Što znači biti dobar pedagog?
Nadalje, dobar pedagog je požrtvovan; spreman posveti se svakom čovjeku, svakom djetetu i adolescentu. Blizak je djeci i tinejdžerima s kojima radi; pun je taktičnosti, pažnje i razumijevanja, ohrabruje i potiče. Dobar pedagog je hrabar, on ne zazire od toga da se argumentiranim stavom suprotstavi, založi i mijenja stereotipe, zablude i iluzije. On je ustrajan; sve prepreke doživljava kao dio stvarnog života, neuspjeh ga ne demoralizira već motivira da pronađe nove pristupe i da ne odustane od postavljenih ciljeva.
Dobar pedagog ujedno je i dobar savjetodavac; on zaslužuje povjerenje i usmjerava djecu ka njihovoj budućnosti, ukazujući na to što je dobro i što loše. U svakom djetetu i adolescentu on aktivira unutarnju snagu da pobjedi sebe, svoja iskušenja i poteškoće, shvaćajući potrebu mladih da imaju blistavu sadašnjost, upućujući ih ka njihovoj blistavoj budućnosti.
Dobar pedagog je oslonac; on pruža nesebičnu podršku i ohrabruje, teškoće tretira kao ružan san koji prolazi kada se dobro i konstruktivno postavimo prema njemu držeći se mota: „rane nas jačaju, a borba nam daje nadu“. On je sveprisutan; uvijek je tu za mlade i kolege kada im je potreban, nalazi vremena i mogućnosti da im pokaže svoju zainteresiranost. Prijatelj je sve djece s kojom radi, a njihova dobrobit je imperativ u svim njegovim planovima i projektima.
Dobar pedagog zrači povjerenjem, on voli i cijeni svu djecu jednako, poštujući ih i uvažavajući njihovo mišljenje i njihovu osobnost. Stvara uvjete da mu sami dolaze na razgovor, a komunikaciju oplemenjuje ističući uzajamnu korisnost neposrednih kontakata. On je optimista koji s lakoćom uočava rješenja i u situacijama kada se čini kako su „potonule sve lađe“, i vidi „svjetlost na kraju svakog tunela“ – čak i tamo gdje nas okruži potpuni mrak. Vraća vjeru i nadu, stišava afekte, ukazuje na različite putove prema uspjehu, aktivira „unutarnje rezerve“ i osvješćuje kod drugih njihove vlastite potencijale, upućuje na svrsishodne sadržaje i prave ljude.
Dobar pedagog je samopouzdan; vrijedan divljenja, zrači posebnošću, uvijek gleda prema naprijed, čini vrijedna djela i ostavlja dojam moćne osobe, za koju su svi problemi rješivi. On je snažan; stup koji nosi najveći teret … Pristupačan je i dostupan; svi mu se mogu, i u svakom trenutku obratiti, svakog dočekuje raširenih ruku, baš kao da baš njega želi vidjeti. Prilazi roditeljima, ukazuje im poštovanje i stvara preduvjete za usku suradnju na zajedničkom poslu – odgoju i boljitku djece i mladih. On je borac za dječja prava, za svu djecu. Teškoće ga ne straše, a neuspjesi ne demoraliziraju.
Ne zamjera se ljudima, ali se ne ustručava suprotstaviti im se… Dobar pedagog je i dobar čovjek – on je drag, ugodan, smiren, topao … Dobar pedagog je i nepokolebljiv; on ide u susret problemima, pokušavajući ih predvidjeti i spriječiti ili se s njima hvata u koštac. Ima jasne stavove o stvarima i nepogrešivo određuje prioritete, koji, bez obzira na prepreke, ostaju u njegovom fokusu…On je pun elana; ne pokazuje umor, mrzovolju, nespokojstvo i zasićenost. Svojim primjerom, stvara atmosferu koja potiče djecu i mlade da daju sve od sebe i ne iznevjere očekivanja. Uvijek ima nove ideje i svaku dobru (bilo čiju) oplemenjuje i razvija …
Dobar pedagog vjeruje u moć pedagogije, ne sumnja u mogućnosti pedagoga. Predan je svom poslu, podiže opću razinu vlastite odgovornosti i stvara uvjete za osobne podvige… On zrači znanjem i inteligencijom; stalno ističe kako niko ne zna sve, kako konstantno treba učiti, razvijati se, priznavati svoje propuste i činiti sve da se oni isprave. Bez sujete, bez nametanja, vrhunski improvizator i dobro potkovan argumentima – ima širinu.
Dobar pedagog je dostojanstven; on drži do sebe, ne ponižava se i ne kompromitira. Nije „samo-reklamer“, ne ističe sebe i ne moljaka za usluge. On čini usluge. Zadužuje ljude, slamajući otpore, približava im se, a pritom uvijek ostaje svoj. On iskren i ne bavi se formalno ljudima. Ne pravi od sebe „veličinu“, nego je uvijek spreman priznati svoje propuste i greške, stavljajući ih u funkciju pouke za druge. Oduševljava se uspjehom ljudi, dijeli njihove nevolje, sa njima duboko pati i pomaže – ne sažalijeva.
Dobar pedagog je ambiciozan, on postavlja visoke standarde, prije svega sebi, pa onda (kompetentno) i drugima. Ne zadovoljava se prosječnošću. Promovira duh razvoja i unapređivanja na svakom mjestu i u svakoj prilici. Ima autoritet; dokazani je profesionalac, cijenjen u javnom životu, upoznat sa tijekovima stvarnosti i vizionar budućih trendova… On je karizmatičan; svojim šarmom, uvjerljivošću i pouzdanošću, ostavlja dojam čvrstine i zrači utjecajem i snagom. Svojom pojavom čini situacije i ljude ozbiljnima i važnima.
Dobar pedagog je plemenit, on nikada ne zloupotrebljava svoju moć, ne manipulira ljudima, osjeća njihove mogućnosti i pomaže da ih aktiviraju. Dobročinstvo doživljava kao bazu ljudskosti, obasipa ljude dobrim djelima. On je velikodušan; pruža više nego što se od njega očekuje, uživa u poklanjanju pažnje i pružanju radosti ljudima s kojima radi. Svoje uspjehe lako prepušta drugima, a svoja znanja, iskustva, poznanstva stavlja na raspolaganje svima. Nije materijalista, komunikativan je i lako uspostavlja kontakte i pronalazi zajednički jezik s ljudima. Potiče otvorenost i blagost, a sputava agresiju i konflikte.