Da li su ispravni brakovi sa naknadnim bilježenjem kod matičara?
Pitanje:
Selam!
Kod nas u Bosni (ili u samo nekim dijelovima Bosne) je takav običaj da se ženska osoba uda ali bez vjenčavanja, a tek nakon određenog vremena (nakon mjesec, godinu ili čak i duži vremenski period) taj se brak zaključi u državnoj (matični ured) i vjerskoj instituciji (šerijatsko vjenčanje). Posebno ovakvi slučajevi su prisutni ukoliko su osobe maloljetne, te ne ispunjavaju uslove vjenčanja u matičnom uredu.
1. Da li je po šerijatu ovakav običajni način stupanja u “brak” ispravan bez zaključivanja braka u nekoj od institucija ukoliko se organizuje svadba, te na taj način upozna okolina da je neka osoba stupila u ovakvu vrstu zajednice?
2. Da li je osobi vjerniku dozvoljeno da prisustvuju ovakvoj svadbi i poštuje običaje svadbe (dati novac mladencima i sl.) ukoliko ovakav način stupanja u “bračnu zajednicu” nije dozvoljen, bez obzira što se na toj svadbi ne toči i konzumira alkohol?
Odgovor:
Esselamu alejkum!
Zbog važnosti institucije braka i osjetljivosti odnosa koji nastaju zaključenjem braka, sve ili većina država, uključujući i muslimanske koje primjenjuju šerijatsko porodično pravo, su pozitivnim zakonima uredile način i proceduru zaključenja braka uvjetujući da to bude pred ovlaštenim licem – matičarem koji registrira zaključenje braka u knjigu vjenčanih.
Budući da zaključenje braka na propisani način, pred matičarem, a poslije toga pred imamom matičarem na najbolji način štiti prava i obaveze supružnika u braku, isključivo podržavamo takav način i proceduru zaključivanja bračnog ugovora.
Neformalni, običajni brakovi ne pružaju pravnu ni šerijatsku zaštitu onima koji se upuštaju u takvu vezu, vode brojnim problemima i nerazrješivim situacijama i zato ih nikako ne treba ohrabrivati i podržavati.
Takva veza je avantura sa nesagledivim posljedicama. Ako je u ranijem vremenu i bilo nekakvog opravdanja za slične postupke, danas takvog opravdanja nema.
Odgovorio: Prof. dr. Enes Ljevaković, fetva-i-emin
(akos.ba/rijaset.ba)