U razgovoru za Anadolu Agency (AA) Ensar Kuč govorio je o islamskoj ekonomiji u Njemačkoj i Evropi, potencijalima muslimanskih zajednica u Evropskoj uniji, halal turizmu na Balkanu…
Na pitanja od kud interes za islamske finansije s obzirom da živi u Njemačkoj Ensar Kuč ističe da je njegov interes za islamske finansije počeo u vrijeme velike globalne ekonomske krize 2007. godine, kada su u Njemačkoj o islamskim finansijama intezivno razgovarali ekonomisti i političari.
“Činjenica da su islamske finansije otpornije na krize, stabilnije su i pravednije od konvencionalne ekonomije, naravno, to je probudilo interes za ovu temu kod većine muslimana. To je bila i godina kada je osnovana INAIA. Upravo je iz tog razloga osnivač naše kompanije Emre Akyel želio analizirati kolika je potražnja i tržište za islamskim finansijskim proizvodima u Evropi. Direktora sam upoznao rano, na početku nastajanja ove velike priče i u narednim godinama uspostavio sam blizak kontakt s njim i našem drugim izvršnim direktorom Bilgehanom Akbiyikom”, kaže Ensar Kuč.
– Povećanje kupovne moći evropskih muslimana –
Ubrzo je Kuč odlučio da kao investitor uloži sredstva i kao radnik participira u ovu kompaniju u cilju uspostavljanja kvalitetne ponude islamskih finansijskih proizvoda i usluga širom Evrope.
“Rezultat našeg rada sada se može jasno vidjeti. Trenutno smo zastupljeni u osam evropskih zemalja, a planiramo se proširiti u drugim zemljama i kontinentima”, navodi Kuč.
Islamska ekonomija u Evropi svoj intezivniji razvoj duguje, prije svega, generacijama muslimana koji su rođeni i odrasli u Evropi i koji tu žele investirati svoj sredstva.
“Za muslimane općenito, interes za islamske finansije porastao je kada druga i treća generacija imigranata više nije imala za cilj slati sav svoj kapital u domovinu, već se javila želja za izgradnjom održive budućnost u Evropi. Kupovna moć muslimana u evropskim zemljama je vrlo visoka, shodno tome, povećava se interes za proizvode koji odgovaraju njihovim etičkim i moralnim principima. Ne samo u oblasti finansija već i za hranom, odjećom, turizam, halal restoranima itd. Sve više je uspješnih kompanija u Evropi čiji su vlasnici muslimani”, pojašnjava Kuč.
– Nedostatak konkurencije –
Iako se potražnja za islamskim finansijama i bankarstvom povećava u Evropi na tržištu djeluje nedovoljan broj kompanija koje imaju kapacitet da posluju kontinuirano i kvalitetno, što nije dovoljno za uspostavljanje potrebne konkurencije na tržištu.
“Na tržištu smo više od 14 godina kao provajderi islamske štednje i finansijskih proizvoda i među pionirima smo u ovom sektoru. Tek 2015. godine odobrena je prva islamska banka u zapadnoj Evropi. Radi se o filijali poznate turske banke Kuvejt Turk. U posljednje dvije-tri godine i druge manje kompanije su se okušale na evropskom tržištu, jer se potražnja za finansijskim proizvodima usklađenim sa šerijatom neprekidno povećava. Tržište u Francuskoj je također veoma veliko i postoje neke islamske finansijske kompanije koje su posvećene ovom području, ali većini ovih kompanija nedostaje kontinuitet i profesionalnost. Bez obzira na to, željeli bismo da vidimo mnogo više konkurenata na tržištu kako bismo cjelovito zadovoljili potrebe muslimana i kontinuirano poboljšavali i proširivali naše proizvode i usluge”, ističe Kuč.
Broj muslimana u Evropskoj uniji se iz godine u godinu povećava, a izlaskom Velike Britanije muslimanske zajednice u Njemačkoj i Francuskoj dobivaju na značaju jer je London godinama evropski centar islamskog bankarstva. S druge strane to je prilika da Njemačka postane lider unutar EU.
“Ako uzmete u obzir da u Njemačkoj, pored INAIA-e, imamo i islamsku banku i nekoliko manjih islamskih finansijskih kompanija, Njemačka ima mogućnost da bude lider u islamskim finansijama u EU. Naša kompanija je prisutna većini evropskih tržišta, ali naš fokus prelazi ove granice. U digitalnom dobu u kojem živimo, nemamo stvarnih ograničenja za našu uslugu. Svim proizvodima i uslugama može se pristupiti na međunarodnom nivou putem različitih aplikacija i softvera. Zbog povećanja broja islamskih FinTech kompanija, težimo cilju da budemo predvodnik u Europi, a Njemačka uvijek ima poticaj da preuzme vodeću ulogu”, dodaje Kuč.
Turske zajednice su vrlo brojne i dobro organizovane u Evropi, a njihov ekonomski potencijal i kupovna moć mjeri se u milijardama eura.
“Cilj sadašnje generacije muslimana u Evropi je da izgrade održivi ekosistem u državi u kojoj su rođeni. Prema najnovijim studijama, kupovna moć samo turske zajednice u Njemačkoj iznosi oko 20 milijardi eura i ona se iz godine u godinu povećava. Ova kupovna moć dodatno pojačavaju turski poduzetnici svojim investicijama. Nijedan veći grad u Njemačkoj ne može bez turskih restorana, supermarketa, svadbenih sala, džamija, fudbalskih klubova itd. U novoj generaciji također je primjetan porast akademski obrazovanih osoba koje su se uspješno etablirali u velikim korporacijama, u nauci, politici i drugim oblastima i koji nude dodatnu vrijednost za ovo društvo. Posebno ističem zadnji slučaj koji ima svjetski značaj, a to je da su njemački naučnici porijeklom iz Turske razvili prvu vakcinu za COVID-19”, ističe Kuč.
– Turska – ekonomski most između kontinenata –
Turska se posljednjih godina nameće kao vrlo uspješna konkurencija velikim azijskim ekonomijama uprkos napetim političkim odnosima sa Evropskom unijom.
“Sviđa mi se način na koji se Turska nosi sa svojim izazovima između Zapada i Istoka. U geopolitičkom i ekonomskom smislu, ova zemlja je vrata ka novim tržištima i ekonomskom rastu i za Evropu i za Aziju. Mogu samo pohvaliti realizaciju strategije, jer se Turska mora boriti s mnogim krizama i opasnostima na svojim granicama. Ipak, uspijevaju proširiti svoju ekonomiju, izgraditi infrastrukturu u oblastima kao što su logistika, obrazovanje, zdravstvo, oružane snage, turizam na moderan način i orijentiran na budućnost te održavati odnose s obje strane na zdravom nivou. Naravno, Turska predstavlja konkurenciju zapadnim zemljama. Turska sve više postaje globalni centar između kontinenata, te to mnogim zemljama zasigurno smeta”, smatra Kuč.
Usljed pandemije COVID-19 muslimanski turisti iz Evrope otkrivaju Balkan koji im je bliža i sigurnija destinacija.
“U današnjem svijetu, razumnom marketinškom strategijom u digitalnim medijima, možete dostići do većine ljudi. Preporučujem turističkim agencijama i nadležnim institucijama da pokrenu marketinšku kampanju i plasiraju je na međunarodno tržište. Pored toga, imamo ogromnu prednost u našoj dijaspori koja je najbolji ambasador naše domovine. Kroz saradnju sa partnerima u tim zemljama možete direktno i autentično doći do potencijalnih klijenata”, predlaže Kuč.
Ono što još uvijek nedostaje u nekim dijelovima Balkana je ponuda koja udovoljava evropskim standardima.
“Smeštaj, putevi, prevoz i avanturističke ponude su limitirajući faktori. Svakako bi trebalo težiti tome da se privuče više investitora u ovo područje i proširi i poboljša ponuda, jer u Evropi nećete naći ljepše područje ili slično poput Balkana”, zaključuje Kuč.
Akos.ba