Historija i tradicija

Služba reisul-uleme kod Bošnjaka – nastanak i historijat

Piše: dr. Fikret Karčić

O nastanku, uobličenju i razvoju islamske vjerske administracije u Bosni i Hercegovini (u daljem tekstu Bosna) objavljen je veći broj radova.[1] I pored toga, ovo pitanje čeka monografsku obradu koja bi uključila istraživanje međudjelovanja različitih činilaca koji su doveli do, sada već stabilne, strukture Islamske zajednice u Bosni.

Jedno od pitanja koje u dosadašnjoj literaturi nije zadovoljava­juće tretirano jeste služba reisul-uleme, njeno porijeklo, legitimitet i procedura uvođenja u dužnost. U ovom tekstu pokušat ćemo baciti više svjetla na ova pitanja.

Reisul-ulema: od titule do službe

Naziv reisul-ulema pojavio se u bosanskom kontekstu prvi put 1881. u molbi bošnjačkih uglednika austrougarskim vlastima da imaju svoga poglavara (reisul-ulemu)koji će rukovoditi njihovim vjerskim poslovima.[2] Naredne godine austrougarska vlast udovo­ljila je ovoj molbi, koju je inače i inicirala, te je konstruiran Savjet uleme (medžlisi-ulema) sastavljen od četiri alima i reisul-uleme kao predsjednika. Na taj način uspostavljeno je zemaljsko vjersko vođstvo Bošnjaka odvojeno od centra u Istanbulu (mešihat).

U Osmanskoj državi muslimani, kako je poznato, nisu imali vjersku administraciju odvojenu od državne strukture. Osmanska država bila je izgrađena na principu organskog jedinstva vjerskog i političkog autoriteta. Međutim, ta država je bila poznata po tome što je posjedovala čvrsto izgrađenu hijerarhiju uleme (ilmije) neuobiča­jenu za ranije muslimanske države. U toj hijerarhiji mogla se identi­ficirati obredoslovna ulema (imami, hatibi), edukativna (muderisi), pravnička (kadije) itd.[3] Unutar svake kategorije postojali su različiti rangovi. Na čelu cjelokupne organizacije ilmijestajao je šejhul-islam. Izvorno, on je bio muftija Istanbula sa kasnije izraženom tendenci­jom da bude prihvaćen kao najviši vjerski autoritet sunijskih musli­mana, posebno u 19. vijeka.[4]

Za razliku od muslimana, nemuslimani u Osmanskoj državi su u okviru sistema vjersko-pravne autonomije (millet) posjedovali za­sebne konfesionalne organizacije. Samim tim, nemuslimanske za­jednice su spremnije dočekale smjenu vlasti na teritorijama sa kojih su Osmanlije morali odstupiti. Pošto je na tim teritorijama novous- postavljena vlast redovno bila utemeljena na organskom i funkcio­nalnom razlikovanju političkog i vjerskog autoriteta, i muslimani su morali u tom okviru iznaći nova institucionalna rješenja za organi­zaciju svojih poslova. U slučajevima muslimanskih zajednica bivše Osmanske države ta rješenja su se zasnivala na analogijama izvede­nim iz stavova hanefijske pravne škole o muslimanskim manjinama, osmanskoj strukturi uleme i praktičnim shvatanjima i interesima novih vlasti. To se desilo i u Bosni. Politički gledano, Austro-Ugar- ska je bila zainteresovana da Bošnjake odvoji od utiecaja Istanbula u svakom pogledu. S obzirom na ulogu islama kod Bošnjaka, vjersko- administrativni aspekt te povezanosti bio je veoma važan. Bošnjački uglednici, s druge strane, suočeni sa odlaskom visokih osmanskih funkcionera iz Bosne 1878. god., prekidom veza sa kancelarijom šejhul-islama i Ministarstvom vakufa u Istanbulu, željeli su konsolida­ciju novouspostavljenog stanja i osiguranje perspektive održanja u novim okolnostima. Jedno od mogućih rješenja koje bi tom cilju mo­glo doprinijeti bilo je uspostavljanje lokalne islamske vjerske admini­stracije. Ta administracija obuhvatala je: vjersko vođstvo sastavljano od uleme na čelu sa reisul-ulemom,upravu vakufa i muslimansko školstvo. Šerijatsko sudstvo smatrano je dijelom državnog sistema sudova i zbog toga je bilo labavije povezano sa vjerskom administra­cijom. Ovi segmenti su postepeno razvijani, pravno regulirani, prilagođavani i zadobili relativno stalan oblik 1909. proklamacijom Sta­tuta za autonomnu upravu islamskih vjerskih i vakufsko-mearifskih poslova (Autonomni statut). Ovim dokumentom, kao rezultatom du­gogodišnje političke borbe, Bošnjaci su dobili pravo da samostalno upravljaju svojim vjerskim poslovima.

Našu pažnju posebno privlači upotreba naziva reisul-ulema. U cijelom muslimanskom svijetu, jedino Bošnjaci danas svoga vjerskog vođu tako nazivaju. U vrijeme britanskog mandata u Palestini (1920­1948) poglavar muslimanske zajednice također je tituliran kao reisul- ulema. Zbog toga se opravdano nameće pitanje: koje je porijeklo tog naziva i kako se desilo da ga Bošnjaci i Palestinci u jednom historij­skom momentu usvoje?

Pošto su i Bošnjaci i Palestinci bili u okviru Osmanske države ne­koliko vijekova, uputno je u tom okviru tražiti odgovor. U osmanskoj praksi reisul-ulemaje bila titula (unvan),a ne služba. U Kanunnami sultana Mehmeda II (1451 -1481), nastaloj krajem 15. vijeka a koja se odnosi na organizaciju uleme, kaže se da je “šejhul-islam poglavar uleme” (… Šeyhul islam ulemanin reisidir…).[5]Ovaj zakonski tekst kazuje da se titula reisul-ulemau to doba vezivala za muftiju Ista­nbula koji će od kraja 17. vijeka postati uglavnom poznat kao šejhul- islam.[6] O takvom značenju titule reisul-ulemasvjedoči i osmanski autor Hajdar Čelebi u djelu Risale,pisanom između 1526/7. i 1534. Spominjući šejhul-islamaŠemsuddina b. Kemal-pašu (1468/9-1534), autor kaže: “On je sada muftija zaštićenih zemalja i poglavar uleme islama (…ulema-i Islamin reisi.)[7]

Izgleda da se od 17. vijeka mijenja težina titule reisul-ulemai ona počinje da se daje vojnom sudiji za evropski dio osmanske države (Rumeli kazasker). Dva kazaskera, ovaj za Rumeliju i drugi za Anadoliju, bili su članovi Sultanskog savjeta (Divani Humayun) i imali su pravo imenovati kadije čija je plata manja od 150 akči, muderise, imame i hatibe u svojim oblastima.[8]

Kazaskere je od kraja 17. vijeka postavljao šejhul-islam uz sugla­snost velikog vezira. U slučaju rumelijskih kazaskera titula reisul-ulemabila je vezana za rang, a ne i za stvarnu naučnu vrijednost pojedinca na tom položa­ju. Zbog toga je bilo moguće, kako primjećuje turski historičar Ismail Hakki Uzun^aršili, da neki nekompetentni ljudi dobiju tu titulu, po­gotovo u vrijeme opće dekadence Osmanske države.[9]

Činjenica da je titula reisul-ulemaprešla postepeno sa istanbulskog muftije na rumelijskog kazaskera može pomoći objašnjenju njenog javljanja kod Bošnjaka krajem 19. vijeka. Prvo, reisul-ulema je postala titula niža u rangu od šejhul-islama. Drugo, ta titula je postala vezana za Rumeliju, dio Osmanske države kojoj je i Bosna pripadala. Kada su se bošnjački predstavnici i austrougarske vlasti složili 1882. o potrebi osnivanja islamske vjerske administracije za Bosnu, moguće je da je titula reisul-ulemauzeta zbog oba pomenuta razloga.

Od 1882. nadalje položaj reisul-ulemese uobličavao a preroga­tive fiksirale. Konačno, nekadašnja titula visokih islamskih veliko­dostojnika Osmanske države postala je najviši vjerski položaj među Bošnjacima.

Alternativa službi reisul-ulememogla je biti veliki muftijaili glav­ni muftija (baš mufti), naziv za vjerskog vođu kod ostalih musliman­skih zajednica na Balkanu. Kod svih ovih zajednica nakon odstupa­nja Osmanske države nailazimo na vjersku administraciju na čelu sa muftijom. Opšta je pojava u muslimanskom svijetu u moderno doba, posebno među muslimanskim manjinama, da se muftijska funkcija afirmisala izvan uobičajene jurisprudencijalne oblasti (ifta).[10] Tako je i u većini balkanskih zemalja sa muslimanskim manjinama (Bu­garska, Srbija, Grčka, Rumunija) nakon balkanskog rata 1912-1913. ugovorima o miru bilo predviđeno osnivanje nacionalnih vjerskih administracija muslimana na čelu sa velikim/ glavnim muftijama.[11]

Jednoobraznost ovih rješenja posljedica je činjenice da je to po­stignuto putem ugovora Osmanske države i balkanskih nacionalnih država pa su slijeđeni istovjetni institucionalni obrasci. Nasuprot tome, Bošnjaci su sami, pod pritiskom austrougarske vlasti i kroz borbu za vjersko-prosvjetnu autonomiju, izgradili osebujan sistem vjerske administracije i zbog toga su bila moguća rješenja koja nema­ju paralelu među ostalim muslimanskim zajednicama na Balkanu.

Primjer institucionalnog vjerskog organizovanja Bošnjaka bio je uzor nekim albanskim intelektualcima koji su, s drugim motivi­ma, težili autonomnoj vjerskoj upravi. Dok su Bošnjaci pod austro­ugarskom upravom nastojali da očuvaju vezu između reisul-ulemei šejhul-islama,utjecajni albanski intelektualni krugovi početkom 20. vijeka nastojali su svaku vezu sa Osmanlijama prekinuti u nadi da na taj način preduprijede poistovjećivanja s Turcima, napade susjednih pravoslavnih zemalja, moguće masakre i protjerivanje u Aziju.

U tom smislu, poznati albanski intelektualac Faik Konica obja­vio je 1909. članak pod naslovom Kratka poruka muhamedancimau kome je, između ostalog, predložio postepeno kretanje prema tački kada Albanci više neće priznavati šejhul-islamai kada će formirati vlastiti “muslimanski sinod” nazvan Savjet uleme Albanijena čelu sa reisul-ulemom.[12]Ovaj članak objavljen je u godini kada je odobren Autonomni statutu Bosni i autor je vjerovatno bio pod njegovim utjecajem. Ali, očigledna je i razlika između bošnjačkog i albanskog shvatanja vjerske “autonomnosti”. Bošnjačka borba za autonomiju bila je usmjerena protiv Beča, a ne Istanbula. Albanska borba bila je usmjerena protiv Istanbula. Bosanski Autonomni statutsačuvao je veze između Islamske zajednice u Bosni i Mešihata putem menšurei mogućnosti da Bošnjaci u spornim pitanjima traže fetvu šejhul-islama. Statut muslimanske zajednice Albanije od 24. septembra 1929. prekinuo je sve veze sa Istanbulom. Tom zajednicom rukovodio je Veliki muftija u Tirani koga je birala opšta skupština muslimanske zajednice a potvrđivao albanski monarh.[13]

Na drugoj strani, daleko od Balkana, titula reisul-ulemapojavlju­je se u Palestini u vrijeme britanskog mandata. Slično situaciji u Bosni nakon 1878. god., Britanci početkom svoje uprave u Palestini 1920. pozivaju muslimanske uglednike da formiraju svoju komunalnu or­ganizaciju po uzoru na milletsistem Osmanske države.[14] Sporazum se uskoro postiže (1922). Palestinski muslimani dobivaju zaokruženu vjersku administraciju, kojom rukovodi Vrhovni islamski savjet (El- Medžlis El-Islami El-A‘la) sastavljen od četiri člana na čelu sa reisu- ulemom. Članovi ovog savjeta bili su birani od strane izbornog tijela koje je ranije biralo poslanike za osmanski parlament. Reisul-ulema je bio muftija Jerusalema.[15]

Fascinirajuća je sličnost između rješenja usvojenih u Bosni i u Palestini: ista titula za vjerskog vođu, gotovo isti naziv i sastav tijela na čijem je on čelu, te slična nadležnost. Za sada jedino raspoloživo objašnjenje za ovu sličnost je fakt postojanja kontakata između bri­tanskih vlasti na Srednjem istoku i austrougarske diplomatske misi­je putem kojih su britanske vlasti bile upozante sa austrougarskim iskustvom u upravljanju muslimana iz bivše osmanske države.[16] Po ovom objašnjenju, bosansko iskustvo je prenijeto u Palestinu.

Legitimitet pozicije reisul-uleme

Imajući u vidu historijske uslove nastanka službe reisul-ulemeu Bošnjaka, može se reći da pitanje osnova legitimiteta ove službe spa­da u širi kontekst položaja muslimana pod nemuslimanskom vlasti, odnosno muslimanskih manjina. U načelu, klasična islamska pravna misao raspravlja pitanje vođstva u okviru islamske države, to jeste dr­žave u kojoj su većina stanovnika muslimani a državna vlast svoj le­gitimitet izvodi iz islamskog učenja.[17] U ličnosti poglavara islamske države bile su koncentrirane tri funkcije: vođstvo (imamet), tuma­čenje islamskih propisa (futja) i sudstvo (kada).Vladari historijskih muslimanskih država zadržali su za sebe političko i makar simbo­lički vjersko vođstvo, dok su funkcije tumačenja i primjene propisa prenijeli na muftije i kadije. Osnov autoriteta ovih funkcionera bila je delegirana vlast vladara: u vršenju svojih funkcija oni su smatra­ni zastupnicima imama. Ova ideja pokazat će se veoma važnom pri utvrđivanju osnove autoriteta vjerskih vođa muslimanskih manjina.

Pošto se u slučaju Bosne, kao i ostalih balkanskih zemalja, radilo o  muslimanima koji slijede hanefijsku pravnu školu, zvanični me- zheb Osmanske države, važno je pogledati kako standardna djela ove škole tretiraju pitanje vođstva muslimanskih manjina.

Za hanefijsku pravnu školu jedna teritorija se smatra za dio da- rul-islama (svijet islama) onoliko dugo koliko se određeni islamski propisi u njoj slobodno primjenjuju. Među tim propisima hanefijska djela navode: obavljanje namaza u džematu, posebno džuma-namaza i bajram-namaza, te postojanje muslimanskih sudija (kadija) i guvernera.[18]

Ova pozicija hanefijske pravne škole izgrađena je u predmoderno doba i predstavlja muslimanske historijske odgovore na gubitak teri­torija posebno tokom 6/12. vijeka.[19] Za muslimanske manjine se za­htijevalo očuvanje autonomnog pravnog statusa (važenje šerijatskog prava u personalnim pitanjima), što je bilo većinom prihvatljivo i za nemuslimanske države zbog personalnog važenja porodičnog prava tokom srednjeg vijeka. Dakle, predmoderna rješenja ne raspravljaju o pitanju isključivo vjerskog vođstva muslimanskih manjina već nji­hovu vjersko-pravnu autonomiju.

Međutim, stavovi o imenovanju guvernera i sudija za muslimane pod muslimanskom vlasti uzeti su od strane samih muslimanskih manjina u moderno doba kao osnova za analogiju za imenovanje vjerskih vođa. Kao primjer takvih stavova mogu se navesti slijedeći hanefijski autoriteti: Ibn Nudžejm (u. 979. god. po H):

“A što se tiče pokrajina u kojima je vlast nevjernika, dozvoljeno je muslimanima da obavljaju džumu i bajram, postavit će se sudija s njihovom privolom, i oni su dužni da traže postavljanje guvernera muslimana” (el-Bahr er-raik,el-Mektebe el-Medžidijje Pakistan, vol. 6,  274)[20]

Ibn el-Humam el-Hanefi (u. 681. god. po H.): “A ako ne bude sultana ili nekoga ko je ovlašten da vrši imeno­vanja, kao što se to desilo u nekim muslimanskim zemljama koje su zauzeli nevjernici kao što su Kordoba, Velencija i Etiopija..,. treba da se muslimani saglase da jednoga između sebe izaberu i proglase ga va- lijom pa će on imenovati kadije ili sam suditi a isto tako će imenovati imama da im klanja džume.” (Feth el-kadir, vol 7. 294)[21]

Oba ova stava korištena su u Bosni za teorijsko opravdanje lega­liteta islamske administracije nakon 1878. Na njih se izričito pozvao istaknuti bosanski alim Mehmed-efendija Handžić (1906-1944) u radu Šerijatsko javno pravo,skripta za Višu islamsku šerijatsko-teološku školu u Sarajevu)[22]

Pitanje legitimiteta šerijatskih sudova u Bosni nakon 1878. god., koji su tada postali dio pravosudnog sistema nemuslimanske države, bilo je relativno jednostavno. Predmoderni hanefijski pravnici kao što je Ibn Nudžejm, Ibn Abidin i sl. smatrali su legalnim postavljanje kadije od strane nemuslimanskog vladara. Dodatni uslov (saglasnost muslimana s tim imenovanjem) u Bosni je bila osigurana putem iz­davanja posebnog ovlaštenja (murasele šerijje) kadijama od strane reisul-uleme.

Mnogo je kompleksnije bilo pitanje legitimiteta vjerskog pogla­vara Bošnjaka – reisul-leme s obzirom da takva funkcija nije ranije postojala u Bosni. Najviši muslimanski dostojanstvenici u Bosni pri­je 1878. bili su muftije, koji su u osmanskoj hijerarhiji uleme imali rang “pokrajinskih muftija” (kenar muftileri). Oni su bili postavljeni od strane šejhul-islama, koji im je izdavao i poseban dokument o po­stavljenju poznat kao menšura (menšur). U tom smislu pokrajinske muftije su djelovali kao zastupnici istanbulskog muftije. Za sve vri­jeme postojanja kancelarije šejhul-islamau Istanbulu (ukinuta 1924) Bošnjaci su insistirali na tome da reisul-ulemadobije autorizaciju, pismo o imenovanju, iz Istanbula. Nakon aneksije Bosne od strane Austro-Ugarske 1908. i prekida političkih veza sa ranijom metropo­lom, Bošnjaci su željeli sačuvati makar vjerske veze.

Istovremeno, Austro-Ugarska, kao i svaka naredna vlast u Bosni, nije mogla biti nezainteresovana za pitanje izbora vjerskog vođe Boš­njaka. Rješenje koje je usvojio Autonomni statut 1909. odražavalo je izvjesnu podjelu utjecaja na izbor reisul-ulemeizmeđu Bošnjaka, Austro-Ugarske i šejhul-islama.Specijalno izborno tijelo ulemeno­miniralo je tri kandidata za upražnjeno mjesto reisul-ulemeod kojih je austrougarski monarh odabirao jednog i imenovao ga za vjerskog vođu Bošnjaka. Nakon toga Izborna kurija se obraćala molbom šejhul-islamuda imenovanom reisul-ulemiizda pismo o imenovanju (menšur). Molba je upućivana diplomatskim putem.  Ista ili slična procedura predviđena je kasnije za muslimane ostalih balkanskih ze­malja nakon rata 1912-1913.

Nova situacija nastupila je nakon ukidanja Mešihata u Turskoj 1924. Bošnjaci, ujedinjeni sa ostalim muslimanima tadašnje Kraljevi­ne Jugoslavije, 1930. iznalaze novo rješenje za izvor legaliteta pozicije reisul-uleme. Ustav islamske vjerske zajednice Kraljevine Jugoslavije od 9. jula 1930. propisao je da posebno tijelo sastavljeno od nacio­nalnih muslimanskih uglednika izda pismo o imenovanju novoiza­branom reisul-ulemi“ sve dok se ne uspostavi pravovaljani hilafet”.[23] “Prekid hilafeta” (fasile-i hilafet) traje i dalje.

Ova praksa izdavanja menšure vjerskom poglavaru Bošnjaka na­kon ukidanja Mešihata jedinstven je slučaj među muslimanskim za­jednicama na Balkanu a, po svoj prilici, i šire. Druge manjinske musli­manske zajednice i kada su imale opšteprihvaćene vjerske vođe, nisu nastojale da im osiguraju, makar i formalnu, šerijatsku legitimaciju.

Menšura

Svečani dokument kojim se potvrđuje da je određeno lice legal­no imenovani odnosno izabrani reisul-ulemai da je kao takav ovla­šten, da u smislu šerijatskog prava, daje slična ovlaštenja podređe­nim vjerskim službenicima (murasele) naziva se u bosanskoj praksi menšura. Ovaj naziv je u bošnjačku islamsku administraciju došao putem osmanskih institucija a Osmanlije su ga uzele od prethodnih muslimanskih država.

Termin menšur (od ar. nešere)u muslimanskoj diplomatici ima značenje potvrde, ukaza, diplome o imenovanju.[24]U različitim musli­manskim državama dokument pod ovim nazivom mogao se odnositi na različite djelatnosti i profesije. U vrijeme Fatimija, naprimjer, pro­fesori su bili imenovani putem menšurea u vrijeme Ejubija starješine uglednika (nekib el-ešraf)ili upravitelji pokrajina.[25] Poznati hanefij­ski pravnik El-Hasan ibn el-Mensur el-Fergani (u. 592. god. po H.) spominje menšuru kao dokument o imenovanju kadija.[26]

U osmanskoj praksi termin menšurkorišten je uporedo sa na­zivima berati misalza pisma o imenovanju.[27] Pokrajinske muftije, uključujući i one u Bosni, imenovani su menšurom. U međunarod­nim ugovorima o regulisanju položaja muslimana na Balkanu nakon 1912-1913. termin menšurje korišten za označavanje dokumenata o autorizaciji lokalnih muslimanskih vođa (velikih/glavnih muftija) od strane šejhul-islamanakon provedene procedure izbora ili imenovanja u nacionalnim okvirima.[28] U istom smislu ovaj termin koristi Autonomni statut iz 1909. i sva kasnija praksa Bošnjaka.

Tekst menšurekod Bošnjaka mijenjao se tokom proteklog stolje­ća. Generalno govoreći, tekstovi ranijih menšurabili su mnogo bliži osmanskom uzoru dok su kasniji, posebno u vrijeme komunističke vlasti, pretrpjeli znatne modifikacije što je na svoj način odražavalo marginalizaciju uloge islama u društvenom životu Bošnjaka.

Menšura se novoizabranom reisul-ulemi predaje svečano i po tra­diciji u Gazi Husrev-begovoj džamiji u Sarajevu u prisustvu bosan­ske uleme, vjernika, državnih predstavnika, visokih dostojanstvenika drugih konfesija. Posebno značajno mjesto među gostima pripada visokim predstavnicima islamskih institucija iz svijeta. Prisustvo ovako impozantnog broja neke vrste “svjedoka čina” (šuhudul-hal) razumijeva se među Bošnjacima kao priznanje legitimiteta njihovog vođstva i potvrda pripadanja Islamske zajednice kod Bošnjaka uni­verzalnom muslimanskom ummetu.

Izvor: (engleska verzija teksta) Intellectual Discourse, 1997, vol. 5, no. 2, str. 109-120.


[1]        Vidi: Mustafa Imamović, Pravni položaj vjerskih zajednica u vrijeme šestojanuarske diktature,neobjavljeni magistarski rad, Beograd, 1967: Mahmud Traljić, “Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini do oslobođenja” u: Islam i Muslimani u Bosni i Herce­govini,Sarajevo; Starješinstvo Islamske zajednice u SR BiH, 1977; str. 145-152; Nijaz Šukrić, “Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini nakon oslobođenja” u Islam i Musli­mani u Bosni i Hercegovini,str. 153-168.

[2]        J. Krcsmarik, “Bosnia and Herzegovina”, RJ. Brill’s First Encyclopaedia of Islam 1913­1936,reprint edition (EI) vol. II, str. 760.

[3]        Vidi, Ismail Hakki Uzun^ar^ili, Osmanli Develetinin llmiye teškilati,Ankara: Tuurk Ta- rih Kurumu Basimevi, 1988.

[4]        J. H. Kramers, Shaikh al-Islam, EI,vol. VII, str. 277.

[5]        I. H. Uzun^aršili, op.cit.,175, b. 159.

[6]        R. Repp, The Mufti of Istanbul A Study of the Ottoman Learned Hierarchy,London: Ithaca Press for the Board of Faculty of Oriental Studies Oxford University, 1986, str. 195.

[7]Ibid.

[8]        I. H. Uzun^ar^ili, op. cit.,str. 151-160.

[9]        Ibid, str. 159.

[10]      O tom procesu u Jugoistočnoj Aziju, vid. Michael O. Mastura, “The Status of Muslim Personal Law in Selected Non-Muslim Countries”, Journal Institute of Muslim Minori- ty Affairs,vol. VI, no. 1 (1985), str. 123.

[11]      M. Ali Kettani, “Islam in Post-Ottoman Balkans”, Journal of the Institute of Muslim Minority Affairs,vol. IX, no. 2 (1988), str. 381-401.

[12]      Gyorgy Lederer, “Islam in Albania”, Central Asian Survey,vol. XIII, no. 3 (1994), str. 337.

[13]      G. H. Bousquet, “Note sur les reformes de l’Islam Albanais”, Revue des Etudes Isla- miquesvol. IX, 1935, str. 401.

[14]      Robert H. Eisenman, Islamic Law in Palestine and Israel,Leiden: E. J. Brill, 1987, str. 77.

[15]      Zvi Elpeleg, Haj Amin al-Hussaini, Founder of the Palestinian National Movement, London: Frank Cass, 1993, str. 12.

[16]      Na ova kontakte skrenuo je pažnju bosanskohercegovački historičar Tomislav Kra- ljačić u radu “Vjerska politika Kalajevog režima”, Godišnjak Historijskog društva,34 (1983), str. 17-77.

[17]      Vidi naprimjer, Ali b. Muhammed b. Habib el-Basri el-Maverdi, el-Ahkam es-sultanijje,el-Kahire, (n.d.).

[18]      El-Fetava el-Hindijje,Kuetta (Pakistan): el-Mektebe el-Medžidijje: 1982, vol. 6, str. 311;

Ibn Abidin, Redd el-muhtar,Bejrut: Der el-Fikr, 1979, vol. 3, str. 253.

[19]      Detaljnu analizu razvoja pravnih shvatanja o ovom problemu dao je Khaled Abou El-Fadl, “Islamic Law and Muslim Minorities: The Juristic Discourse on Muslim Minori- ties from the Second/Eighth to the Eleventh/Seventeenth Centuries”, Islamic Law and Society,vol. I, 1994, str. 141-187.

[20]       el-Bahr el-Raik,Kuetta: el-Mektebe el-medžije (n.d.),vol. 6, str. 274.

[21]      Feth el-kadir,Bejrut: Dar el-Fikr (n.d.),vol. 7, str. 294.

[22]      Mehmed Handžić, Šeriatsko pravo,skripta za Višu Islamsku šeriatsko-teološku školu, umnoženo na pisaćoj mašini, Sarajevo, (n.d.), str. 11

[23]      Fikret Karčić; Šerijatski sudovi u Jugoslaviji 1918-1941,Sarajevo: Vrhovno starješinstvo Islamske zajednice u SFRJ, 1986, str. 83.

[24]       W.Bjorkman, Manshur,EI, vol. V; str. 246-248.

[25]      Ibid.

[26]      Fetava Siradžijje,vol. 3, str. 36.

[27]      I. H. Uzun^aršili, op. cit.,str. 78, n.l.

[28]      W. Bjorkman, op. cit.,str. 248.

 

Iz knjige: Fikret Karčić "STUDIJE O ŠERIJATSKOM PRAVU I INSTITUCIJAMA"
Drugo dopunjeno izdanje, 2011.
Prvi put štampano kao Studije o šerijatskom pravu (Zenica: Bemust, 1997), str. 201.
Izdavači: IC EL-KALEM – izdavački centar Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini www.elkalem.ba

CNS – Centar za napredne studije www.cns.ba

Urednik: Ahmet Alibašić  

Akos.bA

Povezani članci