Psihologija namaza: Ako želite da namaz ostavi pozitivni trag obavljajte ga u prvo vrijeme
Psihologija namaza: Prevencija od loših djela
Moralni aspekt namaza
Dalje, kako nam Kur’an kaže, namaz onemogućava radnju (i čuva od) loših djela.. Na koji način? Ukoliko se u vrijeme velikih promjena okrenemo Uzvišenom Gospodaru i na taj način ćemo izbjeći okrenutost vanjskom svijetu za koji smo nespremni i živčano labilni i napeti u toku tih promjena. Klanjanjem se ta eventualna labilnost i osjetljivost brišu i nestaju, čime čovjek nije predisponiran za sukobe, time što nije razdražljiv. Neurotičnom i frustriranom čovjeku “malo fali”, što bi narodski rekli. Eto kako namaz čuva od loših djela i događanja. Čovjek nije svjestan, ali u njemu zaista postoji potreba za datim namazom. I to u svakom čovjeku, bez razlike, ali je ljudi (tu potrebu) ne uviđaju. Zbog te dubine ili visine, odnosno duboko nesvjesnog, a za čovjeka korisnog, Kur’an i jeste posljednja Riječ, vrhunac u Objavljivanju. Kur’an i jeste došao da bi čovjeka usavršio u svim pitanjima, i da bi ga razvio.
Dakle, obavljajte namaz! Ako vi ne znate zbog čega vam je NAMAZ potreban Allah, dž.š., sigurno zna. Da vi ne biste radili nešto što za vas nema suvislosti, onda razmišljajte i pronađite taj duboki smisao namaza i odgovor na pitanje zašto u određeno vrijeme. Koliko dobronamjernosti u jednoj naredbi? Znajući za te koristi stoga nam je Milostivi i preporučio NAMAZ. Nema ništa korisnije nego namaz u svoje vrijeme. U to vrijeme on je najfunkcionalniji i svako dalje odlaganje slabi njegovu efikasnost i snagu, a za čovjeka predstavlja poteškoću. Stoga, nije nevažno hoćemo li klanjati podne na vrijeme ili ćemo čekati tek pred ikindiju da ga klanjamo.
Kudikamo djelotvorniji namaz je u tačno određeno vrijeme i o tome vjernik treba povesti računa, ukoliko nije u nekim neodloživim poslovima, da prvo klanja namaz, pa tek onda da nastavi. Neklanjanje namaza u njegovo određeno vrijeme, svodi malo po malo ovakvu jednu predivnu i korisnu vjersku aktivnost na formalnost. Ovoga se čuvajte braćo u vjeri.
Ako želite da namaz ostavi traga na vama, da ostavi svoj zapis na vašim licima i vašim srcima, onda ga obavljajte u njegovo određeno, pravo vrijeme. Obavljanjem namaza u pravo vrijeme zadovoljavate i sebe, tj. omogućavate njegov pozitivan odraz na sebe, a i Allaha, dž.š, Kome je zadovoljstvo vidjeti vas kako se u vrijeme velikih dnevnih promjena utječete Njemu.
Klanjanjem namaza poslije, obavljate samo dužnost prema Allahu dž.š., dok kod samoga sebe ne proizvodite navedene pozitivne pojave. Uključenost u namaz je od velikog značaja. Potpuno apliciranje namaza, ostavlja pozitivne efekte na datu osobu, dok onaj ko u njemu uzima formalno učešće, iz njega ne može izaći bolji. Ko iz njega ne izađe bolji, kao da ga nije ni klanjao, rekao je Muhammed, a.s. Stajanjem na namaz, čovjek zaista treba da se oslobodi vanjskih utjecaja i da se okrene samo Uzvišenom Stvoritelju.
Učešće u namazu (forma i suština)
Samo takav namaz će biti valjan. Ukoliko vjernik obavi jedan takav namaz, ranije navedene pozitivnosti će ga prožeti, dok će navedene negativne promjene proći kroz nas, ne ostavljajući nikakvog lošeg traga. Nakon takvog učešća u namazu, čovjek je ponovo pun energije, osjeća se kao da je veliki teret pao s njega i udešen je za nove životne zgode i nezgode, probleme i nedaće. I ovaj proces je cikličan tj. ponavlja se u vidu punjenja i pražnjenja, štednje i potrošnje, nedostatka (potrebe) i zadovoljenja, napetosti i smirenosti, nezadovoljstva i zadovoljstva, što je adekvatno samom životu i njegovim zakonitostima. Obzirom, da taj nepisani životni zakon i tempo to nameće, upravo je i ovo ponavljanje potrebno, jer se ova cikličnost pojavljuje i dešava u tom istom životu.
U ovome se sastoji odgovor na pitanje: “Zašto nam je namaz potreban i zašto ne završava, zašto se stalno ponavlja?” Svi gore navedni procesi se takođe smjenjuju i dok je čovjek živ ne prestaju.. Ako je namaz stub vjere, a vjera stub života, kao što smo već rekli na početku, onda zaključujemo, da je i namaz stub života. Ako smo došli do toga i ako je to tako, onda je u tom istom životu do samog njegovog kraja potreban namaz.
Podsjećamo da je upravo tako i Allah, dž.š., odredio i naredio. Od sedme godine života pa sve do smrti. Redovno i obavezno klanjanje namaza u njegovo tačno određeno vrijeme. Prvenstveno zbog nas samih.
Preuzeto iz knjige: Psihologija namaza
Autor: Elharun Selimović
Akos.bA