Oprezno sa tumačenjima snova!
Kada ljudi pokusavaju da tumace snove ili da odgonetnu njihovu simboliku, trebalo bi da uvijek imaju na umu da njihova interpretacija moze da bude ispravna ali i pogresna. U Islamu, nikome osim Poslanika s.a.w.s. nije zagarantovana nepogrjesivost u preciznom tumacenju snova. Greska je smatrati da bilo ko moze biti kao Poslanik s.a.w.s u ovoj stvari.
Brojni su razlozi zbog kojih bi takva usporedba bila pogresna:
1. Poslanici a.s. su jedini ljudi koji su sacuvani od gresaka u dostavljanju ljudima;
2. Tvrdnja da neke osobe ne grijese pri tumacenju snova je tvrdnja bez ikakva dokaza iz Qur´ana i Sunneta koji bi ih podrzao. Naprotiv, Poslanik s.a.w.s. je opovrgao takvu ideju rekavsi: “Svaki potomak Ademov je sklon grijesenju.” [Sunen et-Tirmizi (2499) i Sunen Ibn Madzdze (4251)];
3. Ashabi i vodeca ulema Islama su pravili greske u vezi sa razumijevanjem fikhskih propisa, mada su tekstovi Qur´ana i Sunneta bili pred njima. Kako se iko moze nadati da ce uraditi bolje sa tumacenjem stvari koje su manje jasne?;
4. Sunnet nam kaze da ce tumaci snova koji nisu poslanici neke svari pogoditi a neke pogrijesiti. Jedanput, nakon sto je Ebu Bekr protumacio san, Poslanik s.a.w.s. mu je rekao: “Nesto si u pravu a nesto si pogrijesio.” [Sahihul-Buhari i Sahihul-Muslim]; Ovo je bio slucaj Ebu Bekra, najucenijeg Muslimana nakon Poslanika s.a.w.s. Cemu se mozemo nadati kod bilo koga drugog?;
5. Snovi, kada dodju poslanicima a.s., su dio poslanstva. Prema tome, poslanikovo tumacenje sna je uvijek istinito, i to ne moze biti slucaj ni sa kim drugim.
Kada se nekom desi da mu se na javi ostvari ono sto je sanjao, radi se svakako o ajetu njegovog Gospodara. To takodje sadrzi dio natprirodnog dokaza poslanstva Muhammeda s.a.w.s., jer potvrdjuje ono sto nam je Poslanik s.a.w.s. rekao: “Ebu Hurejre prenosi da je Poslanik s.a.w.s. rekao: “Tri su kategorije snova: lijep san koji je radosna vijest od Allaha, ruzan san koji je od Sejtana, i normalan san koji izlaze ono o cemu covjek razmislja. Ako u snu vidite ono sto vam se ne svidja, ustanite i klanjajte i ne spomijnjite to drugima.” [Sahihul Muslim]
Ono sto bismo mi trebali da uradimo jeste da procijenimo nas zivot na javi. To je odlucujuce ako zelimo da promijenimo svoj izgled, svoje razmisljanje, svoje ponasanje. Trebali bismo se zapitati: Da li mi efektivno iskoristavamo svoje vrijeme na javi? Jesmo li zadovoljni sa onim u cemu provodimo svoje vrijeme? Da li citamo ono sto ce nam dati bericet ili korisno znanje? Da li smo angazovani u produktivnim aktivnostima ili plodonosnom dijalogu? Ili mozda samo tracimo svoje dragocjeno vrijeme?
Ako svoje vrijeme na javi jadno iskoristavamo, pa sta je onda prece da tumacimo- nase iskustvo iz sna ili sa jave?
Sa sigurnoscu mozemo reci da su nasi zivoti na javi vazniji. Racun pred Allahom cemo polagati za ono sto radimo dok smo budni. Dok spavamo, pera su dignuta od zapisivanja nasih djela i ova cinjenica daje snu tek sekundarni znacaj. Prema tome, okolnosti, odluke, misli i aktivnosti na nasoj javi je ono sto zasluzuje nasu istinsku paznju.
Vecina nasih razgovora koje vodimo sa prijateljima uzivo i online su predugacki i nevazni. Naravno, nama je potrebna i rekreacija i ovakvi razgovori mogu i tu ulogu da igraju. Medjutim, ovo bi nam trebalo nesto reci o nasim snovima. Da li mi zaista smatramo da je sve sto se desava i govori u nama za vrijeme nasih snova vazno i da zasluzuje da bude kriticki analizirano i najozbiljnije protumaceno?
Prilicno cesto, ljudi u svojim snovima nalaze izlaz iz teskih situacija u svome zivotu. Ljudi koji prolaze kroz teske i bolne situacije opcenito cesce pokusavaju da tumace svoje snove.
Oni gledaju na svoje nocne vizije kao na sastavni dio Allahova olaksanja njima, oslanjajuci se na hadis: “Kada se priblize posljednji dani, vjernikov san nece skoro nikada lagati. Najcestitiji medju njima u snovima ce biti i najcestitiji u govoru.” [Sahihul Muslim (2263)]
Njihovi snovi, medjutim, mogu biti i od Sejtana, koji se koristi njihovom zabrinutoscu, boli i teskocama da im stvari ucine jos gorim, povecavanjem njihove napetosti i tuge. Allah nam kaze: “Sašaptavanje je posao šejtanski, da bi u brigu bacio vjernike, mada to ne može njima nimalo nauditi, osim ako to Allah dopusti. A vjernici neka se samo u Allaha pouzdaju!“ [Mudzadele:10]
Treca alternativa je da njihovi snovi mogu biti samo prirodna posljedica onoga cime su preokupirane njihove misli. Njihovi problemi vec preovladavaju njihovim mislima, i oni tumace svoje snove u skladu sa promjenjivim okolnostima svojih problema.
U arapskom drustvu, zena tezi da se vise okupira snovima nego muskarac. I to zato, jer ona trpi vece nametanje obaveza- od svoga oca, brata ili muza. Ovo, udruzeno sa vecom emocionalnom osjetljivoscu i otvorenoscu, je cini da potpadne lakse pod utjecaj snova nego muskarac u nasem drustvu (autor je Saudijac, op. prev. ).
Na sličan način, vidimo i da su ljudi koji se nalaze u zatvoru opterećeniji svojim snovima.
Salih ibn ´Abdul-Quddusu se pripisuje ova poznata pjesma, mada neki smatraju da ju je napisao ´Abdullah ibn Mu´awija:
Dok smo se od svijeta rastavljali i njegovih stanovnika;
Niti snujuci svojim tijelima a niti medju zivima.
Cudnom prilikom kada cuvari zatvora svoje zapovijesti izvrsavaju
U strahu dahcemo: “Vidi svijeta kojeg su ugovorili!”
U snu se radujemo, a naseg razgovora najveci dio
Je nakon budjenja, kada govorimo gdje smo to bili.
Ako bi lijep bio san, nevidjena stvar bi bio
Ako bi ruzan bio san, ispunjenje mu je brzo.
Krize koje pogadjaju nase drzave- ratne i mirnodopske- donose na svijet podijelu snova ljudima. Tragediji koja se desila u Svetom Haremu prije 25 godina prethodio je san, a sve vise i vise snova ju je pratilo sve do njenog nesrecnog zavrsetka. Ovo je dobar primjer koji nam pokazuje kako Sejtan – ili nase vlastite snage sugestije- mogu inspirisati nase snove koji nas mogu odvesti do tuznih posljedica. Medjutim, istinit san nam moze pokazati neke stvari koje ce se zaista desiti, ali on ne ukazuje na njihovu ispravnost i on ne moze biti iskoristen za njihovu konfirmaciju.
Covjek koji stoji iza iracke invazije na Kuvajt je navodno imao brojne snove koje je zatim protumacio. Ovo se desava zato sto, kada se covjek sretne sa sasvim novim okolnostima, on ne zna sta da radi i obraca se svojim snovima za vodjstvo.
Tumacenje je, po prirodi, nagadjanje. Allah kaze o Jusufu a.s.: “A onome od njih dvojice za koga je mislio (u prevodu Besima Korkuta stoji “znao” op.prev.) da će spašen biti reče: “Spomeni me gospodaru svome!”.[Jusuf:42]
Mada je Jusuf a.s. bio Poslanik, ipak mozemo vidjeti da se koristi rijec “mislio” da se opise zakljucak koji je on donio iz svoga tumacenja sna. Prema tome, ne treba se nikada govoriti sa sigurnoscu kada se tumaci san.
Tumacenje sna je kao izricanje presude. Allah dz.s. nam daje citat Jusufa a.s., gdje on kaze : « Tako glasi presuda onoga sto ste me pitali » (u prevodu Besima Korkuta stoji : « Ono što ste pitali samo to znači! ») [Jusuf : 41]
Ovo nam pokazuje da covjek treba da pripazi, a ne da zuri da protumaci ili analizira svoje snove. Zurba i pretpostavke mogu donijeti stetne posljedice. Malik ibn Enes se je razljutio kada je vidio da ljudi uzurbano tumace snove i rekao bi “Je li se to igrate poslanstva?”
Da je ovakva osoba upitala islamskog pravnika o tome, saznala bi da zaključci o snu ne obuhvaćaju nikoga osim onoga ko je san doživio. Često neko ko je u snu vidio Kijametski Dan nastavlja dalje i propovijeda svoju viziju svijetu, uzrokujući nebrojene nevolje sebi i drugima. Mada je njegov san možda i istinit? Možda odražava činjenicu da je njegov sat zastao. Ovakvo ponašanje pokazuje manjak razmišljanja kod onih koji dozvoljavaju svojim noćnim doživljajima uma da dobiju nezaslužen utjecaj na njihove životne odluke.
Tada imate tumače snova koji prodaju svoja univerzalna tumačenja snova lahkovjernoj publici. Kao i čitači sa dlanova, oni imaju odgovore koji se mogu sa sigurnošću primijeniti na bilo koga od njihovih mušterija, bez obzira ko su. Ko još nema probleme, brige, ciljeve i nerješena pitanja u svom životu?
On kaže: Tvoj san znači da ti imaš jednu brigu koja treba rješenje.
Mušterija odgovara: Rekao si istinu.
On kaže djevojci: Udat ćeš se , mladoj: Dobit ćeš dijete, srednjovječnoj domaćici: Ti imaš problema u braku. Bilo kome može reći: Ti imaš planove.
Odgovor će biti: Istina!
Ponekad, tumač oštrog oka koji primjećuje detalje i pokupi svaki nagovještaj, može ponuditi tumačenja koja su skrojena prema mušteriji.
Općenito, tumačenje sna se oslanja na standardne metafore i sličnosti, i na asocijacije koje su uobičajene u iskustvu ljudi. Ovo je najjednostavniji način da ljudi razumiju stvari. Ljudima se mnogo teže identifikovati sa tumačenjima koja su inovativna i besprimjerna.
Zbog toga nalazimo da se mlijeko često tumači kao simbol prirodnog načina života, zbog toga što je mlijeko samo osnova ishrane i što dijete i samo po sebi odmah zna kako da pije mlijeko (doji). Zbog toga se ono tumači islamskim načinom života koji je Allah predodredio Svojim stvorenjima. Slično tome, iz istog razloga se i krava u snu često tumači kao znak ljudi koji se drže vjere i pravog puta, jer su oni- slično kravi- izvor iz kojega se civilizacijski život napaja i kojim se održava, i oni su kao krava u tome da oni ne donose nikakvu štetu, a mnogo koristi je od njih.
Slično ovome, mrtvo drvo viđeno u snu simbolizira licemjere, jer su i oni lišeni unutrašnjeg života,i korisne hladovine, i ne daju plodove ljudima.
Na ovaj način, san je alegorija (poređenje), i tumač ga poredi sa onim što s njim dijeli iste kvalitete.
Da mi ne sudimo o stvarima poredeći ih sa onim s čim smo familijarni, ovaj način tumačenja snova ne bi preovladavao i ne bi imao nikakvu osnovu.
Allah nam navodi poređenja na brojnim mjestima u Kur’anu, pozivajući nas da ih poslušamo i razmislimo o njihovim porukama.
Međutim, nečije tumačenje moze biti ometeno uplitanjem šejtana, koji može sugerirati neke interpretacije u srce tumača dok je on nesvjestan toga. Dok s jedne strane lično stanje tumača nije povjerljivo mjerilo preciznosti njegova tumačenja, s druge strane, što je čovjek učeniji i bogobojazniji, to je on dalje od šejtanskih spletki.
Isto se moze reći za viđenje Poslanika, s.a.w.s., u snu. Nije nužno da svako ko misli da je vidio Poslanika, s.a.w.s. u snu, da ga je zaista vidio. Neophodno je da se Poslanik, s.a.w.s., u snu vidi pojavljujući se onako kako je to za njega poznato, kao što se prenosi u hadisu o viđenju Poslanika, s.a.w.s., u snu. Kada su došli neki ljudi Ibn Sirinu el-Hasanu tvrdeći da su usnili Poslanika, s.a.w.s., on bi tražio od njih da mu ga opišu. Ako bi ga opisali opisom koji je drugačiji od njegovih dobro poznatih opisa, onda u snu oni nisu vidjeli Poslanika, s.a.w.s.
Niko ne bi trebao nikada da tumači viđenje Poslanika, s.a.w.s. u snu kao svoju kartu za Džennet. Ovo je ozbiljna samoobmana. Onaj koga čovjek vidi u snu ne mora mu nikada narediti da uradi nešto što ima smisao. On mora biti svjestan da mu se može ukazati kao šejtan- u snu ili na javi- predstavljajući mu se kao Bog ili kao neki od poslanika, čak i kao Poslanik, s.a.w.s., samo ne u Poslanikovoj istinskoj pojavi (onako kako je on zaista izgledao).
Ibn Tejmijje navodi slijedeću predaju od Abdul-Kadira el-Džejlanija [Medžmu-ul- Fetawa (1/173)]:
Jedanput sam se udubio u ibadet, i zatim sam vidio veliko prestolje sa svjetlosću. Ono mi je reklo: O Abdel-Kadir! Ja sam tvoj Gospodar, i ja sam ti dozvolio ono što sam zabranio drugima.
Odgovorio sam: Gubi se, Allahov neprijatelju!
Zatim se je svjetlost iskidala na komade i zamijenila se sa tamom. Ona je rekla: O Abdel-Kadir! Tvoje znanje i razumijevanje vjere te je spasilo. Jer ustinu, ja sam na ovaj način zaveo sedamdeset ljudi.
Neko je upitao Abdul-Kadira: Kako si znao da je to šejtan.
On je odgovorio: Njegovim govorom: `Dozvolio sam ti ono što sam zabranio drugima?- jer zakon koji je donio Muhammed s.a.w.s. nikada neće biti opozvan ili zamijenjen.
Siguran od grešaka je samo onaj koga Allah sačuva.
A Allah zna najbolje.
Piše: dr Selman Avda
islambosna.ba