Sve što vodi u haram – zabranjeno je: U halalu je zamjena za ono što je haram
U halalu je zamjena za ono sto je proglaseno haramom
Jedna od ljepota islama – posto je on dosao da olaksa ljudima – je u tome sto im on nije nista zabranio a da im nije u zamjenu dao nesto bolje; kada nesto preprijeci, zamjenjuje ga i ucini suvisnim. To je ovako objasnio i Ibnu’l-Qajjim – rahimehullahu
"Allah je zabranio vracanje, a zamijenio ga klanjanjem istihare. [Prema islamskom ucenju, musliman se suocava sa problemima o kojima treba konsultirati druge i traziti pomoc i uputu od Allaha dzelle sanahu. Znacenje istihare je da se od Allaha dzelle sanuhu trazi da covjeka uputi prilikom izbora izmedu dvije suprotne odluke. Za to postoje poseban namaz i dova]
On je zabranio lihvarenje, ali je to zamijenio profitabilnom trgovinom." [Rewdatu’l- mu’min, str. 10 i l’lamu’l-muwaqqi’in, 11/111.] Zabranio je kockanje, ali ga je zamijenio kladenjem na raznim takmicenjima koja su korisna za njihovu vjeru, npr. konjske trke, trke deva ili takmicenje u strjeljastvu.
Allah dzelle sanuhu je muskarcima zabranio da nose svilenu odjecu, ali im je u zamjenu dao ukrasnu odjecu od vune, lana i pamuka.
Zabranio je preljubu, razvrat i homoseksualnost, ali je ljudima u zamjenu dao zakoniti brak. On je zabranio opojna pica da bi ljudi mogli uzivati druge napitke koji su korisni za tijelo i um. I necistu hranu je Ljudima zabranio, ali im daje druga korisna i prijatna jela.
Tako, kada u cijelosti razmotrimo islamske propise, shvatamo, ako Allah dzelle sanuhu ogranici izbor Svojim robovima u odnosu na neke stvari, On im, u drugim slucajevima, pruza siri izbor i jos vise mogucnosti. Allah dzelle sanuhu sigurno ne zeli Ljudima zivot uciniti bijednim, tezim i ogranicenim. Naprotiv, On im zeli olaksati, uputiti ih i milost im dati, kao sto i kaze:
Allah zeli da vam objasni i da vas putevima kojima su isli oni prije vas zaputi, i da vam oprosti. – A Allah sve zna i mudar je Allah zeli da vam oprosti, a oni koji se za strastima svojim povode zele da daleko s pravog puta skrenete. Allah zeli da vam olaksa, – a covjek je stvoren kao nejako bice (En-Nisa’: 26-28).
Sve sto vodi u haram – zabranjeno je
Drugi islamski princip je: kad je nesto haram, sve sto tome vodi takodjer je haram. Islam na ovaj nacin namjerava preprijeciti sve puteve koji vode haramu. Primjerice, kada islam zabranjuje spolne odnose izvan braka, on jednako zabranjuje sve sto vodi takvim odnosima ili ih ljudima cini privlacnim, kao sto je, recimo, dzahilijjetsko razgolicavanje, zavodnicka odjeca, privatna sastajanja i kontakti izmedu muskaraca i zena, prizori golotinje, pornografska literatura, razvratne pjesme itd.
Na toj osnovi su islamski pravnici uspostavili ovaj kriterij:
"Sve sto sluzi ili vodi haramu i samo je haram."
Jedan slican princip je da se grijeh harama ne svodi samo na onoga koji u tome ucestvuje vec obuhvata i druge koji su grijesnika podrzavali materijalno ili moralno; svako snosi odgovornost sukladno svome udjelu u grijehu. Kada je, npr., rijec o opojnim picima, Resulullah – alejhi’s-selam e prokleo ne samo one koji ih konzumiraju, vec i one koji ih proizvode i koji ih toce, onoga kome se toce, onoga kome se za njih daje novac itd. O ovome ce kasnije ponovo biti rijeci. Takoder, kada je rijec o kamati, Poslanik – alejhi’s-selam – je prokleo one koji placaju kamate, onoga kome se placa, onoga ko je napravio ugovor i onoga ko u tome sudjeluje kao svjedok. Sa tim u skladu smo izveli pravilo da sve sto potpomaze cinjenje harama, kao i oni koji drugima u tome pomazu, sudionici su u grijehu.
Zabranjeno je prikazivati haram kao halal
Kao sto je islam zabranio sva vidljiva sredstva i puteve koji vode haramu, on je takoder zabranio pribjegavanje cinjenju harama uz pomoc skrivenih sredstava i izgovora na koje navodi sejtan. Islam je prekorio Jevreje zbog pribjegavanja da varkom i izgovorom dopustaju ono sto je Allah dzelle sanuhu zabranio. Resulullah – alejhi’s-selam – je rekao:
"Ne cinite ono sto su cinili Jevreji: da uzpomoc bijednih isprika dopuste ono sto je Allah dz. s.. zabranio." [Ovaj hadis je objavljen u Igatheti’l-letfan od Ibnu’l-Qajjima, 1/348. Autor kaze: "Ovo je pricao Abdullah ibni Battah, a Et-Tirmizi jedan slican hadis svrstava u sahih.]
Ovo je jedna referenca na cinjenicu da je Allah dzelle sanuhu Jevrejima zabranio da love subotom (sabes, sabat, sabat). Da bi zaobisli ovu zabranu, oni bi petkom iskopali jarke, tako da bi ribe u njih upadale subotom i potom bi, nedjeljom, bivale ulovljene. Oni koji pribjegavaju racionalizaciji i isprikama kako bi opravdali svoja djela, ovu praksu smatraju dopustenom, no, islamski pravnici drze da je to haram, jer je Allahova dzelle sanuhu namjera bila da ih odvrati od lova subotom, indirektno ili direktno.
Zabranjenu stvar (haram) nazvati kojim drugim imenom osim njezinim ili mijenjati njezin oblik i pri tome podrzavati njezinu sustinu je taktika onoga ko je zastranio, buduci da, ocito, promjena imena ili forme nema posljedica sve dok neka stvar ili njezina sustina ostaju nepromijenjene.
Tako, kada neki ljudi "iznadu" nove termine za kamatu da bi se njime bavili ili konzumirali alkohol, i dalje ostaje grijeh kamate i konzumiranja alkoholnih pica. U jednom hadisu stoji:
"Neki ce ljudi iz moga Ummeta alkohol proglasiti halalom dajaci mu drugo ime"( Ahmed).
"Doci ce vrijeme kada ce Ljudi kamatu smatrati halalom i oni ce ga zvati trgovinom" (El-Buhari i Muslim; objavljen u Igathetu’l-lehfan, V352).
Cudna pojava danasnjice je sto se porocni ples naziva "umjetnoscu", alkohol "dusevnim picem", kamata "interesom" itd.
Iz knjige: "Halal i haram" Jusuf Karadavi
Akos.bA