Za djecu i omladinu

Nemojte biti poput suhih grana

Moj sinčić me je jednog dana iznenadio vrlo teškim pitanjem. Niotkuda, on me upitao: “Zamisli da voziš automobil koji ima samo dva sjedišta, vozačev i jednog putnika. Prolaziš pored tri osobe i svima njima je potreban prijevoz. Prva osoba je starica kojoj je potrebna hitna ljekarska pomoć. Druga je stari prijatelj koji ti je jednom spasio život. A treća je poznata osoba kojoj se diviš i koja će te nagraditi za pomoć. Koga bi povezao?”

Oklijevao sam da odgovorim, a moj sin je vidio moju zbunjenost i zagonetnost na licu. Konačno sam rekao: “Izašao bih iz automobila i dao bih ključeve starom prijatelju i kazao mu da preveze staricu u bolnicu i da onda ode gdje treba ići. Onda bih sačekao autobus sa poznatom osobom.”
Suočeni smo sa toliko izbora. Ne smijemo pasti u zamku da odgovaramo na njih predvidljivim i kategoričkim izborima, gdje mora biti ili ovako ili onako.

Kada smo bili djeca znali smo da je drvo mrtvo ukoliko bismo lahko mogli slomiti njegove grane. Isto se može reći i za naše živote. Moramo njegovati svoje svježe zelene grane i osloboditi se onih koje su krhke i suhe. Zbog toga smo kao djeca mogli čuti odrasle kako govore: “Nemoj biti suh, lahko ćeš se slomiti niti nemoj biti previše vlažan da bi se iscjedio poput limuna”. To je način na koji su nam naši stari govorili da budemo umjereni i uravnoteženi.

U njihovim riječima pronašao sam praktičan savjet kako biti fleksibilan u ophođenju s drugim ljudima. Da li je ispravno u svemu biti krut i nepopustljiv? ili je bolje moći se prilagoditi promijenjenim okolnostima i tražiti nove mogućnosti i alternative?
Fleksibilnost je vještina. Ona nam omogućuje da pronađemo sredinu između tvrdoglave odlučnosti s jedne strane i neodlučnosti s druge. Trebamo biti niti tvrdoglavi niti neodlučni.
Fleksibilnost nije slogan, pristup ili osobina ličnosti. To je proces učenja kroz koji osoba prolazi suočavajući se s ponovnim izazovima. To je nešto što nas razvija dok odrastamo, poput mudrosti i staloženosti.

S godinama naučio sam da prihvatam ljude onakvim kakvi jesu, čak i moje najbliže rođake. Nisam ih kritikovao niti sam im previše prigovarao. Ne očekujem od drugih više nego što realno mogu učiniti.
Intelektualna fleksibilnost nam pomaže da ostvarimo naše ciljeve, dopuštajući nam da identificiramo mogućnosti koje nam predstavljaju, te nam omogućuje da pretvorimo krizu u prilike. To znači da ne budemo zaneseni jednim načinom obavljanja stvari kada možemo doći do bolje alternative.

Nemojte sve nade polagati u jednu stvar. Ne morate slijediti tuđe ideje. U isto vrijeme, to ne znači da se uvijek moramo supotstavljati pogledima drugih ljudi. Fleksibilnost ne znači ni pritisak ni otpor. Ona znači otvorenost za nove pristupe.
Lahko je naučiti osobu nekoj novoj informaciji, ali teško je naučiti ih novom načinu razmišljanja. U isto vrijeme, ljudski um ima ogroman kreativni potencijal, naročito kada je u pitanju rješavanje problema.

Fleksibilnost nas čini politički lukavijimm u našem stavu prema drugima. Mi smo osuđeni na neuspjeh ukoliko sve kategoriziramo kao prijatelje ili neprijatelje. Bolje je da se povežemo s više različitih grupa s kojima nam se preklapaju interesi na jednom ili drugom polju. Nepopustljivošću doživjet ćemo neuspjeh u svojim nastojanjima i izazvati teški materijalni i društveni gubitak u djelima koja nastojimo provesti.
Društvena fleksibilnost znači biti otvoren prema društvima, regijama i nacionalnostima koje se razlikuju od naše vlastite u pristupu životu i načinima na koji se izražavaju. To znači usvojiti dobro koje pronađemo u njihovim načinima i ostavljanje onoga što je loše bez obzira koliko je rasprostranjeno.

Isto tako, fleksibilno tijelo je ono koje može ostvariti svoj puni potencijal. To je izuzetno važno za sport i razvija se kroz rigorozne vježbe.
Fleksibilan um je onaj koji ne zauzima kruto stajalište o otvorenim pitanjima. To vam daje priliku da se uključite u dalje istraživanje i konstruktivne razgovore s drugima. Ono vas sprečava da postanete pristrasni u korist prvih zaključaka do kojih dođete.
Kada postanemo robovi navika i pretpostavki onda one postaju beskompromisni protokol. Ova situacija stvara puno tjeskobe, i zaista većina psihički poremećenih osoba je također vrlo kruta u svojim razmišljanjima.
Kada raspravljate o stvarima sa onima koji imaju suprotne poglede, ukoliko dopustite sebi da se naljutite, onda možete postati ratoborni i verbalno nasilni. S druge strane, ukoliko ste fleksibilni u svojim razmišljanjima, onda im možete reći: “Ima istine u onome što kažete, i poštujem vaše stanovište”.

Emocionalna fleksibilnost je također veoma važna. Ali b. ebi Talib je ovo sažeo u svojoj poznatoj izjavi: “Budite umjereni u svojoj ljubavi prema nekome, jer oni mogu postati vaši neprijatelji jednog dana. Isto tako, budite umjereni u mržnji jer oni mogu jednog dana postati oni koje volite”.
Postoji jedna stara arapska poslovica koja glasi: “Ne dopustite da vas ljubav učini oholim, i ne dopustite da vas vaša mržnja učini destruktivnim”.
Svijet nije samo crn i bijel.Postoje između razne nijanse i boje. U djetinjstvu priče, zločinci i heroji su prikazani kao pojednostavljene karikature koje predstavljaju dobro i loše u najočitijim, najjednostavnijim terminima. Pojedini od nas nikada ne prerastu ovaj način gledanja na svijet i dalje sve razvrstavaju na binarne kategorije. Stvarnost je sasvim drugačija. Ona je mnogo šira i ima jako puno nijansi, tako da nije uvijek dobar pristup sve podijeliti u tačne kategorije.
Fleksibilnost dodaje sreću i uživanje životu. Osoba koja je fleksibilna može zaspati u bilo koje vrijeme i na bilo kojem mjestu koje je prikladno, poput aviona, voza ili kauča. Oni mogu jesti hranu na koju nisu navikli i razvijati nove ukuse. Oni se mogu prilagoditi različitim klimama, i hladnim i toplim. Oni se mogu slagati sa svim vrstama ljudi. Njima je lakše putovati i uživati. Oni se mogu nositi sa različitim raspoloženjima njihovih prijatelja. Oni se mogu susresti s novim i korisnim stvarima i uraditi ih s naklonošću.

Autor: Selman el-Auda

Prijevod i obrada: IslamBosna.ba

Povezani članci