Mali genijalci: 10 znakova da je vaše dijete posebno nadareno
Mnogi ponosni roditelji smatraju da je njihovo dijete napredno ili da barem napreduje bolje od djece njihovih poznanika, no većina djece su geniji samo u očima njihovih roditelja. Ipak, uvijek postoje i iznimke i stvarno nadarena djeca. Je li i vaše dijete među njima? Postoji nekoliko razvojnih smjernica koje često upućuju na darovitost u djece, pa evo deset znakova koji pokazuju imate li posebno inteligentno dijete…
Pamti informacije: Izraz “Kroz jedno uho unutra, kroz drugo van” se, čini se, može primijeniti na većinu djece. Međutim, oni koji imaju višu inteligenciju mogu zadržati širok raspon informacija i mogu ih se prisjetiti kasnije, i to već u veoma ranoj dobi.
Širok spektar interesa: nadarena djeca pokazuju interes za mnogo različitih tema. Jedane sedmice im se sviđaju dinosaurusi, iduće autići, pa nakon toga svemir, i tako dalje…
Ranije je počeo pisati i čitati: ako je vaše dijete intelijgentnije, prije će naučiti čitati i pisati.
Nadaren je muzički ili umjetnički: djeca koja pokazuju neuobičajen talent za muziku (mogu već od rane dobi pjevati tačno u tonalitetu) ili umjetnosti (jasnije crtaju i slikaju…) također se smatraju nadarenima.
Ima periode intenzivne koncentracije: djeca u pravilu ne mogu dugo zadržati pažnju na istoj radnji. I u tome su darovita djeca drugačija, ona se mogu bolje i duže koncentrirati na neki zadatak pred njima.
Dobro pamćenje: neki daroviti mališani mogu se sjetiti stvari od kada su bili puno mlađi. Na primjer, dvogodišnjak se može sjetiti i spomenuti (bez poticanja ili spominjanja te teme) nečeg što se dogodilo kada je imao 18 mjeseci.
Napredan vokabular: mališan, koji je rano progovorio nije sam po sebi znak više inteligencije ili nadarenosti. Međutim ako vaš mališan koristi napredan vokabular i složenije rečenice, onda on možda stvarno je maleni genijalac. Prosječni dvogodišnjak obično koristi jednostavne rečenice kao što su “Tu je pas.”, dok će nadareni dvogodišnjak biti puno opsežniji: “Žuti pas je u dvorištu i miriše travu.”
Obraća pažnju na detalje: nadareno dijete ima oko za detalje. Starije dijete će možda željeti znati pojedinosti o tome kako neke stvari funkcioniraju, a mlađe će znati odložiti svoje igračke tamo gdje ih je uzeo ili primijetiti da je nešto pomaknuto s uobičajenog mjesta.
Sam je svoj kritičar: općenito djeca nisu previše zabrinuti za sebe ili druge, osim ako njihov prijatelj ima nešto što oni žele. Darovita djeca se ponašaju suprotno, puno pažnje obraćaju na druge i zabrinuti su za njih, a najkritičniji su prema sebi.
Razumije kompleksne koncepte: mališani visoke inteligencije imaju sposobnost razumjeti složene pojmove, percipirati odnose, i razmišljati apstraktno. Oni su u stanju razumjeti probleme u dubinu i razmišljati o rješenjima.
Super-osjetljivosti ili super-uzbuđenost: mnoga nadarena djeca imaju jednu ili više “super-osjetljivosti”. Veoma je osjetljiv, njegove osjećaje je lahko povrijediti, može biti osjetljiv na glasne zvukove ili nešto potpuno banalno – primjerice da ga smetaju šavovi na čarapama. Dijete također može imati višak energije i biti u stalnom pokretu. Važno je shvatiti, ipak, da nemaju sva darovita djeca ove “osjetljivosti”.
Prenosimo, ukratko, karakteristike nadarene djece:
Kognitivne osobine: veoma dobro zapaža stvari iznimno znatiželjan intenzivno zainteresiran za svijet oko sebe izvrsno pamćenje dugo zadržavanje pažnje izvrsna moć rasuđivanja brzo i lahko uočava odnose u idejama, objektima ili činjenicama brzo i fleksibilno razmišljanje kompleksno i orginalno razmišljanje izvrsne vještine rješavanja problema brzo uči, s manje prakse i ponavljanja neobična i / ili živa mašta Socijalne i emocionalne osobine zainteresirani za filozofska i društvena pitanja vrlo osjetljiv, emocionalno, pa čak i fizički zabrinut za pravednost i nepravdu perfekcionist energičan dobro razvijeni smisao za humor obično introvertirano motiviran dobro se ponaša i komunicira s roditeljima, nastavnicima i drugim odraslim osobama Vokabularne osobine: uočljivo opsežan vokabular rano je počeo čitati čita brzo i opsežno pita: “što ako” pitanja Dodatne osobine: uživa u učenju novih stvari uživa intelektualnim aktivnostima pokazuje intelektualnu zaigranost preferira knjige i časopise za stariju djecu skeptičan, kritičan, evaluira situacije i događaje asinkroni razvoj (Akos.ba/zena.hr)