Islamski učenjaci imaju, u pogledu određivanja Noći kaderske, više od 40 mišljenja! Neki kažu da je bila samo u vremenu Poslanika islama, Muhammeda, s.a.v.s, a zatim da je dignuta. Međutim, većina ashaba i islamskih učenjaka smatra da je ona aktuelna sve do Sudnjeg dana. To se, eksplicite, vidi iz predaje u kojoj je Ebu Hurejre, r.a, bio upitan o tome da li je ova noć dignuta ili ne, pa je odgovorio da je ova noć prisutna u svakom ramazanu! Dakle, niko ne sumnja da je ova noć u ramazanu. Jedina nedoumica je: koja je to noć ramazana? Izuzetak su Abdullah b. Mes’ud, r.a, Ebu Hanife i još neki koji smatraju da je to jedna od noći u toku godine, ne želeći je preciznije odrediti kako bi ljudi tokom čitave godine bili angažirani u ibadetu!
Ebu Rezin el-‘Ukajli tvrdi da je to prva noć ramazana. Ibn Mulekkin smatra da bi to mogla biti 15. noć, a Hasan el-Basri drži da je to 17. noć. Neki misle da je to 18. odnosno, 19. noć. Ebu Se’id el-Hudri, r.a, i Imam Šafija smatraju da je to 21, neki 23, a ima onih koji misle da je to 24, 25, 26 i 29. noć.
Većina islamskih učenjaka preferira 27. noć u odnosu na druge noći zbog nekih Poslanikovih, s.a.v.s, predaja u kojima se precizira baš ova noć. S druge strane, neki islamski učenjaci navode da se u poglavlju El-Kadr nalazi 30 riječi, a da je 27. riječ HIJE/ona, te da i to, donekle, ukazuje da se radi o 27. noći. Takođe, treba napomenuti da se Lejletu-l-kadr u toj suri spominje tri puta, što pomnoženo sa devet – koliko taj izraz ima harfova – opet iznosi 27!
Ubejj b. Ka’b, r.a, zakleo se da se radi o 27. noći. Međutim, većina islamskih učenjaka to uzima općenito i smatraju da se to odnosi samo na određenu godinu.
Međutim, očito je, da je najispravnije ono što smatra većina, tj. da je ova noć u posljednjih deset dana ramazana, na temelju hadisa Allahovog Poslanika, s.a.v.s, koji prenosi Aiša, r.a, u kojem je rekao: “Tražite Noć kadersku u zadnjih deset dana ramazana!” U drugoj predaji, takođe od Aiše, r.a, Poslanik, s.a.v.s, veli: “Tražite Noć kadersku u neparnim noćima posljednjih deset dana ramazana!”
Najraširenije mišljenje, i kod nas i u svijetu je da se radi o 27. noći mubarek-ramazana. Međutim, to nije sasvim sigurno. Postoji više argumenata da se ta noć nalazi u posljednjih deset dana ovog odabranog mjerseca, pa je otuda Allahov Poslanik, s.a.v.s, u posljednjih deset dana ramazana pritegao svoju odjeću, sklonio postelju, oživljavao noći ibadetom i podsticao svoju porodicu na pojačani ibadet u tom periodu.
Otuda je Poslanik islama, s.a.v.s, posljednjih deset dana provodio u i’tikafu. To je činio sve do svoje smrti, a nakon njegove smrti to je bila praksa njegovih časnih supruga.
Postavlja se pitanje: Šta je cilj nepreciznog određivanja ove noći u islamu? Krajnji cilj je, bez sumnje, povećano angažiranje tokom čitavog mubarek-ramazana, a posebno posljednjih deset dana. Fahruddin er-Razi u svom čuvenom tefsiru veli da je skrivanje ove noći plašt ramazana, ustvari, oživljavanje svih ramazanskih noći, jer – kako veli – onaj ko nije, doista, uvjeren da Lejletu-l-kadr nije precizno utvrđena, on će se truditi da bude u ibadetu i u drugim ramazanskim noćima, nadajući se da baš ta noć bude – Noć kaderska!
Piše: prof dr Šefik Kurdić
Akos.ba