EkonomijaLiderstvo i menadžmentU Fokusu

Kako raditi puno manje, a zaraditi puno više?

Paretov princip našao je snažnu primjenu u privredi, kada je poslovni savjetnik Joseph M. Juran zapravo oformio izraz “Paretov princip” i primjenio ga u ekonomiji. Ono što postaje fascinantno jednom kada Paretov princip primjenimo u prodaji roba i usluga, jest činjenica da 80 posto opsega prodaje dolazi od 20 posto klijenata.

Vilfredo Pareto, talijanski inženjer, sociolog, ekonomist, politički znanstvenik i filozof, koji se, između ostalog, bavio istraživanjem raspodjele prihoda u društvu, bavio se pitanjima poput :”Kako ljudi dolaze do moći i bogatstva? Kako se ona raspodjeljuju unutar društva? Na koji način ih koriste oni koji ih imaju?”

Bio je odlučan izmjeriti jaz između bogatih i siromašnih, pa je počeo skupljati podatke o bogatstvu i prihodima kroz vijekove ljudske historije i stotine različitih zemalja svijeta. Ono što je otkrio, bilo je upravo šokantno: 80 posto ljudi posjedovalo je 20 posto bogatstva, kroz veći dio ljudske historije. Npr. u Italiji, 20 posto ljudi posjedovalo je 80 posto zemlje, što se dalje poklapalo sa svim drugim brojkama u ostatku zemalja koje je istražio.

No, stavit ćemo na stranu implikacije Paretova principa na raspodjelu bogatstva u društvu i pogledati kako se ovaj princip može primjeniti na ono što mi radimo u našim životima – razvijamo naše poslove, povećavamo prodaju naših proizvoda, smišljamo nove koncepte i ideje i gradimo našu poslovnu budućnost.

Paretov princip našao je snažnu primjenu u privredi, kada je poslovni savjetnik Joseph M. Juran zapravo oformio izraz “Paretov princip” i primjenio ga u ekonomiji. Ono što postaje fascinantno jednom kada Paretov princip primjenimo u prodaji roba i usluga, jest činjenica da 80 posto opsega prodaje dolazi od 20 posto klijenata.

Kako uposliti Paretov princip da radi za vas?

Što god radite u svojem poslovanju, svojim firmama i obrtima, 20 posto vašeg truda stvorit će 80 posto rezultata. Ako imate vlastitu firmu ili obrt, kroz godine ste sigurno ustalili neke poslovne aktivnosti, koje obavljate kako bi vaš posao normalno funkcionirao. Aktivnosti na koje mislimo mogu biti oglašavanje, stvaranje novih proizvoda i usluga, kontakti s kupcima, podrška kupcima, edukacija zaposlenika, širenje asortimana, snižavanje i povećavanje cijena, održavanje web stranice, istraživanje tržišta, razvoj brenda, izrada anketa, kupona, brošura, kataloga, slanje e-mailova, pisama, telefoniranje, vaša vlastita edukacija u različitim sferama poslovanja (vještine menadžmenta, prodaje, upravljanje ljudskim potencijalima), i sl. Govorimo o cijelom spektru svega što obuhvaća vaše poslovne aktivnosti.

No ono što niste znali, jest da će samo 20 posto tih aktivnosti donijeti čak 80 posto rezultata. Velik dio vaših aktivnosti jednostavno neće biti od prevelike koristi.

Ono što je važno, i tu leži prava snaga Paretovog principa, jest otkriti koje su “slabe” i “jake” aktivnosti. Kada savladate izazov i otkrijete točno koje vaše aktivnosti donose najveći dio rezultata, tj. dođete do “jakih” aktivnosti, jednostavno trebate što više srezati “slabe” aktivnosti i uložiti više vremena u one “jake”. Samim time nekoliko puta ćete povećati vašu efikasnost.

Što ako želite povećati učinkovitost vaših zaposlenika? Jednostavno – snimite sve njihove aktivnosti, detaljno ih analizirajte i istražite koje od njih najviše doprinose rastu profita vaše firme. One koje su zanemarive ukinite i oslobodite svojem zaposleniku vrijeme kako bi se bavio važnijim (isplativijim) aktivnostima.

Recimo da ste obavili dubinsko snimanje vaših aktivnosti i otkrili da svaki put kada poradite na edukaciji vaših prodavača, prodaja eksplodira. S druge strane, mjerili ste učinkovitost deset hiljada podjeljenih letaka, i otkrili da vam je prodaja narasla za 0.0001 posto. Zar ne bi bilo logično smanjiti ili ukinuti djeljenje letaka i više novaca kanalizirati u edukaciju?

A što ako želite iskušati vašu sreću s web stranicom? Naručili ste od Webizrada.org web stranicu i našeg “Facebook špijuna” i kroz kratko vrijeme otkrili da od deset posjetitelja na web stranici jedan kupi vaš proizvod ili uslugu, dok se kroz druge marketinške kanale obavi jedna kupnja na stotinu posjetitelja. Zar ne bi vrijedilo istražiti o čemu je riječ, usmjeriti pažnju na web i smanjiti rasipanje novaca na manje efikasne marketinške kanale?

Paretov princip moćno je pravilo, koje, ako zaista ozbiljno primjenite, može imati razoran učinak na vaše poslovne rezultate, u pozitivnom smislu naravno.

akos.ba

Povezani članci