EkonomijaMagazin

Šta će se promijeniti na tržištu automobila 2025. i šta to znači za kupce?

Inflacija i rast kamatnih stopa teško su pogodili kako tržište novih, tako i tržište polovnih automobila. Mnogi vozači su se odlučili za jeftinije automobile ili odložili kupovinu za bolja vremena

Tržište automobila je izuzetno osjetljivo na globalne ekonomske izazove, promjenljive političke situacije i sve strože propise o emisijama. Potražnja za automobilima naglo raste tokom nekih godina, dok su tokom drugih kupci primorani da drastično promijene svoje navike. Na sreću, neki trendovi nam daju uvid u to šta nas očekuje u budućnosti.

Šta nas čeka na tržištu automobila 2025. godine i na šta treba obratiti pažnju ako planiramo da kupimo auto?

Manjak polovnih automobila starosti 3–4 godine

Iako globalna kriza sa poluprovodnicima možda djeluje kao prošlost, njen uticaj na tržište automobila se još uvijek osjeća. Zbog velikih problema u lancu snabdijevanja tokom 2021. i 2022. godine, proizvodnja novih automobila drastično je opala širom svijeta.

„Kolebanja na tržištu novih automobila direktno utiču na segment polovnih vozila. Trenutno je uočljiv nedostatak vozila proizvedenih 2021–2022. godine i očekuje se da će ovaj problem potrajati. Ponuda polovnih automobila starih 3–4 godine biće veoma ograničena“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za tržište automobila u kompaniji za podatke o automobilima carVertical.

Niže kamatne stope će podstaći prodaju automobila

Inflacija i rast kamatnih stopa teško su pogodili kako tržište novih, tako i tržište polovnih automobila. Mnogi vozači su se odlučili za jeftinije automobile ili odložili kupovinu za bolja vremena.

Međutim, s obzirom na stabilizaciju kamatnih stopa u 2024. godini, očekuje se da će prodaja automobila krenuti uzlaznom putanjom tokom 2025. Kako kamatne stope padaju, automobili postaju pristupačniji, što znatno utiče na ponašanje kupaca. Vozači koji su posljednjih godina štedjeli, ove godine će vjerovatno početi više da troše.

Tržište električnih vozila će postepeno rasti

Nedovoljno razvijena javna infrastruktura za punjenje i visoki troškovi usporavaju rast tržišta električnih vozila. Iako postoji interesovanje za električna vozila, viša cijena u odnosu na konvencionalne modele predstavlja veliku prepreku za njihovu kupovinu. U većini zemalja, usljed nedostatka stanica za punjenje, električne automobile najčešće kupuju oni koji ih mogu puniti kod kuće.

Dizel automobili neće pojeftiniti u Istočnoj Evropi

Dizel automobili su dugo dominirali zapadnoevropskim tržištem, ali njihova vladavina se polako završava. Kupci se sve više okreću hibridnim i benzinskim automobilima, dok stroži propisi o emisijama istiskuju dizel vozila sa tržišta. Pad proizvodnje novih dizel automobila u Zapadnoj Evropi utiče na ponudu polovnih dizel vozila u Istočnoj Evropi.

Usljed ograničene ponude, polovni dizel automobili stari od 1 do 5 godina vjerovatno će i dalje biti veoma traženi u Istočnoj Evropi, što će znatno usporiti pad njihove vrijednosti. To takođe znači da će se kupci suočiti sa višim cijenama nego što su očekivali.

Godina velikih izazova za evropske proizvođače automobila

Evropska unija je 2025. godine smanjila dozvoljeni nivo emisije CO₂za automobile sa 116 grama po kilometru na 94 grama. U slučaju nepoštovanja propisa, proizvođači će se suočiti sa ogromnim kaznama za svako prodato vozilo.

Slaba prodaja električnih vozila i nepovjerenje potrošača stvaraju probleme za cijelo tržište automobila. Austrija, Bugarska, Poljska, Rumunija, Slovačka, Češka Republika i Italija već su izrazile zabrinutost zbog strožih pravila emisija, tražeći od EU da odloži njihovu primenu, uz argumente da će kazne naštetiti i proizvođačima i nacionalnim ekonomijama.

„Evropski proizvođači automobila su primorani da uvrste u ponudu modele koji slabo prolaze na tržištu. Pored toga, cijene novih automobila sve više rastu, što prirodno usporava prodaju i ugrožava njihove neuspješne pokušaje da održe radnu snagu. Nužan je brz razvoj u industriji tokom naredne godine kako bi se spriječila neminovna kriza. Evropa mora odmah da reaguje, inače će se suočiti sa posljedicama strogih propisa i samo posmatrati kako konkurencija iz Kine baca sjenku na automobilsku industriju na kontinentu“, navodi stručnjak za tržište polovnih vozila.(fokus.ba)

akos.ba

Povezani članci