Kolumne i intervjui

Ambasador BiH u Maleziji: Prijatelji koji su bili uz nas kad je pomoć bila najpotrebnija

NOVI.BA: Koliko se život u Maleziji razlikuje od života u BiH? Koliko se razlikuje poslovna kultura i šta možemo naučiti?

NJ. E. EMIR HADŽIKADUNIĆ: Malezija nije samo multinacionalna država poput BiH sa različitim kolektivnim identitetima. Ona je također multirasna država u kojoj harmonično žive Malajci, Kinezi, Indijci. U tom smislu, treba poznavati te razlike koje ponekad utiču na korporativni karakter ili poslovnu etiku. Malezija je također federalna, ustavna i izborna monarhija u kojoj se izrazito poštuje autoritet kralja, političkih lidera, državnih institucija. Radi se o federaciji 13 država i tri savezna teritorija. Sa tridesetak miliona stanovnika, Malezija ima mnogo veće domaće tržište od BiH, kao i pristup drugim dinamičnim tržištima od Kine, Japana, Indije… To je ekonomija velikih brojeva. Kao ilustraciju mogu navesti godišnju trgovinsku razmjenu Malezije i Kine koja prelazi 100 milijardi dolara. Zato su i korporacije u Maleziji veće po obimu svog poslovanja. Ponekad je problem trgovinske saradnje sa Malezijom pitanje količine i kontinuiteta. Malezija je samo od turizma ostvarila prihod od 82 milijarde ringita (32 milijarde KM) prošle godine. Preko 27 miliona turista posjetilo je Maleziju prošle godine. Rezultat nije slučajan jer se toj oblasti pristupa strateški, bez predrasuda i suvišne polemike. Već decenijama fakulteti sa specifičnim studijskim programima iz oblasti turizma obezbjeđuju kvalifikovanu radnu snagu koja kvalitet turističke ponude svake godine podiže na viši nivo.

2

NOVI.BA: Možemo li biti zadovoljni odnosima Bosne i Hercegovine i Malezije? Kakva je saradnja na ekonomskom planu i mogućnost investiranja u našu zemlju?

NJ. E. EMIR HADŽIKADUNIĆ: Politički odnosi naše države sa Malezijom su izrazito prijateljski. Svaki pomen Bosne i Hercegovine kod običnih građana ili lidera ove zemlje izaziva veliko poštovanje. Radi se o prijateljima koji su bili uz BiH kad je pomoć bila najpotrebnija i koji i danas žele najbolje moguće odnose. Na ekonomskom planu glavni segment saradnje je u namjenskoj industriji. Postoji potencijal da trgovinski odnosi u toj oblasti budu još bolji. Privredni subjekti iz Malezije investirali su u proteklom periodu u bankarski sektor, stanogradnju, izgradnju infrastrukture, sport… MBI Development doo Sarajevo (u vlasništvu malezijske grupacije SELIA group) najavio je nastavak projekta izgradnje stambenih blokova “Vrtovi riverine” koji se gradi u tri faze (15-20 godina). Vrijednost njihovog projekta na kraju treće faze, prema tim najavama, trebala bi dostići iznos od 926 miliona eura (GDV). Također, postoji interes za oblast turizma, za ulaganje u banjski turizam, welness centre o čemu su potencijalni parneri već obavješteni.

NOVI.BA: U kojim oblastima postoji potencijal za rast?

NJ. E. EMIR HADŽIKADUNIĆ: Za sada je saradnja u oblasti namjenske industrije u fokusu naše pažnje. Ona je na obostrano zadovoljstvo što pokazuje sve veći obim trgovinske razmjene. Moji lokalni kontakti sugerišu da će ove godine izvoz namjenske industrije iz BiH u Maleziju biti još veći. Također, povećan je obim turističke razmjene. S obzirom da je na snazi bezvizni režim sa Malezijom, da značajan broj lokalnih turističkih operatora već promovira našu zemlju, očekuje se dalji rast i u toj oblasti. Postoji mogućnost za eventualni rast trgovinske razmjene u drugim oblastima. Uporedna analiza ukazuje da primjerice mliječni proizvodi, mineralna voda, smrznuto voće, organsko voće i povrće, riba iz BiH mogu biti konkurentni na tržištu Malezije. Također, postoji potencijal u halal industriji koja je rastuća u svijetu. Malezija je halal hab, odnosno država model u promociji halal industrije. U tom smislu pozivam privredne subjekte iz BiH da ostvare odgovarajuće kontakte, te ispitaju mogućnost svog nastupa u Maleziji ili državama ASEAN-a.

1mm

NOVI.BA: Koji proizvodi su se najviše izvozili iz naše zemlje u Maleziju, a šta se najviše uvozilo u BiH iz Malezije? 

NJ. E. EMIR HADŽIKADUNIĆ: U strukturi izvoza iz BiH dominirali su proizvodi namjenske industrije, u manjoj mjeri ulja biljnog i životinjskog porijekla, duhan… U strukturi uvoza iz Malezije dominirali su kaučuk, mašine, mineralna goriva… Ukupan obim trgovinske razmjene dvije države prema podacima Vanjskotrgovinske komore BiH iznosi blizu 12 miliona KM u 2016. godini. Robna razmjena, koja je još uvijek relativno mala, išla je u korist BiH sa obimom izvoza od skoro 10 miliona KM.

NOVI.BA: Koliko ima državljana BiH u Maleziji? Jesu li u kontaktu sa ambasadom BiH?

NJ. E. EMIR HADŽIKADUNIĆ: Prema našim podacima u Maleziji boravi par stotina državljana BiH. Ovaj broj nije precizan s obzirom da svi državljani BiH koji borave u Maleziji nisu u neposrednom kontaktu sa našom ambasadom. Sa onima koji jesu, organiziramo redovna godišnja druženja ili povremene susrete ukoliko postoji potreba. Jedan manji broj naših državljana studira u Maleziji, drugi su zaposleni, treći imaju svoj privatni biznis… Sve to predstavlja potencijal za uspostavljanje šireg umrežavanja poslovnih, kulturnih ili obrazovnih subjekata dvije države.

17474758-10154339401585848-2069655572-n

NOVI.BA: Možete li najaviti neke nove aktivnosti Ambasade, na koji način promovišete našu zemlju u Maleziji?

NJ. E. EMIR HADŽIKADUNIĆ: Promovirali smo BiH kao rastuću turističku destinaciju, afirmisali povoljan tretman za strane investitore koji je reguliran zakonom, poreske olakšice, stabilnost lokalne valute, mogućnost bescarinskog pristupa stranim tržištima… Afirmisali smo također oblast visokog obrazovanja u BiH, mogućnost školovanja na engleskom jeziku, odnosno tu razvojnu viziju da se 20-ak hiljada stranih studenata školuje u BiH. Promovirali smo Sarajevo Business Forum kao vodeću regionalnu poslovno-investicijsku smotru.

Istakao bi ovdje javni RTV servis Malezije (RTM) koji je prošle godine emitirao dokumentarni serijal o BiH na malajskom i engleskom jeziku na prvom i drugom nacionalnom kanalu u udarnom terminu. Početkom ove godine okupili smo 170 privrednih subjekata na jednom mjestu, održali stručne prezentacije o investicijskim potencijalima BiH, puštali kratke filmove o našim turističkim destinacijama. Također smo učestvovali na različitim manifestacijama na kojima se promovira kultura naroda u BiH, naši kulinarski specijaliteti, prirodne ljepote…

Kada su u pitanju naši planovi, želimo ponovo organizirati jedno veće druženje sa  potencijalnim investitorima iz Malezije. Razgovaramo sa još jednom privatnom TV produkcijom o snimanju i emitiranju promotivnog programa o BiH. Zapravo, naši su kontakti sa državnim institucijama, poslovnim subjektima, univerzitetima, kulturnim ili sportskim institucijama, svim zainteresiranim partnerima u Maleziji bez prekida. Dakle, promocija BiH je naš svakodnevni posao i ključna riječ naše diplomatske misije.

Povezani članci