DuhovnostIslamske temeU Fokusu

Islam kroz osmijeh

Kao vjernica muslimanka, rekla bih da muslimani u stvarnosti imaju ama baš sve kao i drugi ljudi, uključujući i smisao za humor. Islam nije samo religija. Islam je način života koji obuhvaća svaki aspekt, što naravno podrazumijeva i humor.

Mi jednostavno moramo otvoriti naša srca i umove kako bi razumijeli smisao i kulturu ove velike religije. Zasigurno će te vidjeti da i musliman voli dobru šalu baš kao i bilo koja druga osoba. Islam ne predstavlja strogu opresivnu silu, već način života, koji također podrazumijeva šalu i humor. To je dobro za srce i duh.

Lijepa šala je sunnet

Budući da ljudi sa dobrim smislom za humor posjeduju moć zagrjivanja ljudskih srca, priroda stvari je takva da nas oni posebno privlače. Humor pruža, i više nego poželjni, predah usred pritiska života, a što se ne može reći za neku drugu ljudsku osobinu. Šta više, postoje i dokazi da islam podržava humor i šalu. Doznajemo to iz nekoliko predaja iz života Poslanika s.a.v.s. Prenosi se da je Ebu hurejre r.a. rekao: „O Allahov poslaniče, ti se šališ sa nama,” na šta je Poslanik s.a.v.s rekao. „Ja jedino govorim istinu.“ (Tirmizi)

Prenosi se da je neki čovjek upitao Sufjana ibn Aijna: „Da li je šala zabranjena?“ na šta mu je Sufjan odgovorio: „Šala je sunnet, ali poenta je u tome da se mora učiniti na prikladan način.“

Prenosi se da je jedna starica došla kod Poslanika s.a.v.s. i rekla: „O Allahov Poslaniče, dovi za mene da budem u džennetu,“ a Poslanik s.a.v.s. joj je odgovorio: „O majko ta i ta, nijedna strica neće biti u džennetu.“ Nakon toga se starica udaljila plačući, Poslanik s.a.v.s. reče: „Recite joj da neće ući u džennet kao starica, već kao mlada i čista žena.“

Ponekada, u nastojanju da nasmijemo druge, možemo upasti u zamku lažnog pretjerivanja ili lažnog govora i tada se moramo se sjetiti da islam strogo zabranjuje laganje. Ne zaboravite, islam nas uči da budemo iskreni, pa čak i kada nasmijavamo druge ljude.

Za razliku od nekih savremenih učenjaka, koji se nikada ne smiju dok pričaju, islam nas uči da je osmijeh sunnet, jer Poslanik s.a.v.s. je konstantno imao osmijeh na licu. On nas također uči da je i osmjeh prema našem bratu sadaka. Ovo je lijep primjer ponašanja, a njegova vesela priroda se ponovno ogleda u slučaju kada se utrkivao sa Aišom r.a., pa su se šalili kada je ona pobijedila.

Bonton za humor

Mnogi učenjaci se protive tezi da islam zabranjuje smijeh i humor, i napravili su mnogo ugodnih predavanja primjenjujući slobodne i jednostavne metode tokom govora i podučavanja. Ja sam lično skinula mnogo predavanja i na engleskom i na arapskom jeziku od ovih učenjaka. Za mene je njihov pristup ujedno i informativan i ugodan za gledanje i slušanje.

Prihvatanje islama ne zahtijeva odricanje od smijeha. Naprotiv, mogućnost smijanja samom sebi u određenim situacijama i čini ovaj život tako zanimljivim,a mi, kao muslimani, nismo izuzeti ovog osjećaja. Nema ništa bolje nego se dobro nasmijati, ali ljudi imaju pogrešan dojam da muslimani i komedija ne idu zajedno; tj. nekako ne mogu da povežu humor sa našom vjerom.

Navodi se da je Omer r.a. rekao: „Divim se čovjeku koji se sa porodicom ponaša kao dijete, razigran je i veseo, a čim ih napusti postaje ozbiljan.“

Smijanje, šala i opuštanje su, itekako, dobrodošli u određenom mjestu i vremenu. Sabit ibn Ubjed r.a. prenosi da je Zejd ibn Sabit bio jedna od najduhovitijih osoba u svojoj kući. Izvan svoje kuće bio je ozbiljan poput bilo kojeg drugog čovjeka.

Prema mišljenju velikog učenjaka, imama Nevevija, šala „je zabranjena samo onda kada je pretjerana.“ Objasnio je da ukoliko šala postane neučinkovita, onda srce može otvrdnuti, što bi osobu moglo odvući od robovanja Stvoritelju, te bi mogla voditi zanemarivanju vjerskih propisa i životnih problema. Razumljivo, jer previše šale može uzrokovati nepotreebnu štetu, zavist i nepoštovanje.

Opće pravilo je da ne pretjerujemo i ne zaboravimo opšte norme šale. Ne bismo trebali pretjerivati u smijehu i šali do te mjere da izgubimo smisao za stvarnost. Također je veoma bitno da razumijemo i prihvatimo razliku između izrugivanja i šale, te između smijanja nekome i smijanja sa nekim.

Kao što je ranije spomenuto, smijanjem se ne smije odstupiti od istine, niti se smiju zbijati šale na nečiji račun, jer i ozbiljnost je također lijepa osobnina muslimana. Smijanje, šala i opuštanje su itekako dobrodošli u određenom mjestu i vremenu. Ipak, u vrijeme rada, ozbiljnost je poželjna.

Ashabi i šala

Bitno je napomenuti da ashabi Allahovog poslanika s.a.v.s. nisu vidjeli ništa loše u šali I druženju, budući da su gledali Poslanika s.a.v.s, njihovog vođu i učitelja kako to često radi. Mnoge priče o njihovom smislu za humor, ustvari, pokazuju blagu prirodu pravog islamskog društva, te koliko su bili udaljeni od uskogrusnosti i tame koja karakterizira današnji svijet.

Primjer koji pkazuje bitnost ravnoteže u našim životima je primjer Ebu Bekra r.a. i njegovog prijatelja Hanzale kada su se sreli na pijaci. Tom prilikom se Hanzala požalio Ebu Bekru da se boji licemjerstva, jer kada je u društvu Poslanika s.a.v.s tada mu je na umu Allah dž.š. i budući svijet. Međutim kada bi napustio to društvo njegove misli bi okupirala briga oko porodice, supruge, djece i dunjalučki poslovi. Ebu Bekr r.a. mu je priznao da se i on često nađe u takvoj situaciji, pa su njih dvojica otišli Poslaniku s.a.v.s. i ispričali mu svoj problem. Pokušavajući da ih oraspoloži i ilustruje ljeotu islama, Poslanik s.a.v.s. im je rekao da, ukoliko bi njihovo stanje i misli ostali uvijek kao kad su u društvu sa njim, dostigli bi takav stepen da bi im dolazili meleci da se rukuju sa njima.

Ovo ukazuje na to da su muslimani ohrabreni i podsticani da budu veseli i jednostavni sa svojim porodicama, prijateljima i poznanicaima onda kada je to prikladno, da ne idu u krajnosti i ne govori ništa štetno sve dotle dok je humor u granicama islamske tolerancije, te da ne izlazi iz okvira istine.

Isto tako, islam ne dozvoljava muslimanima da budu preozbiljni i odu u krajnost grubosti i strogosti. Zasigurno je islam vjera koja podstiče na razumnost i senzibilnost u svim našim postupcima.

Smjernice kojih se treba držati u nastojanju da se pristojno našali mogu itekako pomoći. Neke od stvari koje moramo imati na umu su tajming šale, tema i osoba sa kojom se šalimo. Također, kroz šalu ne treba upućivati kritike. Na kraju krajeva, šala je zanimljiva i smiješna jedino ukoliko svi prisutni uživaju u njoj. Također je bolje ne šaliti se sa osobom koju srećemo po prvi put.

I zadnje, ali ne i najmanje važno, ne zaboravite pokazati poštovanje prema osobi sa kojom se šalite. Poslanik s.a.v.s. je posebnu pažnju ukazivao tome, pa se prenosi da je jednom čovjeku sa kojim se šalio rekao: „Kod Allaha si ti zaista velik.“

Moramo uložiti svjesne napore kako bi održali islamski kodeks ponašanja, u kojem nikada ne bismo smjeli povrijediti drugu osobu putem poniženja ili neosjetljivosti. Ja se maksimalno trudim da ovu zadnju stavku što više približim svojoj djeci, jer djeca ko’ djeca, ponekda i bez imalo namjere mogu nekoga povrijediti.

Prethodno spomenuti događaji i predaje su odličan pokazatelj humora kojeg islam želi da posjedujemo. Nema potrebe za morbidnim i depresivnim temperamentom, jer ni naš Poslanik s.a.v.s. nije to imao. Humor i vedrina, ustvari, čine osobu dobroćudnom i simpatičnom, što će joj kasnije pomoći da osvoji srca drugih ljudi. Imajte na umu da ne postoji osoba koja bi trebala više posjedovati ove osobine od muslimana koji želi pozivati u islam.

Zapamtimo da islam podstiče na humor sve dok taj isti humor ne počne stvarati mržnju ili bogohuljenje prema bilo kojoj religiji, ili dok ne postane nepotrebno grub i okrutan. Zdrav humor ima svoje mjesto i zapravo je veoma poželjan.

Autor: Deana Nassar
Izvor: onislam.net
Za Akos.bA preveo: Mirnes Baltić

Povezani članci