O obrazovanju i odgoju

Kako islam brine o porodičnoj harmoniji?

Za razliku od svih dosadašnjih božanskih religija, niti jedna nije dala toliki značaj porodici kao što je islam koji je osigurao zakonsku legislativu i mehanizme putem kojih se osigurava stabilnosti unutar porodice. U islamu su također propisane i mjere zaštite koje porodice od propasti i uništenja. U vrijeme kada vlada nemoral i kada su iskušenja velika – moramo se vratiti beskrajnim izvorima Kur’anu i Sunnetu, kao i izrekama prvih generacija muslimana koji su naša vodilja na putu ostvarenja porodične stabilnosti i harmonije.

Islam je osigurao niz mjera u cilju održavanja stabilnosti porodice, kao i cijelog muslimanskog društva. U ovom članku ja ću se baviti samo s dvijema mjerema koje je Allah, dž.š., propisao kako bi se izbjeglo urušavanje porodične strukture i održalo jedinstvo muslimanske zajednice i čvrstina tokom velikih iskušenja ogromnim s kojima se ummet suočava. Takvi izazovi usmjereni su na muslimansku porodicu koja je postala glavna meta zapada i neprijatelja islama.

1 Sužavanje puteva i vrata koja vode do razvoda, održavanje bračnog života i očuvanje zajednice:

Da bi se izbjegli putevi koji vode ka razvodu kao prvoj opciji u slučaju bračnog spora, Islam je propisao faze pomirenja supružnika, uključujući:

1- Politiku pomirenja između supružnika u slučaju spora. Izmirenje se preporučuje čak i prije nego se stanje pogorša i počnu se javljati njegove zle posljedice. Arbitri se biraju iz porodice oba supružnika, jer su oni više sposobni da ih pomire s obzirom da dobro poznaju detalje spora. Arbitri doista trebaju tražiti pomirenje i nastavak bračnog života, a kada to žele Allah će im pomoći da to i postignu. Allah Uzvišeni kaže: “A ako se bojite razdora između njih dvoje, onda pošaljite jednog pomiritelja iz njegove, a jednog pomiritelja iz njene porodice. Ako oni žele izmirenje, Allah će ih pomiriti jer Allah sve zna i o svemu je obaviješten!” (Kur’an 4: 35)

2- Islam usmjereva supružnike da ulože napore u pravcu izmirenja u slučaju kada dođe do spora među njima. Allah Uzvišeni kaže: “Ako se neka žena plaši da će joj se muž početi joguniti ili da će je zanemariti, onda se oni neće ogriješiti ako se nagode – a nagodba je najbolji način – ta ljudi su stvoreni lakomi! I ako vi budete lijepo postupali i Allaha se bojali – pa, Allah dobro zna ono što radite.” (Kur’an 4: 128)

Komentirajući ovaj ajet, Et-Taberi kaže: “Postoji konsenzus da je ovo primjenjivo onda kada je žena neprivlačna njenom mužu ili vrlo stara pa smatra da je njezin suprug više ne želi, tretira je s prezirom ili osjeća privlačnost prema drugim ženama. U takvom slučaju, ona se može odreći nekih svojih prava kako bi ublažila to stanje i sačuvala svoj brak.”

3- Islam upozorava na sljedeće strasti i želje, kao i prepuštanje emocijama koje čovjeka mogu okupirati i prevladati njime. Muž može osjećati odbojnost prema svojoj ženi, ali ako osaburi, taj osjećaj brzo prođe. Dakle, neprihvatljivo je da se muž razvede od žene zbog tih privremenih osjećaja odbojnosti. Allah Uzvišeni kaže: “S njima lijepo živite! A ako prema njima odvratnost osjetite, moguće je da je baš u onome prema čemu odvratnost osjećate Allah veliko dobro dao.” (Kur’an 4: 19)

U jednom hadisu Poslanik a.s., kaže:” “Neka vjernik ne mrzi vjernicu, jer ako nije zadovoljan sa nekim njezinim svojstvom, zadovoljan je sa nekim drugim.” (Muslim)

Što znači da muž možda prezire jednu osobinu njegove žene, dok s druge strane ne mari za njezine ostale dobre osobine. Prema tome, on mora to imati u vidu prije nego se odluči za razvod braka, te da preferira da je zadrži u braku imajući u vidu da bi se njegov osjećaj odbojnosti mogao promijeniti.

Prenosi se da je neki čovjek upitao Omer ibn Hattaba, r.a., da razvode svoju ženu i Omer, r.a., mu rekao: “Ne čini to.” – “Ali ja nju ne volim” reče čovjek. Omer, r.a., reče: “Ako se porodica gradi isključivo na ljubavi? Gdje je onda tu uzajamna njega i održavanja međusobnih prava i dužnosti?” (Sayyid Qutb, Fi Zilalil Kur’an)

Ova izjava Omera, r.a., pokazuje koliko islam želi sačuvati svečani bračni ugovor kako ga Allah, dž.š., opisuje u Kur’anu: “i kada su one od vas svečani zavjet uzele.” (Kur’an 4: 21)

Čak i ako ljubav nedostaje u bračnom životu, još uvijek postoji prostor za saradnju, solidarnost i strah od krivice za razvod koji je u većini slučajeva nevolja i belaj kako za ženu i djecu, tako i za muža.

Izvor: Islamweb.net
Za Akos.ba preveo Fahrudin Vojić

Povezani članci

Back to top button