Strategije za izgradnju snažnog muslimanskog identiteta kod djece
Case Study - Odgajati djecu u islamu u Americi

Narativ o Hanan, prvoj generaciji muslimanki u Americi, oslikava izazove s kojima se mnogi muslimani suočavaju pokušavajući uskladiti svoju kulturnu i vjersku pripadnost unutar zapadnog konteksta. Voljela je i poštovala svoje roditelje zbog njihovih žrtava, ali njihov strogi pristup vjeri i nedostatak slobode stvorili su unutrašnji konflikt. Hanan se osjećala rastrgano između toga da bude „dovoljno Amerikanka“ za svoje prijatelje i „dovoljno muslimanka“ za svoje roditelje, što je dovelo do osjećaja neautentičnosti.
Hananina situacija naglašava potrebu za razvijanjem snažnog muslimanskog identiteta kod djece. Islam nas uči da svoj identitet ne posmatramo samo kao društveni konstrukt, već kao temeljni element našeg duhovnog života. Uzvišeni Allah kaže: „Džine i ljude sam stvorio samo da Me obožavaju“ (Kur’an, 51:56). Ovaj ajet naglašava da je naša primarna svrha ibadet Allahu, što čini srž našeg identiteta.
Kao roditelji, imamo dužnost da njegovati ovaj identitet od ranog djetinjstva. Poslanik Muhammed ﷺ rekao je: „Svako dijete se rađa u prirodnoj vjeri (fitra), a njegovi roditelji ga učine Jevrejom, kršćaninom ili vatropoklonikom“ (Sahih Muslim). Ovdje Poslanik ﷺ pojašnjava da je prirodno stanje djeteta čisto i sklono ibadetu Allahu, ali okruženje, posebno roditeljski utjecaj, oblikuje njegovu vjersku pripadnost.
Za Hanan, podržavanje islamskog identiteta njene djece znači pomicanje ka uravnoteženoj perspektivi u kojoj se vjerske pouke integrišu u svakodnevni život, njegujući osjećaj pripadnosti i vlastite vrijednosti. Ovo je u skladu s praksom Poslanika ﷺ koji je naglašavao ravnotežu: „Ali ima vrijeme za ovo i vrijeme za ono“ (Sahih Muslim). Riječ je o spajanju duhovnog i praktičnog kako bi se stvorio postojan muslimanski identitet.
Uloga identiteta u otpornosti
Razvoj identiteta usko je povezan s izgradnjom otpornosti. Snažan osjećaj sebe, utemeljen u islamskom učenju, osnažuje djecu da s povjerenjem odgovore na životne izazove. Poslanik ﷺ suočavao se s brojnim izazovima, ali njegova nepokolebljiva vjera bila je temelj njegove izdržljivosti. Allah kaže: „Zaista, oni koji kažu: ‘Naš Gospodar je Allah’ i ustraju u tome – njima silaze meleci: ‘Ne bojte se i ne tugujte, i radujte se Džennetu koji vam je obećan’“ (Kur’an, 41:30). Ovaj ajet nas uvjerava da se ustrajnost u vjeri nagrađuje Božijom podrškom i uspjehom.
Praktični koraci za izgradnju snažnog muslimanskog identiteta
1. Samopoštovanje u islamu
Samopoštovanje u islamu temelji se na prepoznavanju vlastite vrijednosti kroz pokornost Allahu. Istraživanja pokazuju da pozitivan imidž o sebi doprinosi općem blagostanju i otpornosti. Kako bismo to razvili, važno je koristiti pozitivno ohrabrivanje i priznavanje osobina koje je Allah podario. Kur’anski ajet: „Mi doista čovjeka u najljepšem obliku stvaramo“ (Kur’an, 95:4) podsjeća nas na našu unutarnju vrijednost.
Pomaganje djeci da prepoznaju i cijene svoje sposobnosti može postaviti temelje zdravog samopoštovanja. Pohvalite ih za trud i povežite njihove uspjehe s Allahovim blagoslovima. Na primjer, ako dijete uspješno završi zadatak, možete reći: „Mašallah, Allah ti je dao sposobnost da ovo uradiš dobro.“
2. Samoučinkovitost i zahvalnost
Poticati djecu da postavljaju realne ciljeve pomaže u izgradnji osjećaja samoučinkovitosti. To je podržano hadisom u kojem Poslanik ﷺ kaže: „Sveži svoju devu i uzdaj se u Allaha“ (Tirmizi). Ovo naglašava važnost preduzimanja akcije uz oslanjanje na Allaha. Omogućavanje djeci da iskuse zadovoljstvo postizanja i malih i velikih ciljeva jača njihovo uvjerenje u vlastite sposobnosti i doprinosi razvoju otpornosti.
Također, važno je normalizirati greške kao dio rasta. Poslanik ﷺ je rekao: „Svi sinovi Ademovi griješe, a najbolji među griješnicima su oni koji se kaju“ (Tirmizi). Ovaj hadis naglašava važnost gledanja na greške kao na prilike za tevbu i učenje – ključni aspekt otpornosti.
3. Povjerenje u sebe i samostalnost
Povjerenje u sebe dolazi iz snažne veze s Allahom. Ohrabrivanje djece da razviju ličan odnos s Allahom pomaže u izgradnji samostalnosti. Kada znaju da su odgovorni Allahu, razvijaju osjećaj odgovornosti i povjerenja u vlastite odluke. Hadis: „Čovjek je na vjeri svoga prijatelja, zato neka svaki od vas pazi s kim se druži“ (Tirmizi), uči nas važnosti biranja dobrog društva. Ovo se može prenijeti i na djecu – potičite ih da biraju prijatelje koji podupiru i ojačavaju njihove islamske vrijednosti, što pomaže razvoju snažnog i samostalnog identiteta.
Integracija razvoja identiteta u svakodnevni život
Hananin put ističe važnost aktivnog integrisanja islama u svakodnevni život. Priča o Lukmanu i njegov savjet sinu u Kur’anu je snažan primjer. Lukmanovi savjeti uključuju priznanje Allahove vlasti, obavljanje namaza i strpljivost (Kur’an, 31:13-19). Ovaj sveobuhvatan pristup osigurava da je djetetov identitet duboko ukorijenjen u vjeri.
Roditelji mogu kroz vlastiti primjer pokazati islamske vrijednosti u svakodnevnim interakcijama. Na primjer, obavljanje namaza i u užurbanim danima, razgovori o životnim situacijama kroz prizmu kur’anskih priča i pokazivanje lijepog ahlaka mogu snažno uticati na percepciju djece o tome šta znači biti musliman.
Izgradnja zajednice podrške
Također je važno izgraditi podržavajuću zajednicu. Poslanik ﷺ je muslimanski ummet uporedio s jednim tijelom – kada jedan dio boli, cijelo tijelo osjeća bol (Buharija i Muslim). Povezivanje djece s aktivnostima u zajednici i vršnjačkim grupama može dodatno ojačati njihov muslimanski identitet i pružiti im osjećaj pripadnosti i kolektivne otpornosti.
Zaključak
Priča o Hanan pruža okvir za razumijevanje važnosti njegovanja snažnog islamskog identiteta kod djece. To je balans ljubavi, pozitivnog ohrabrivanja i praktične primjene islamskih načela u svakodnevnom životu. Roditelji igraju ključnu ulogu, uz pomoć učenja iz Kur’ana i Sunneta, u razvoju otpornosti i snažnog osjećaja identiteta kod djece. Neka nam Allah podari mudrost i snagu da odgojimo novu generaciju samouvjerenih i postojanih muslimana. Amin.
akos.ba – prevod sažetka
Originalni članak možete pročitati na OVOM linku, autorice članka Najwa Awad i Sarah Sultan objavljenog na yaqeeninstitute.org