Naučite od Steve Jobsa kako dobiti ono što želite
Kao i ogromna većina poduzetnika, Steve Jobs morao je savladati hrpu prepeka kako bi Apple i Pixar pretvorio u uspješne kompanija. Bio je vješt u uvjeravanju i nagovaranju drugih ljudi, kao i u korištenju niza taktika manipulacije.
Business Insider donosi neke od njih:
1) Ljudi padaju na snažno izražene osjećaje
Jobs je bio umjetnik prezentiranja. Istaknuti trubač Wynton Marsalis kaže kako ga je Jobs dva sata kao opsjednut nagovarao na podršku servisu iTunes. Isti je pristup koristio i kad bi s Appleovim odjelom za oglašavanje radio na novim reklamama. Mnoge među njima poznate su i desetljećima nakon što su prvi put prikazane.
2) Budite brutalno iskreni
Kad se Jobs vratio u Apple 1997. godine, okupio je vrh kompanije i obratio im se u kratkim hlačama i tenisicama s pitanjem što ne valja s kompanijom čiji je suosnivač bio. Nakon nekoliko mlakih odgovora prekinuo ih je i rekao kako je problem u proizvodima jer “u njima više nema emocija”.
Bio je poznat po sklonosti da izravno saspe sugovorniku u lice ono što misli, iako je to često bilo neugodno. Brutalna iskrenost bila je njegov moto i način rada.
3) Naporno radite i ljudi će vas poštovati
Prema navodima njegove biografije, koju potpisuje Walter Isaacson, po povratku u Apple krajem ‘90-tih godina prošlog stoljeća radio je od sedam ujutro do devet navečer svaki dan jer je usporedno vodio i Pixar. Inzistirao je na tome da se u obje kompanije pokaže kao predvodnik, kako bi mogao tražiti više od zaposlenika.
4) Razoružajte ljude šarmom i laskanjem
Ljudi stalno traže odobrenje za svoje postupke, stoga dobro reagiraju na pozitivne komentare. Ako im ih redovno dajete, počet će im nedostajati nakon nekog vremena. Jobs je znao obrlatiti čak i iskusne poslovne vukove s kojima se nije slagao i uživao je u tome.
5) Uspomenama je lako manipulirati
Jobs nije bio svaki put u pravu, ali znao je majstorski uvjeriti druge da jest. Kako? Čvrsto bi se držao jedne pozicije. Ukoliko bi se pokazalo kako je tuđa bolja, on bi ju preuzeo kao svoju prije nego što biste shvatili što se događa.
6) Odluke donosite brzo i konačno
Pri izradi novih proizvoda u Appleu su se rijetko oslanjali na istraživanja tržišta ili mjesecima donosili ključne odluke. Jobsu bi to brzo dosadilo pa bi se oslonio na svoj instinkt. Na primjer, tako su prvi iMacovi postali raznobojni i ostali bez CD-a. Potonje se pokazalo kao loša procjena, pa su CD-ji vraćeni u drugu generaciju iMacova.
7) Probleme rješavajte odmah
Jobs je odbio Disneyu, jednoj od najvećih kompanija u industriji zabave na svijetu, dozvoliti miješanje u izradu filma Toy Story, prvog dugometražnog izdanja izrađenog 3D animacijom. Film je postao megauspješan između ostalog i zbog toga.
S druge strane, poslušao je Rona Johnsona kad mu je rekao da Appleove trgovine treba reorganizirati tako da su usmjerene na ono što bi ljudi mogli raditi s njihovim proizvodima. Trgovine su zbog toga otvorile vrata tri, četiri mjeseca kasnije, ali su danas među najuspješnijima na svijetu.
Jobs nije volio previše složene probleme, posebno ako su ga prisiljavali na ustupke. Stoga je takve situacije i ljude koji su ga u njih stavljali jednostavno ignorirao. Taktika linije manjeg otpora pokazala se učinkovitom u više navrata.
8) Željezo se kuje dok je vruće
Čim je Toy Story postao međunarodni uspješan film, Jobs je firmu Pixar odlučio izlistati na berzi kapitala. Ustrajao je u tome usprkos otporima investicijskih bankara i direktora u Pixaru jer je želio bolju poziciju u pregovorima s Disneyem.
Plan je uspio. Javna ponuda dionica održana je sedam dana nakon premijere filma Toy Story i zasjenila IPO Netscapea. U Disneyu su se odjednom našli u situaciji da im je Pixar potreban, pa su ga i skupo platili (7,4 milijarde američkih dolara) te time Jobsa pretvorili u jednog od svojih najvećih dioničara.
9) Kad imate polugu, upotrijebite je
Povratak Jobsa u Apple bila je velika vijest. Iako je tvrdio da je tek savjetnik, svi su znali kako su konci kompanije u njegovim rukama. Odmah je sazvao sastanak upravnog odbora i zatražio promjenu cijena opcija na dionice kako bi ih učinio vrijednijim i tako zadržao ključne ljude.
Tada je to bio legalan, ali etički mutan poslovni potez. Kad su ga upozorili kako bi studija izvedivosti trajala bar dva mjeseca, zaprijetio je da će otići. Dobio je što je htio, ali nije stao na tome već je idućeg dana zatražio ostavke svih članova odbora. I to mu je pošlo za rukom pa je dobio priliku sam postaviti članove novog odbora i djelovati neovisno o njemu.
10) Ne pristajte na manje od savršenog
Jobs je prezirao sve spremne na kompromise kako bi proizvod bio isporučen na vrijeme i u sklopu predviđenih troškova. Nije mu bilo dovoljno potući konkurenciju i zaraditi: htio je napraviti najbolji mogući proizvod.
Zato je gnjavio inženjere kad bi se Macintosh presporo podizao, surađivao s bezbroj umjetnika i oglašivačkih agencija na peglanju Appleovih reklama, inzistirao da se do bilo koje opcije na iPodu može doći u najviše tri klika…
Svaka od tih pojedinačnih odluka možda je bila sitničava, ali one su se gomilale sve dok Apple nije izrastao u dominantnog diva kakav je danas, s vjernom sljedbom kakvu nema niti jedna druga tehnološka kompanija.