poseban negativan utjecaj se odrazio na svjetsko i domaće tržište halal turizma i ugostiteljstva. To se negativno odrazilo i na proizvođače halal proizvoda koji su snabdjevači kompanijama iz sektora turizma. Iako je kupovna moć stanovništva manja, to nije značajnije uticalo na kupovinu halal proizvoda u Bosni i Hercegovini. Čak su neke kompanije iz Bosne i Hercegovine povećale izvoz na svjetsko halal tržište. Također, nastavljen je trend investicija u razvoj halal biznisa u Bosni i Hercegovini. Podršku razvoja halal biznisa pruža i BBI banka koja ima posebne linije za finansiranje halal biznisa što predstavlja veliku podršku kompanijama“, kažu za Akos.ba iz Agencije za certificiranje halal kvalitete.
Poremećaji na tržištu nisu se negativno odrazili na pad interesa kompanija da uđu sistem Halal kvalitete.
„Proces halal certificiranja uspješno okonča u prosjeku oko 20 novih kompanija godišnje. Ovaj prosjek je konstantan od samog početka rada Agencije. Uspješnu implementaciju zahtjeva halala do maja ove godine okončalo je pet novih kompanija, dok u procesu halal certificiranja nalazi se oko 15 novih kompanija za koje vjerujemo da će ovu aktivnost završiti do kraja godine“, pojašnjavaju iz Agencije
Vrijedni uposlenici Agencije su „pandemijske okolnosti“ iskoristili za digitalizaciju svih procesa čime je unaprijeđena efikasnost i efektivnost rada te krizu pretvorili u šansu kroz kreiranje novih usluga konsaltinga za halal agencije u procesu priprema za akreditaciju na međunarodnom nivou. Na taj način Agencija je novi paket usluga već uspješno isporučila halal certifikacijskom tijelu „HAFSA“ iz Holandije.
Izlazak na evropsko tržište
Na početku svoga rada Agencija je pokrivala regiju, a zadnjih godina svoje poslovanje je proširila od Turske do Njemačke.
„Različite su aktivnosti koje Agencija obavlja na tržištu EU. U proteklom periodu su to bile aktivnosti halal certificiranja proizvoda i usluga, konsalting halal certifikacijskih tijela te promocije i edukacije. Najčešće se radi o halal certificiranju kompanija koje imaju namjeru da svoje proizvode plasiraju na određena tržišta koja zahtijevaju halal certifikat pouzdanog i akreditovanog halal certifikacijskog tijela. Zbog toga smo halal certificirali kompanije u Litvaniji, Turskoj, Bugarskoj, Češkoj i Sloveniji“, ističu iz Agencije.
Agencija je servis i podrška našim poslovnim ljudima koji rade i žive u EU, da certificiraju svoju proizvodnju. Na taj način su realizovali poslove halal certificiranja u Njemačkoj i Poljskoj.
Bosanskohercegovačka halal proizvodnja mesa je jednim djelom vezana za uvoz stočne hrane iz Ukrajine, a globalno poskupljenje sirovina je najveći izazov. To je bio motiv više da pojedine domaće kompanije više investiraju u proizvodnju i preradu stočne hrane.
„Invazija Rusije na Ukrajinu poremetila je europsku i svjetsku trgovinu i tržište, uzimajući u obzir značaj ovih pojedinačnih tržišta u proizvodnji i snabdijevanju europskih i svjetskih tržišta različitim namirnicama, prvenstveno žitaricama. Pojedinačna tržišta su doživjela kolaps jer su bila ovisna o uvozu. Na samom početku invazije cijene su naglo skočile, čega smo i mi svjedoci. Hoće li rasti i u kojoj mjeri za sada nam nije poznato“, pojašnjavaju iz Agencije.
Bosanskohercegovački halal proizvodi se izvoze na sve strane svijeta što je najbolji pokazatelj njihova kvaliteta i konkurentnosti.
„Bh. halal proizvodi pronalaze svoje mjesto na policama različitih marketa diljem svijeta. Naše kompanije izvoze u zemlje regiona, EU, Ameriku, Kanadu, Australiju, UAE, Saudijsku Arabiju, Rusiju, Azerbejdžan, Maleziju, itd. Shodno tome, uvjereni smo da su halal proizvodi sa ovog područja kvalitetni, konkurentni i zanimljivi potrošačima s tim da je neophodno dodatno raditi na promociji i brendiranju. Neophodno je da naše halal certificirane kompanije putem sajmova, promocija, direktnih kontakata i sl. ostvare saradnju sa značajnim distributerima u inostranstvu kako bi plasirali svoje proizvode. U realizaciji ovih aktivnosti neophodna je i podrška države kako bi halal certificirane kompanije i njihovi proizvodi bili konkurentniji na domaćem i inostranom tržištu. U cilju kvalitetnije promocije i pozicioniranja na međunarodnom tržištu osnovana je Asocijacija halal industrije pri Privrednoj komori BiH“, navode iz Agencije.
Podizanje svijesti i odgovornosti
Halal turizam je već godinama najdinamičniji dio ovog sektora. Međutim, trebat će još mnogo vremena i više odgovornosti nadležnih institucija, privrednika i potrošača da se ovo tržište razvije i uredi.
„Halal kvaliteta u turizmu je postao snažna stavka u ponudi hotela i ugostiteljskih objekata. O ovome nam svjedoče brojni objekti u BiH koji samodeklarativno ističu različite oznake halal. Ako to nije, onda zbog čega se to radi? Govorili smo o ovome, još mnogo prije nego je BiH postala atraktivna svjetska halal turistička destinacija, da samoinicijativno deklarisanje donosi kratkotrajnu korist samo onima koji to rade, dok generalno takve stvari donose štetu cjelokupnoj turističkoj industriji.
Pojedini vlasnici turističko-ugostiteljskih objekata su neinformisani o halal certificiranju i zakonskim odredbama koje se odnose na pravila o informisanju potrošača i deklariranju proizvoda i usluga. Sa druge strane ima onih koji su mišljenja da ako imaju halal meso da objekat mogu tako i deklarisati.
„Halal je mnogo više od mesa i mesnih proizvoda jer uključuje i druge vrste proizvoda koje moraju biti u skladu sa zahtjevima Halal standarda. Često se dogodi da vlasnik objekta i uposlenici nisu u stanju da gostima odgovore na jednostavna pitanja o halalu što narušava naš ugled kao turističke destinacije. Mi smo u prethodnom periodu samo upozoravali takve objekte da ne smiju da samoinicijativno deklarišu i označavaju halal objekte koji nisu halal certificirani. Nažalost, uzimajući u obzir da su se mnogi oglušili o naše upozorenje i da su se pojavili i novi objekti koji samoinicijativno se predstavljaju kao halal, mi ćemo biti primorani da takve objekte prijavimo inspekciji koja će ih sankcionisti a kazne za ovakve prekršaje su izuzetno visoke“, kažu iz Agencije.
Pored navedenih slučajeva postoje i veoma odgovorni vlasnici kompanija koji su svoje hotele, restorane, turističke agencije certificirali u skladu sa zahtjevima Halal standarda kako bi na adekvatan i kvalitetan način zadovoljili zahtjeve halal turista.
„Halal se certificiraju i hoteli u Ljubuškom, Bijeljini… gdje vlasnici žele da mogu na zahtjev halal turista pružiti im adekvatnu uslugu. Sve veći broj halal turista dolazi u BiH i neophodno im je obezbijediti adekvatnu halal turističko-ugostiteljsku uslugu kako bi opravdali ukazano povjerenje. Nadamo se da će, pored postojećih, u narednom periodu biti još više halal certificiranih hotela, restorana i turističkih agencija u Sarajevu, Mostaru, Kaknju i Travniku (Mehurići) a posebno očekujemo da se u proces halal certificiranja uključe kompanije sa područja koja posjećuje veliki broj halal turista (Visoko, Bihać, Jajce, Konjic, Jablanica, …).
Potencijal tržišta halal turizma je veoma veliki i u stalnom je porastu tako da je potrebno učiniti sve što je neophodno kako bi BiH ostala i razvijala se kao top destinacija za halal turiste u Evropi.
Za Akos.ba piše: Sanadin Voloder