U Fokusu

Ekspanzija zabave u medijima: Urušavanje društvenih vrijednosti

Fromm je rekao da ljudi žive sa iluzijama jer one čine jad stvarnog života podnošljivim. Mediji sve više bivaju oni koji „proizvode iluzije“, a medijski prostor sve više liči na supermarket. Mediji postaju oni koji imaju rješenje za svaki problem. To rješenje se ogleda u raznovrsnim programskim  sadržajima. Život je sve više ono što se događa na tv ekranima. Građani ne vjeruju politici pa ipak s nadom izlaze na birališta. Glamur televizijske emisije nikada nikoga nije usrećio, pa ipak dio gledateljstva prikopčan je na takav program dubinski proizvedenom potrebom u gledateljevoj svjesti.

Pojedinci provode ogromno vrijeme slušajući radijo, gledajući televiziju, idući u kino, slušajući muziku, odlazeći u kupovinu, čitajući časopise i novine, i učestvujući u ovim i drugim oblicima medijske kulture. Na taj način, medijska kultura dominira svakodnevnim životom, predstavljajući jedinstvenu scenu, a često i veoma privlačan prostor ka kome usmjeravamo svoju pažnju i aktivnost, a koji, kako mnogi tvrde, podriva ljudski potencijal i kreativnost.

Zabava koju pružaju mediji često je veoma prijatna i u njoj se slike, zvuci i predstave koriste da bi se auditorijum zaveo i naveo na indentifikovanje sa određenim gledištima, stavovima, osjećajima i pozicijama. Mediji su promjenili način na koji doživljavamo svijet, kulturu, društvo u kome živimo i sebe same.

Porukama koje primamo posredstvom medija sugerišu se i promovišu poželjni stavovi, raspoloženja, ukusi, ali i vrjednosni obrasci i svijest o onome što je u društvu značajno. Neki teoretičari postmodernističke orijentacije tvrde da savremena društva, sa svojim novim tehnologijama, novim oblicima kulture, i novim iskustvima, označavaju radikalni raskid sa modernim formama života. Oni smatraju da beskonačno mijenjanje kanala na televizoru iz fotelje i sa kesicom čipsa u ruci, i kompjuterska putovanja u sajber prostor i nove svjetove informacija i zabave prestavljajući zapanjujući, najnoviji stadijum evolucijonog razvoja, izrazitu novinu u ljudskom iskustvu. Zavisnici od medija i tehnologije savremenog doba su zapravo tragači i skupljači informacija i zabave, koji bi trebalo da prevaziđu stanje prezasićenosti „infozabavom“ i stvore nevjerovatne nizove predstava i ideja.

Proizvođenje niskih strasti u potrošačima medija logičan je proizvod liberalnog kapitalizma. Kinezi su svojevremeno voljeli reći kako je i najslabija tinta snažnija od ljudskog pamćenja. Danas smo u vremenu kada moramo uočiti kako je i najslabija medijska senzacija duštva spektakla snažnija čak i od doživljaja vjere većine ljudi Zapada.

Zaneseni zabavnim sadržajima ljudi ne razmišljaju o onome što je zaista bitno. Energija koja se oslobađa razaranjem, još uvijek je neusporedivo veća od energije koja se može dobiti spajanjem. Potrebno je da publika pronadje balans izmedju praćenja zabavnih sadržaja , a mediji da rade  na izgradnji medijske pismenosti.

Piše: Elvedina Obuća

IZVOR: Članak je dio magistarskog rada „Ekspanzija zabave u medijima

Akos.ba

Povezani članci