EkonomijaLiderstvo i menadžment

Mark Cuban – milijarder iz susjedstva i njegovih 12 savjeta za pokretanje biznisa

Mark Cuban, nesvakidašnja osoba sa nesvakidašnjim znanjem i iskustvom

Mark Cuban. Amerikanac. 62 godine. Rodom iz Pennsylvanije. Počeo kao prodavač. Danas, njegov net-worth iznosi preko 4.2 milijarde dolara. Kako? 

Da biste shvatili zašto treba uzeti za ozbiljno savjete jednog ovakvog čovjeka, moram prvo da vas provedem kroz njegovu (ne baš kratku) biografiju:

Dakle, Mark Cuban je rođen u Pittsburgu, Pennsylvaniji 31. jula 1958. godine, što ga horoskopski svrstava u kategoriju lava. Rođen u skromnoj radničkoj porodici, gdje je od malena počeo da pokazuje preduzetničke osobine, pa tako sa već 12 godina počinje da preprodaje kese za smeće kako bi sam sebi platio košarkaške tene. Kroz koju godinu, njegov dječji biznis preprodaje se proširio i na poštanske markice i novčiće. Sa 16 godina počinje raznositi novine po svom kvartu u Pittsburghu.

Umjesto završne godine srednje škole, on odlučuje da odmah upiše fakultet, gdje upisuje Indiana Univeristy u, vjerovali ili ne, Indiani. S obzirom na drugačiji sistem studiranja „preko okeana“, Mark je birao predmete koje želi da sluša na kojoj godini. Na prve dvije godine je „potrpao“ sve najteže predmete, one koji inače idu na završnoj godini! I tu je jednostavno briljirao. Kako Mark navodi u intervjuu sa Sandrom Yancey: „Na način na koji John Legend čuje muziku, ja vidim biznise. Kada sjednem u restoran, odmah analiziram njihove načine poslovanja, ono što bih ja mijenjao, da li se isplati da to mijenjam te zašto bih trebao pomoći baš njima“.

Nakon diplome, Mark se seli u Dallas, Texas, 1982. godine, gdje radi kao konobar u baru, a zatim kao teleprodavač za YBS,.

Otpušten je nakon godinu dana, nakon što je jednog klijenta nagovarao da promijeni svoj biznis plan jer je smatrao kako „taj biznis neće imati budućnosti i da je samo pitanje vremena kada će propasti“.

Imajući viziju o vlastitom biznisu te prikupivši dovoljno znanja kroz rad u YBS-u, 1983. godine Cuban pokreće svoju vlastitu kompaniju – MicroSolutions. MicroSolutions je inicijalno bila kompanija kojoj je u opisu rada bila preprodaja softvera i integracija računarskih sistema. Cuban je uzeo negativne stvari iz sistema poslovanja YBS-a te ih totalno izbacio iz svog oblika biznis poslovanja. Tokom svojih 7 godina rada u toj firmi, Mark nije uzeo niti jedan dan slobodan, niti jedan dan bolovanja, pa čak ni za praznike. Radio je kao navijen, a kao rezultat toga stoji činjenica da MicroSolutions od svog osnivanja pa sve do prodaje kompanije 1990. godine za 6 miliona dolara nije imala niti jedan mjesec u kojem su bili u minusu, čak niti na nuli. Bilans kompanije je svaki naredni mjesec bio u sve većem plusu.

Nakon 5 godina ispipavanja pulsa tržišta, 1995. godine Mark postaje jedan od pionira korištenja interneta i njegovih blagodati. On je na vrijeme shvatio da vrijeme radija nije “has been“, već da ga je potrebno samo premjestiti na internet, te shodno tome udružuje snage sa srednjoškolskim prijateljem Toddom Wagnerom i osniva kompaniju Broadcast.com.

Broadcast.com je bila fuzija servisa radija sa internetom, te su se primarno bavili prenošenjem sportskih utakmica

Tokom prvih mjesec dana poslovanja u Dallasu, samo je jedna radio stanica željela sklopiti partnerstvo sa Broadcastom, no, nakon 12 mjeseci – preko 80 stanica je imalo potpisan ugovor sa Cubanovim startupom. Nakon još dvije godine, odlaze i korak dalje te implementiraju i video streamove, pa su brojke bile sljedeće: 420 radio stanica, 56 TV stanica i preko 300 uposlenika.

1999. godine se desio trenutak koji je „preokrenuo“ Amerikance naglavačke. Naime, 1.5 miliona ljudi se ulogovalo na Broadcast kako bi gledalo Victoria’s Secret Fashion Show. Nakon toga, ponude za kupovinu kompanije su same stizale, ali se najviše izdvajala ona od Yahoo!-a, koji je ponudio 5.7 milijardi USD da otkupe prava na Markov startup. 

Mark pristaje, a onda od svoje „plaće“ kupuje privatni avion i vilu. Napokon, odlučuje da odmori.

Odmor mu traje sve dok 2000. godine ne odluči da mu je dosta penzije te kupuje NBA ekipu – Dallas Maverickse. Danas je Mark fanovima NBA lige poznat kao jedan od najkarizmatičnijih vlasnika u ligi, pogotovo jer on zaista izgleda kao jedan običan momak. Nerijetko obučen u trenerku i navijačku majicu, sjedi u publici i posmatra svoj tim, navija, nervira se i psuje kao da je prvi put na utakmici, kao da je i on sam dio “obične publike“. Što na kraju krajeva on i jeste.

Naime, kada je tek kupio Dallas Mavse, Mark nije znao mnogo o košarci. Ipak, s obzirom na njegove osobine, saznao je sve što se trebalo za znati o vođenju jedne NBA ekipe u rekordnom roku. Tako su Mavsi nakon njegovog dolaska, nakon 10ogodišnjeg posta od doigravanja (playoffa), postali ekipa koja je u narednih 8 godina pobijedila 70% utakmica regularne sezone, a u narednih 16 sezona, Mavsi ulaze u doigravanje 15 puta. 

Mark je imao novac, a bio je spreman da ga potroši na uspjehe svoje ekipe.

“Da je bio ispred svog vremena pokazuju potezi koje je vukao oko analitičkog odjela u Mavsima i odjela za individualni razvoj igrača. Čim je došao u Dallas, Cuban je zaposlio svog profesora statistike iz Indiane, a nakon njega i Rolanda Beecha, jednog od očeva analitike u NBA ligi. Istovremeno, Cuban nije štedio ni na stručnjacima za razvoj igrača. Dok je većina ekipa imala tek po dva ili tri takva trenera, Dallas ih je imao šest i više, a među njima i Mikea Procopija, jednog od najutjecajnijih stručnjaka na tom polju. ” – dio preuzet sa odličnog članka vrsnog poznavatelja NBA lige, Tonija Lazarušića!

“Sve to radim jer želim izbjeći izgovore”, objasnio je u jednoj rečenici. Drugim riječima, igračima je omogućio apsolutno sve, nakon čega je bio red na njih da uzvrate dobrim igrama.

Njegova želja, predanost i trud su krunisani 2011. godine, kada Dallas Mavericksi konačno osvajaju svoj prvi i do sada jedini NBA naslov u svojoj 40-ogodišnjoj historiji.

Marku kao da, čega god da se dohvati, pođe za rukom. To nam možda i izgleda tako, ali je Mark jedna nesvakidašnja osoba. On je tip koji je sve podredio uspjehu. Oženio se sa 44 godine, dobio je prvo dijete sa 45 godina, a to se sve desilo nakon što je on osjetio da je situiran i da je spreman da se posveti porodici.

Ono što je najbitnije, Mark navodi da je on oduvijek bio zaista sretan. U trenucima kada je bio siromašan i radio kao šanker, on je bio zadovoljan samim sobom , te u tome leži jedna od tajni njegovog uspjeha. „Ujutro ustani nasmijan i iskoristi svaki dan.“, navodi Cuban. 

Ipak, Mark ima i neke konkretne savjete za vlasnike biznisa koji se ne tiču striktno psihofizičkog stanja pokretača biznisa:

  • Nemoj započinjati posao ukoliko to nije nešto što voliš raditi, nešto što je tvoja opsesija i strast.
  • Ako si smislio izlaznu strategiju ukoliko stvari pođu po zlu, to nije posao koji voliš raditi.
  • Zaposli one osobe za koje si siguran da će voljeti raditi taj posao i dijeliti tvoju ljubav i strast prema poslu.
  • Profit rješava sve probleme. Unaprijed smisli načine kako će tvoja kompanija ostvarivati profit.
  • Spoznaj koji su to plusevi i prednosti tvog biznisa, kao i tebe samog i usredotoči se da unutar tih sposobnosti budeš najbolji.
  • Vodi posao bez kancelarije. Ukoliko preferiraš kancelarijski pristup, neka to bude bez zatvorenih ureda.
  • Iskoristi svaki dan da izađeš na ručak, kafu i tu obavljaj posao. Iskoristi ovo kao priliku za razgovor.
  • Kada je u pitanju tehnologija, usredotoči se na one programe koje znaš koristiti, ukoliko su oni u skladu sa potrebama tržišta.
  • Pokušaj izbjeći hijerarhijsku strukturu unutar firme.
  • Ne kupuj promotivni materijal za svoju firmu. Uredu je da nešto sa logom tvoje firme kupiš za sebe ili svojim zaposlenicima, ali ne šalji to drugim osobama.
  • Nikada nemoj zaposliti PR kompaniju. Čim spaziš poslovnu priliku, lično se javi kompaniji s kojom želiš surađivati, predstavi se, svoju kompaniju i model suradnje koji si zamislio; svaka kompanija prije će željeti čuti tebe, osnivača nego neku PR firmu. Budi na raspolaganju da odgovoriš na sva moguća pitanja i odgovarajte blagovremeno. Naravoučenije – do the work!
  • Učini posao zabavnim, i sebi i svojim zaposlenicima. Kada postigneš zacrtani uspjeh, proslavi, nagradi sebe i zaposlenike!

Danas je Mark učesnik u ABC reality programu Shark Tank kao jedan od potencijalnih investitora. Naime, Shark Tank je američki reality serijal koji prikazuje panel investitora koji se nazivaju “ajkulama”, te oni odlučuju u koga od preduzetnika koji im prezentuju svoje biznis modele i/ili inovacije će uložiti svoj novac.

Ta emisija realistično prikazuje dramu pitchinga i interakciju između preduzetnika i novčanih tajkuna, potencijalnih investitora. Dakle, Mark ne staje i u cilju mu je da što više proširi svoje carstvo finansija. Kako on sam kaže, njega ne interesuju nikakva prijateljstva unutar ulaganja, samo ono što on kao investitor može dobiti, što također može biti svojevrsna poruka budućim preduzetnicima.

Mark Cuban je na vrijeme shvatio važnost uživanja u životu, pogotovo one mantre koja glasi: “Carpe diem”.

Uz dovoljno rada, svi mi možemo biti Mark Cuban.(lonac.pro)

akos.ba

 

Povezani članci

Back to top button