Islamske teme

Da li je dozvoljeno klati kurban za umrlu osobu?

Pitanje:

Da li je klanje kurbana za umrlu osobu dozvoljeno?

   Odgovor:

Klanje kurbana po našem mezhebu je vadžib svakom onome koji posjeduje nisab tj. koji je dužan dati zekat. Za umrlog nije obaveza klati kurban ukoliko to nije oporučio ili se zavjetovao prije smrti. O ispravnosti klanja kurbana za umrlog koji to nije oporučio islamski pravnici imaju tri stava. Prvo mišljenje zastupa većina islamskih pravnika koji smatraju i da umrlom stižu sevapi od tog dobrog djela. Njihov dokaz je hadis kog bilježi Ebu Davud i Tirmizi u svojim senenima da je Alija, r.a., klao po dva rogata ovna za Poslanika, s.a.v.s., govoreći ada mu je to Poslanik, a.s., naredio. Po drugom mišljenju to nije dozvoljeno ukoliko ne oporuči. To je mezheb imam Šafije. Imam Nevevi u tom smislu veli: „Kurban se za drugog ne kolje ukoliko to ne dozvoli, a niti za umrlog ukoliko ne oporuči.“ Po trećem mišljenju takav kurban je mekruh i ovo je malikijski mezheb,Imam Halil u svom kompendijumu  kod navođenja pokuđenih –  mekruh stvari kod klanja kurbana navodi se i da je mekruh kurbanu rezati vunu i klati ga za umrlog.

Isto tako se navodi da je imama Malik rekao: „Nisam zadivljen da se kolju kurbani za umrle roditelje jer se to ne prenosi od Poslanika, a.s., a niti od bilo kojeg prethodnika. Klanjem kurbana za umrlog obično se izražava oholenje i uzdizanje.   Međutim, dozvoljeno je da posebno kurban zakolješ s nijetom da sevape pokloneš umrlom ocu i da u taj sevap uvrstiš i živu majku. Isto tako je dozvoljeno u sevap kurbana koji se kolje za sebe uvrstiti i umrle roditelje jer je i to jedan vid činjenja dobročinstva i dobra prema roditeljima što nam je naređeno.

na pitanje odgovorio: prof dr Sulejman Topoljak

novihorizonti

Povezani članci