Bajram na Balkanu: Crna Gora, Sandžak, Kosovo, Zagreb, Beograd
Zbog odluke Nacionalnog koordinacionog tijela za zarazne bolesti i Mešihata Islamske zajednice u Crnoj Gori broj vjernika u džamijama bio je ograničen, dok u dvorištima nije smjelo biti više od 20 osoba. Da bi se spriječilo duže zadržavanje ljudi u džamijama nije klanjan sabah-namaz, već su vjernici prisustvovali samo bajramskoj molitvi.
Tokom molitve bilo je obavezno držanje socijalne distance, dok su pojedini vjernici donosili vlastitu prostirku za molitvu.
Glavni podgorički imam Džemo ef. Redžematović predvodio je bajram-namaz u Starodoganjskoj džamiji, a vjernici u Podgorici klanjali su i u Osmanagića džamiji.
Ramazamski bajram je jedan od dva najveća islamska praznika i traje tri dana. Obilježava kraj Ramazana, mjeseca posta tokom koga se muslimani širom svijeta, od zore do zalaska sunca, uzdržavaju od jela, pića i intimnog odnosa. Nakon bajram-namaza vjernici jedni drugima čestitaju i obilaze rođake, komšije i prijatelje. Porodice se okupljaju oko bogate bajramske trpeze dok se djeci dijele bombone i novac.
NOVI PAZAR (AA) – Klanjanjem bajram-namaza jutros je na području regije Sandžak, u Srbiji, počelo tradicionalno obilježavanje Ramazanskog bajrama, javlja Anadolu Agency (AA).
U većini sandžačkih mjesta, Novom Pazaru, Sjenici, Tutinu, Prijepolju, Priboju i Novoj Varoši, veliki broj vjernika došao je u džamije i klanjao sabah i bajram-namaz.
U Novom Pazaru je centralna bajramska svečanost u organizaciji Mešihata IZ-a Sandžaka, pri Islamskoj zajednici Srbije, održana u Hadži Huremovoj (Bor) džamiji, a bajram-namaz je klnajan u 5.42 sati.
Svečanosti i vjerskom programu uz učenje Kur’ana, u jednoj od najstarijih novopazarskih džamija, prisustvovali su vjernici iz svih dijelova grada, pretežno mladih.
Bajram-namaz i bajramsku hutbu (obraćanje) predvodio je predsjednik Mešihata IZ-e Sandžaka muftija Senad ef. Halitović. On je, ističući da su bajrami dani radosti i veselja, međusobnog zijareta. u bajramskoj hutbi poseban značaj posvetio međuljudskim odnosima i rodbinskim vezama.
Muftija Halitović je citirajući hadis (oporuku Poslanika Muhameda) vjernicima ukazao da će oni od Boga biti sačuvani ako čuvaju rodbinske veze.
“Rodbinska veza ima poseban status u islamu, a oni ljudi koji nered čine na zemlji, kaže Allah, prvi razlog tog nereda je da prekinu rodbinske veze. Zato bajrami nisu da se sjediš sa najužom porodicom i da se veseliš, već da obiđeš svoje najbliže, da vidiš kome je pomoć potrebna i da ih pomogneš”, istakao je Halitović predočavajući da će oni koji su čuvali rodbinske veze na sudnjem danu, kada ne bude drugog hlada, biti u hladu Allaha, a onima koji su uspostavljali rodbinsku vezu Allah će dat dug život i obilnu nafaku (opskrbu).
On je naglasio da Bajram nema smisla ako nema zajedničke radosti i uputio dovu za sve muslimane u svijetu koji su iskušani teškim nedaćama, ratovima, strahotama, gladom…
“Molim Allaha dž.š. da olakša njihovo stanje, a mi da pogledamo naša srca i vidimo kakvi smo. Da počnemo da mijenjamo stanje. Mnoge stvari možemo promijeniti na bolje ali samo zajedno, ne pojedinačno!”, poručio je sandžački muftija Halitović.
Nakon silaska sa hutbe i zajedničke dove on je svim vjernicima čestitao Ramazanski bajram.
Tradicionalno, kao u većini mjesta na Balkanu vjernici se nakon obavljanja namaza u džamijama međusobno pozdrave i jedni drugima čestitaju Bajram. Običaj je da se po izlasku iz džamije obilaze mezarja gdje muškarci svojim umrlima uče Fatihu i druge sure iz Kur’ana.
Na području Sandžaka prvog dana Bajrama se organizuju porodični ručkovi uz posebno pripremljenu bajramsku sofru. Tokom Bajrama, svečano odjeveni muškarci, obilaze rodbinu, prijatelje i komšiluk. Žene prvog bajramskog dana obično ostaju kod kuće kako bi dočekale goste, a međusobno i sa porodicom u posjete odlaze drugog i trećeg dana Bajrama. Zbog pandemije koronavirusa ovog Ramazanskog bajrama na snazi su preventivne mjere kojima se preporučuje da se građani ne okupljaju u većem broju.
Bajram predstavlja posebnu radost za djecu koja, takođe, odlaze u bajramske posjete prilikom kojih im se daruju slatkiši i novac.
U organizaciji Islamske zajednice u Srbiji (IZuS) centralna bajramska svečanost održana je u El-Džinan džamiji u Novom Pazaru, a bajram-namaz je predvodio predsjednik Mešihata muftija Mevlud ef. Dudić.
Na području srbijanskog i crnogorskom dijelu regije Sandžak bajram-namaz je obavljen u više od 200 džamija i mesdžida.
U Novom Pazaru i većini sandžačkih mjesta tokom ovog Bajram će biti organizirane bajramske svečanosti i prijemi. Bošnjačko nacionalno vijeće (BNV) prirediće večeras tradicionalni prijem u Glavnom uredu u Novom Pazaru. Takođe, tokom bajramskih dana na džamijama i javnim mjestima istaknute su bajramske čestitke.
Muftija je podsetio da je Ramazanski bajram jedan od najvećih islamskih praznika, koji nastupa nakon mesec dana posta jednog od pet osnovnih temelja islamske vere. Istakao je da je to mesec molitve, ali i negovanja poštovanja, ljubavi i solidarnost.
Muftija Trnava je kazao da je post ove godine bio drugačiji zbog pandemije koronavirusa jer su porodice bile prinuđene da budu izolovane, zbog čega je suspendovano i klanjanje namaza i džume u džamijama, kao i klanjanje bajram-namaza.
“Ova realnost bez sumnje nije prijatna, ali je neophodna za naše dobro i za dobro javnog zdravlja. Iako imamo razloga za slavlje kada je u pitanju javno zdravlje i kada se suočavamo sa opštim opasnostima moramo se ponašati i delovati odgovorno, onako kako zahtevaju naše profesionalne institucije. U suočavanju sa pandemijom naše institucije u skladu sa mogućnostima uradile su najbolje moguće kako bi sačuvale zdravlje našeg naroda za šta zaslužuju našu zahvalnost i poštovanje”, kazao je muftija.
Ocenio je da je kosovsko društvo pokazalo visoku odgovornost, kao i institucije koje su pokazale efikasnost i profesionalnost u suočavanju sa opasnošću koronavirusa.
Kosovski muftija je pozvao da na još malo strpljenja i izbegavanje porodičnih i prijateljskih poseta tokom dana Bajrama dok ne prođe opasnost od koronavirusa. Na kraju je poželeo da se svi uskoro vratimo normalnom životu, školama univerzitetima, džamijama i radnim mestima.
Na Kosovu su od sredine marta zbog pandemije zatvorene sve džamije, pa se danas bajram-namaz nije klanjao ni u džamijama, ni na otvorenim prostorima.
Unatoč kiši i epidemiološkim mjerama zbog kojih su vjernici dužni držati fizički razmak tijekom klanjanja bajram-namaza, u Zagrebačkoj džamiji okupilo se više stotina vjernika iz Zagreba i okolice. Osim u glavnoj dvorani, namaz je klanjan u ostalim džamijskim prostorijama, u hodnika, kao i na dijelu dvorišta džamije.
Nakon što je pročitana hutba Reisu-l-uleme Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini Huseina ef. Kavazovića, hutbu je nazočnim vjernicima kazivao muftija Aziz ef. Kavazović koji se posebno osvrnuo na aktualno stanje s koronavirusom, pozvavši vjernike da i dalje budu na oprezu, da izbjegavaju rukovanje i zagrljaje pri čestitanju Ramazanskog bajrama te da nastave slijediti upute i propise Stožera za civilnu zaštite Hrvatske.
Muftija se u hutbi zahvalio svima koji su pomogli u borbi protiv epidemije i koji su žrtvovali svoju sigurnost za dobrobit zajednice, kao i svima koji su pomogli u sanaciji negativnih posljedica razornog potresa koji je pogodio Zagreb te, između ostalog, oštetio zgradu Mešihata Islamske zajednice u Hrvatskoj.
Pozvao je vjernike da jačaju Islamsku zajednicu u Hrvatskoj kao važan okvir za jačanje vlastitog identiteta, a protiv svih oblika asimilacije koji su, kako je ocijenio, vidljivi i prisutni. Poručio je kako ne treba dozvoliti pojedincima da u svrhu vlastite političke promidžbe koriste Islamsku zajednicu i na taj način ruše njen ugled. Pozvao je sve pojedince koji su u političkoj areni, uoči skorih parlamentarnih izbora u Hrvatskoj, da ne štete zajednici i da se suzdrže od toga.
“Učinimo sve da se naša vjera osjeti, a ne da se samo čuje”, pozvao je muftija te dodao kako je s riječi potrebno prijeći na djelo.
Ramazanski bajram i ove je godine uživo prenosila Hrvatska radiotelevizija, državni medijski servis.
Mnogobrojni vernici su klanjali u samoj džamiji, ali i u dvorištu Bajrakli džamije u centru Beograda. Ono što je bilo različito u odnosu na prethodne godine jeste to što su vernici nosili zaštitne maske i rukavice u okviru epidemioloških mera koje su u Srbiji još na snazi zbog koronavirusa.
Reisu-l-ulema Islamske zajednice Srbije Sead Nasufović u hutbi osvrnuo se na pandemiju koronavirusa.
“Verujem da smo svi duboko osetili šta to znači imati druga, imati sagovornika, šta znači sa nekim reč progovoriti i verujem da smo osetili gorčinu samoće i naučili da je istina da je čovek čovek jedan od najvećih darova koji mu je bog darovao. Zato čuvajmo jedni druge”, kazao je Nasufović.
On je poručio vernicima da se mole da njihove duše nikome zla ne žele, da decu usmere na pravi put i da srca uvek kucaju u bratskoj ljubavi.
“Neka vam je svima sretan Bajram. Bajram Šerif Mubarek Olsun”, čestitao je reisu-l-ulema Islamske zajednice Srbije.
Akos.ba