Vrijeme savremene tehnologije je čovječanstvu donijelo niz pogodnosti koje ljudima uveliko olakšavaju svakodnevni život. Jedan od najizraženijih vidova olakšanja koje je donijela ova tehnologija je brza komunikacija i razmjena informacija. Internet je bez sumnje u samom vrhu ove brzo-komunikacijske piramide. Pored svih svojih pogodnosti i dobrih strana, Internet može biti i vrlo moćno sredstvo za širenje negativnih ideja i raznih poroka poput nemorala svih vrsta na primjer. Isto tako, najbolesnijim umovima ljudskog roda omogućava promociju i afirmaciju ličnih stavova i pomaže im da na dunjaluku pronaðu sebi srodne duše. Tako se danas preko Interneta druže i uvezuju pedofilski manijaci, savremeni kanibali, štovatelji sotone i pripadnici raznih kultova i sekti.
Jednostavno je nemoguće kontrolisati i cenzurisati milijarde različitih stranica, a većini država i vlada do toga nije ni stalo. Zbog toga se pozitivno ili negativno korištenje Interneta vraća na odgoj i samokontrolu pojedinca.
Hvala Allahu, danas nam ne manjka ni stranica koje promoviraju islamsko učenje, i kojima je primarni cilj dostavljanje Allahove vjere svakom onom ko to istinski želi.
Te stranice se po svome sadržaju i kvalitetu razlikuju jedna od druge, a njihova posjećenost, pored kvaliteta i dobre reklame, uveliko zavisi i od nekoliko drugih faktora. Zastupljenost foruma na dotičnoj stranici je jedan od vrlo primamljivih mamaca za potencijalne posjetitelje, kojem nije lahko odoljeti. Oni koji su u startu došli na ideju da kroz forum ljudima omoguće javnu raspravu po bilo kojem pitanju, sigurno su dobri poznavaoci ljudske prirode i psihe, jer kako kaže Uzvišeni u prijevodu značenja: « … ali je čovjek, više nego iko, spreman da raspravlja ”. (Kehf, 54). Dovoljno je postaviti određeni tekst ili temu, pa će se veliki broj posjetitelja uključiti u raspravu navodeći svoje argumente i braneći svoje mišljenje, dok će zagovornici drugačijeg stava negirati izrečene dokaze i opet navoditi ono što ide u prilog njihovog mišljenja. Tako su forumi postali javne svaðaonice i vrijeðaonice na kojima učesnici razmjenjuju uvrede i omalovažavanja, bez imalo razumijevanja za neistomišljenike. Ovoga nažalost nisu pošteðeni ni forumi stranica islamskog sadržaja. Treba priznati da jedan veliki dio ovih stranica ima kvalitetnu cenzuru i kontrolu, tako da su na njima pogrdne riječi i meðusobna vrijeðanja prava rijetkost. Meðutim, drugi dio ovakvih stranica ima forume kojima bi na količini ogovaranja, uvreda, svaða, meðusobnog proklinjanja i omalovažavanja pozavidjele i mnoge nisko tiražne novine iz reda žute štampe.
Iako su ovakve stranice malobrojne, to nikako ne znači da ne mogu donijeti kolektivnu štetu muslimanima, koja se najviše ogleda u iskrivljenoj predstavi o islamu koju će steći oni koji prate ovakve forume.
”Ako se meðusobno ovako vrijeðaju i psuju, kakvi su tek onda prema drugima!?”, vjerovatno će se zapitati mnogi. Zbog toga ovdje ukazujemo na nekoliko jako loših trendova koji su u mnoštvu zastupljeni na forumima pojedinih stranica sa islamskim predznakom.
Govor o Allahu bez znanja
Kaže Uzvišeni u prijevodu značenja: « Reci: Gospodar moj zabranjuje razvrat, i javni i potajni, i grijehe, i neopravdanu primjenu sile, i da Allahu smatrate ravnim za koje On nikakav dokaz objavio nije, i da o Allahu govorite ono što ne znate « (El-E’araf, 33). Ibn Kajjim r.h u komentaru ovog ajeta kaže da je Allah u njemu grijehe poredao od najmanjeg do najvećeg, tako da je prvo spomenuo razvrat i javni i potajni, a završio sa govorom o Allahu bez znanja, pa je taj grijeh stavio čak i iza širka. U grijeh govora o Allahu bez znanja spada o Allahu govoriti ono što čovjek ne zna, bilo da je vezano za Njegova imena, svojstva ili djela, ili bilo da se radi o Njegovoj vjeri ili propisima. (I’lamul-muvekki’in, 1/ 47). Koliko su se odabrane generacije ustručavale da o vjeri kažu nešto bez znanja, dovoljno govori primjer Ebu Bekra r.a kada je upitan o značenju Allahovih riječi ”ve fakiheten ve ebba”,(Abese,31) pa je rekao: ”Koja nebesa će me pokrivati i koja zemlja će me nositi, ako o Allahovoj Knjizi kažem ono što ne znam” (Ibn Ebi Šejbe 7/179. Lanac prenosilaca ima odreðenu slabost ali zbog više predaja istog sadržaja, jedni druge pojačavaju kako kaže Ibn Hadžer r.h. u Fethul-Bari 13/285). Što se tiče učesnika foruma, njima ovo ne predstavlja neki veliki problem, pa ćemo iz njihovih rasprava vidjeti da se bez ikakvog ustručavanja usuðuju izdavati fetve, tefsiriti ajete sa komentarom ”ja mislim”,donositi kategoričan sud u pitanjima oko kojih se razišla velika ulema, ili nonšalantno govoriti o vrlo osjetljivim pitanjima za koja da je bio upitan bilo ko od ashaba Allahovog poslanika s.a.v.s. vjerovatno bi tražio pomoć od drugih ashaba u rješavanju dotične dileme. Put u “Psovograd”
Forumi su u osnovi dobro zamišljen projekt, koji bi muslimanima omogućio razmjenu informacija i iskustva po odreðenom pitanju, ali zbog ne odgoja jednog dijela njegovih učesnika situacija često izmakne kontroli, pa umjesto bratskih razgovora u pisanoj formi, nailazimo prvo na neslaganje i negodovanje koje kasnije često evoluira u klasičnu prepirku i svaðu, a završi se uvredama, psovanjem ili čak tekfirenjem oponenta. Tragovi takvih svaða često godinama ostaju na forumima i kao da nikome nije stalo da ih ukloni kako bi zatvorio vrata daljoj raspravi i sakrio sramotno ponašanje neodgovornih pojedinaca.
Kao što se učenici prvog razreda postepeno uče čitanju i pisanju da bi na kraju te vještine savladali jako dobro, slično tome forumski virtuozi postepeno izgraðuju svoj stil u meðusobnom optuživanju i vrijeðanju, sve dok im koža u potpunosti ne odeblja na sve moguće kombinacije uvreda i omalovažavanja, tako da im to prerasta u duševnu hranu koje se, Allah najbolje zna, neće odreći osim uz iskrenu tevbu i par seansi kod psihijatra. Iako su jedni od drugih udaljeni vrlo daleko i često se fizički nikako ne poznaju, forumski veterani su uspjeli izgraditi vlastiti jezik i sistem komuniciranja kojim su u stanju da izraze svaki gest, izraz lica, artikulaciju ili oponašanje raznih zvukova, a sve u cilju da brata muslimana što bolje provale ili omalovaže. U tome se maksimalno trude, i bore se do posljednjeg udara tipke na tastaturi. Koliki je to grijeh dovoljno govore riječi Allahovog poslanika s.a.v.s. koji kaže: ”…dovoljno je osobi zla da prezire brata muslimana…” (Muslim, br.2564). Šerijatske tekstove koji govore o zabrani meðusobnog omalovažavanja i vrijeðanja, oni poznaju vrlo dobro, pa ih čak i često navode jedni drugima ”radi pouke”, ali kada se strasti rasplamsaju i moralne brane popucaju, malo ko će ostati suzdržan pa da na uvredu ne uzvrati gorom i da se povinuje Kur’anskom imperativu: « Zlo dobrim uzvrati, pa će ti dušmanin tvoj odjednom prisni prijatelj postati «. (Fussilet, 34) Nepravda i neobjektivnost
Kada se na forum postavi odreðeni tekst ili tema, dobar dio posjetitelja ili uopće ne pročita tekst ili ga samo letimično pregleda, ali je već spreman da svojim komentarom kritikuje ili čak vrijeða autora ili onog ko je tekst postavio. Razlog su naravno predrasude i averzija koju pojedinci imaju kod sebe na spram odreðenih osoba ili grupacija. Tako se na primjer često prvo gleda ko je tekst napisao, ili sa koje je stranice preuzet, a šta on u sebi sadrži i koliko istine i koristi nosi, to se stavlja u drugi plan. Tako će simpatizeri odreðenih pravaca i islamskih džemata, prihvatiti apsolutno sve od svojih autoriteta, te će svaki komentar na tekst ili temu biti definitivno pozitivan, dok će se oni koji pripadaju ”drugoj struji” maksimalno truditi da pronaðu dlaku u jajetu u tekstu dotičnog autora nastojeći da ”ukažu na kardinalne greške”, pokvarenu akidu ili krivi menhedž. Ako se vratimo na šerijatske tekstove, vidjeti ćemo jasan imperativ od Allaha i Njegovog poslanika s.a.v.s. da se istina prihvata čak i od šejtana, a da nas mržnja ili antipatija prema drugima ne smije spriječiti da budemo pravedni. Kaže Allah u prijevodu značenja: « Neka vas mržnja koju prema nekim ljudima nosite nikako ne navede da nepravedni budete! Pravedni budite, to je najbliže čestitosti…» (Maide, 8). Nakon što je osvojen Hajber, Allahov poslanik s.a.v.s. je njegovim stanovnicima Židovima poslao Abdullaha b. Revahu r.a. koji im se, nakon što su ga pokušali podmititi, obratio riječima: ” skupino Židova, vi ste mi najomraženija Allahova stvorenja jer ste Allahove poslanike ubijali i na Allaha laži iznosili, ali me moja mržnja prema vama neće navesti da prema vama budem nepravedan…” Nakon što su čuli ove riječi Židovi su rekli: ”Na ovome(pravdi) opstoje nebesa i zemlja”. (Ahmed br.14894, od Džabira r.a. Albani ga je ocijenio vjerodostojnim. Vidjeti: Irvaul-galil 3/281 i Gajetul-meram br.459).
Forumski sjekači
Sjekač je pojam koga će najprije prepoznati djeca osnovno-školskog uzrasta, jer će ih asocirati na istoimenog negativca iz crtanog serijala o Nindža kornjačama. Meðutim, i forumi imaju svoje ”sjekače” koji su opasniji od spomenutog zločinca. Cilj ovog dijela forumskih igara bez granica je u tekstu pronaći odgovarajuću frazu, rečenicu ili jedan njen dio, te to parče vješto isjeći i kao citat podvaliti autoru teksta, te površnim čitateljima stvoriti osjećaj da je to ustvari glavna poruka i srž teksta. Nakon toga će uslijediti žestoka rasprava o glupostima i nebulozama koje autor navodi, prosipajući po njemu kritike i uvrede, a samo će se mali broj čitatelja vratiti na originalni tekst i shvatiti da je navod uzet iz konteksta. Svima nam je poznato kakav bi zločin bio ”isjeći” dijelove pojedinih ajeta ili hadisa i takve ih citirati ljudima, jer bi se u potpunosti promijenilo njihovo značenje i poruka. Na primjer: « Mi ti nismo Kur’an objavili / da se mučiš». (Ta-ha, 2)
Ogovaraj, klevetaj, nabrzinu bankrotiraj
Od Ebu Hurejre r.a. se prenosi da je Poslanik s.a.v.s. rekao: ”Allah je mome ummetu oprostio ono što im njihove duše došaptavaju (od zla) sve dok to ne učine ili dok o tome ne progovore” .( Buhari br.6664, Muslim br 127 ). Ovu Allahovu milost i blagodat mnogi posjetitelji foruma nimalo ne cijene, pa u svojim meðusobnim dvobojima iz sebe izbacuju i najcrnju pomisao i poganštinu koja se formirala prema bratu muslimanu, koju da je prešutao za nju na Sudnjem danu, ne bi bio pitan. Na ovakav način, potpuno svjesno uništavaju svoja dobra djela. Kada je Poslanik s.a.v.s. upitao ashabe znaju li ko je to muflis (bankrot, švorc), odgovorili su da oni muflisom smatraju osobu koja nema ni novca niti vrijednosti. Na to im je on rekao: ” istinski je bankrotirala ona osoba koja će na Sudnji dan doći sa dobrim djelima, namazom, postom zekatom, ali je nekoga vrijeðao, nekoga je potvorio… pa će jednome dati svojih dobrih dijela i drugome isto tako, a ako mu nestane dobrih dijela prije nego se meðu njima presudi, biće natovaren grijesima onih prema kojima se ogriješio, a zatim će biti bačen u vatru”. (Muslim br.2581 od Ebu Hurejre r.a.). Pregledajući forumske rasprave svaka osoba koja nije navikla na njihov huškačko-šovinistički stil, ostat će zapanjena količinom i žestinom meðusobnog ogovaranja, klevetanja i vrijeðanja. Da je ostalo samo na meðusobnom vrijeðanju, stvar bi bila lakša, ali su islamski učenjaci i autoriteti posebna poslastica mnogih forumskih gurmana. Sa kakvim se apetitom ždere njihovo meso i gloðu njihove kosti, uvjeriti će se svi oni koji pogledaju neke od rasprava. Posebno je traženo meso Ebu Hanife, Imama Ahmeda, Ibn Tejmijje i Ibn Kajjima od stare uleme, dok se od potonjih učenjaka i islamskih aktivista izrazito cijeni meso Hasana Benne, Sejjida Kutba, Ibn Baza, Ibn Usejmina, Albanija i od živućih, naravno Kardavija. U ovim krvavim pirovima naročito vole učestvovati sljedbenici zalutalih sekti poput rafidija, batinija, ahmedija, panteista, itd. koji lukavo i hinjski, meðu sunnije ubace kost pa se izvuku, a oni naivno nastavljaju meðusobnu virtualnu borbu do iznemoglosti. Ispovjedaonice džematskih dezertera
Na forumima se često ispovijedaju bivši sljedbenici odreðenih džemata ili islamskih pokreta koji su konačno ”shvatili veliku zabludu” u kojoj su proveli odreðeni životni period. Tako na primjer jedan od učesnika, vrijeðajući Ibn Tejmijju r.h. spominje kako je, dok je bio selefija, ”terorisao familiju i bračnog druga, da je bio antropomorfist ” i ostale stereotipne gluposti. Ovakve osobe bi valjda jednom trebale shvatiti da je njima u krvi da nekoga terorišu, i tako će činiti bez obzira kojem pravcu ili grupaciji pripadali, i taj teror će nastavljati pa makar i virtualnim putem. Radi se o egoizmu i samodopadanju koje takvi pojedinci imaju pri sebi, pa će pljuvati po svemu i svakome samo da bi se stavili u epicentar dogaðanja, a nije bitno da li je mjesto radnje ulica, džamija ili forum. Bitno je slijediti svoju strast shodno vjetru koji trenutno puše i vrtlogu u koga je trenutno upao, bio on selefijski, ihvanijski, tebligijski, modernistički, ili bilo koji drugi.
Lijepo li je rekao Omer. b. Abdul-Aziz r.h: ”Ko je svoju vjeru isključivo učinio predmetom rasprava sa drugima, često će mijenjati pravac”. (Darimi br.310, Adžurri u Eš-šeri’a br.116) Njihova crno-bijela percepcija čitavog univerzuma im ne dozvoljava nikakvu umjerenost, pa u osobama ili pokretima vide ili apsolutne i isključive pozitivce bez imalo primjesa greške i propusta, ili apsolutne negativce od kojih se ni selam ne prima, i koje je halal vrijeðati, sa njima se ismijavati, ili im čak krv prolijevati, i za koje je jasno da im je konačnica u vatri.
Bilo bi suvišno navoditi primjere gluposti i agresivne retorike iz pojedinih rasprava, ali se da primijetiti da su one ponekad potpuno nevezane za temu, pa izgleda da su u stvari plod lične psihičke frustracije učesnika, ponekad uzrokovane bračnim brodolomom ili ostalim vidovima ličnih problema i neuspjeha. čuditi se je pojedinim učesnicima foruma iz čijih se komentara da primijetiti da su načitane i školovane osobe i čiji je nivo daleko iznad prosječnih forumskih gladijatora. Misle li oni da će preko foruma popraviti stanje ummeta i smanjiti probleme i razjedinjenost, ili će ih samo povećati, a uz to ljudima pokazati do koje granice muslimani mogu ići u meðusobnim razmiricama? Dokle god u forumskim raspravama ne bude objektivnosti i pravde kao i osnovnih normi kojih bi se prilikom rasprave trebali pridržavati učesnici, i dok se bez ikakvog ustručavanja budu pljuvali islamski učenjaci i ”obični muslimani”, o forumima mnogih islamskih stranica kažemo kao što je Allah rekao o vinu i kocki: « Pitaju te o vinu i kocki. Reci: Oni donose veliku štetu, a i neku korist ljudima, samo je šteta od njih veća od koristi « (Bekare, 219).
Amir Durmić
(minber.ba)